Lysrörslampor tror jag inte går, åtminstone gissar jag att de borde bli instabila om man försöker dimma dem.
LED går ju bara att ändra spänningen ytterst litet, pulsdimmer har jag nu slutgiltigt gett upp.
Jag provade en dyr, modern LED (filament i detta fall, men jag tror de beter sig i grunden lika då de baseras på samma teknik, har testat en vanlig LED också av äldre fabrikat när jag var liten med exakt samma resultat, den fungerade ännu sämre (troligen på grund av lägre latens, men det var väntat i det fallet, resultatet blev naturligtvis exakt som förutspått med referens LED av standardtyp men jag var nyfiken på hur de betedde sig vid direkt jämförelse, tror inte de nya har sämre respons utan mer någonting med drivaren, gissningsvis kondensatorer, men det var så litet så det torde vara helt normalt, behövde inte ens använda mätinstrument för att se det så det bör vara helt i sin ordning)) lampa av bra fabrikat och lånade en riktig proffsdimmer specialbyggd för lamptest hos en elbutik. Gick att pressa dem litet mer än de billiga dimmers jag testat med tidigare, men ungefär halvvägs började den (lampan) dyka och de ett otrevlig sken.
Fans det tabletter som gav 350 i IQ skulle jag gärna ta dem, men nu gör det inte det...

Så, går detta att lösa vettigt tror ni?
Anledningen är att jag behöver kunna få ned ljusstyrkan så att man inte blir bländad om man tittar rakt in i lampan.
(till lagom effekt för bakgrundsljus i ett rum)
.