Man valde väl säkert den hastigheten för att den är 16*9600.
Om jag minns rätt så kan man i mjukvaran på 6850 välja /16 av/på (där "av" bara fungerar dels alltid för sändning och dels bara för mottagning då klockan synkas på annat sätt). De började kanske med nåt mikroprocessorbaserat som dels med "delat med 16" kan sända och ta emot till/från en större dator och dels med samma inkommande klocka kan sända med just dessa 153600.
Egentligen är det ju PC-världen med sina 57600 och 115200 som är "konstiga". 153600 hade varit en normal hastighet om det bara varit dubbleringar hela vägen. Månne att vi fick 115200 för att nån glömde att tänka och specade även klockingången på 8250 till max 2MHz istället för max 2,5MHz? Ur-PC:n hade ju egen kristall på alla serieportkort, det var först när vi fick integrerade chipset som serieporten delade klocka med resten. (Lite märkligt kan man tycka när moderkortets 14.xMHz-oscillator på en ur-pc faktiskt genererar färgbärvåg för NTSC kompositvideoutgången på de första CGA-korten. Det är förresten därför det sitter en trimkonding på de äldsta IBM-moderkorten...

).
(Jag "har hört" att det kan hända att jag själv tänkt fel på det där med att /16 måste vara påslaget för att mottagning ska fungera stabilt, och det kan pinsamt nog observeras i min tråd om min MEK6802D5 enkortsdator som jag köpte här via EF för ett par år sen

).