Sun Ultra 10. Tips?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Sun Ultra 10. Tips?

Inlägg av Glenn »

Mja, jag hade en U10 på skrivbordet fram till tjaa, 2010 ? ..det var iofs en sen modell med 440Mhz, stora cachen, 1G RAM och Elite3d-kort, och jag hade en linuxdator brevid de sista åren, men ändå.

IPX är en extremt gammal och slö dator, som ersattes av de betydligt snabbare SS5/10/20 och sedan Ultraserien, redan en gammal Ultra1 av första generationen springer bokstavligen i cirklar kring en IPX, och Ultra10 är MYCKET snabbare än en Ultra1, så det är inte jämförbart.

Och Ja, IDE-kontrollern var skräp, men diskarna begränsade den ännu mera, så diskbyte gav en hel del, men skulle man ha hastighet var det ju SCSI som gällde, de flesta LSI-kort brukar supportas, men officiellt kan man väl bara boota från sunbrandade kort.

..Fast ville man ha SCSI köpte man vanligen en Ultra30 istället, Ultra30 är det som Ultra10 borde ha varit, en U10 men med SCSI och lite fler expansionsslotar (dubbla UPA tror jag ?)

Vi hade väl tjaa, 120 ? stycken Ultra10 och kanske tjugotalet Ultra5 (samma moderkort, men sämre låda) på jobbet på den tiden, dom som hade behov av PC fick ett SunPCI-kort och körde sedan windows i ett fönster i Solaris :) ..ska ha ett gäng sådana kort liggandes någonstans.

De flesta maskinerna var 333/360Mhz med 256M RAM och Creator3D, vi slängde containerlass med dessa senare, det skar i hjärtat..
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Där ser man :) Har läst om att IDE kontrollern var dålig, men att diskarna var så kassa visste jag inte. Har iaf köpt ett Compact Flash kort idag, har CF->IDE adapter sedan tidigare. Funkar det så kanske man kan förvänta sig lite prestandaökning då.
Och kan bara hålla med om att det är stor skillnad mellan sparcstationerna och ultran. Men det är ju stor skillnad mellan ultran och en modern PC också...
Glenn skrev:dom som hade behov av PC fick ett SunPCI-kort och körde sedan windows i ett fönster i Solaris :) ..ska ha ett gäng sådana kort liggandes någonstans.
Tja... Skulle du råka hitta igen ett sånt kort och känner att du kan avvara det mot ett löfte om ett trevligt hem och fraktkostnad så... :)

Skulle du råka sitta på några ISO avbildningar av solaris, så är det mycket intressant också :vissla:

Trist att höra om mass-skrotningen. Och överhuvudtaget kan jag tycka det är lite konstigt allt det det här. Sun var ju STORA på tiden det begav sig. Men att hitta information om t.ex. Solaris eller mjukvara på nätet, verkar stört omöjligt. Damn you Oracle!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag har nog sol 2.5.1 / 2.6 / 7 / 8 / 9 och tidiga 10 liggandes, hade jag inte precis bytt jobb så hade jag haft skivorna i hyllan på jobbet, men jag tror inte jag tog hem så mycket sånt.. ska se vad jag har.

Borde ha flera SunPCI, om jag kan hitta dom, men det är den äldre modellen som bara supportas upp till sol7, sen kan man fulpatcha och få support i sol8 också, men i sol9 så funkar det inte i 32bitsläge, man kan alltså bara köra OS som kör ren 16bit på sunpci-kortet :)

Sun hade ju "allt" för nedladdning, behövde bara ett gratis SunDownload-konto, och för licensierade saker ett servicekontraktnummer länkat till detta, sen kom oracle och förstörde allt.

Efter att vi lade ner solaris-desktops (ersattes med windows och linux) så körde vi fortfarande solaris på servrar fram till the bitter end, alltså när oracle tog över, då gick det inte längre, dom vilel ite sälja hårdvara, och tog groteska priser för licenser på solaris, då fick den befintliga hårdvaran gå så länge det gick, och så gick vi över till mestadels linux, men även lite OpenIndiana.

Suns x86-servers som kom precis innan oracle tog över var också trevliga, vi hade hyfsat många sådana som körde linux.
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Glenn skrev:jag har nog sol 2.5.1 / 2.6 / 7 / 8 / 9 och tidiga 10 liggandes, hade jag inte precis bytt jobb så hade jag haft skivorna i hyllan på jobbet, men jag tror inte jag tog hem så mycket sånt.. ska se vad jag har.
Tack, jag skulle verkligen uppskatta om du kunde göra det!
Glenn skrev: Borde ha flera SunPCI, om jag kan hitta dom, men det är den äldre modellen som bara supportas upp till sol7, sen kan man fulpatcha och få support i sol8 också, men i sol9 så funkar det inte i 32bitsläge, man kan alltså bara köra OS som kör ren 16bit på sunpci-kortet :)
Jag skulle verkligen uppskatta det också!
Ok. Då får man väl köra lite DOS/Win 3.1 då :) Det är ingen jättegrej iofs, eftersom det är mest för kul. Men det är klart jag ställer mig inte omöjlig till att köra sol7 (eller 8 ) heller om jag får tag på det.
Glenn skrev: Sun hade ju "allt" för nedladdning, behövde bara ett gratis SunDownload-konto, och för licensierade saker ett servicekontraktnummer länkat till detta, sen kom oracle och förstörde allt.
Ja, jag har förstått det. Sun förtjänade ett bättre öde. Men jag kan förstå att det inte var hållbart.
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Mitt naiva försök att boota från CF kort gick åt pipan.
Försökte helt sonika att dd:a över hela den befintliga disken till CF kortet och boota från det. Maskinen börjar boota och visar OS version och copyright meddelande, men efter en stund spottar den snabbt ur sig en dump och bootar om. Nåväl.
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Kort uppdatering, en kille på jobbet hade iaf installationsskivan till solaris 8, så jag har provat att göra en reninstallation på CF kort. Installationen gick bra, men den kraschar ändå på samma ställe vid uppstart, så att använda CF verkar inte funka.
Tur att man har god användning av CF korten till Amigan ändå :)
Och just det ja, fick tips om http://www.opencsw.org som har lite förkompilerade open source paket till solaris.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Min lilla erfarenhet från några gamla SUN-burkar är att det gick rätt smidigt att helt enkelt spräcka överdelen av skalet på klockkretsen så att batteriet blottades. Sedan var det bara att löda på två alkaliska R6/AA-celler i serie och tejpa fast ovanpå kapseln, så klarade den sig i evigheter.

Nu kommer ni hata mig men jag tycker det är rätt skönt att SUN och framförallt Solaris gick i graven. Det må vara hur mycket "riktig UNIX" det vill - men det var ändå skit att de inte ville hänga med i utvecklingen när de fria alternativen faktiskt blev de ledande inom vissa områden. :twisted:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Sun/Solaris, var det detta koncept som användes för CAD några år tillbaka?
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

MiaM: Jag tyckte inte heller det var så svårt att fixa batteriet genom att gräva sig in i kapseln. Sen kan jag väl inte påstå att jag direkt saknar Sun och Solaris heller, eftersom jag inte har varit särskilt inne i den svängen. Men det är tråkigt att det verkar som att allt sopats under mattan. Vore ju najs om det som fanns fortfarande gick att finna.

Säter: En par år räcker nog inte :) Men jo, det var säkert väldigt populärt ett tag med Sun maskiner för CAD.
elabbe

Inlägg av elabbe »

mAVRick skrev:Men att hitta information om t.ex. Solaris eller mjukvara på nätet, verkar stört omöjligt. Damn you Oracle!
mAVRick skrev:Vore ju najs om det som fanns fortfarande gick att finna.
Detta skedde precis under tiden jag höll på att dra igång min Enterprise 3500. Gick in på några sparade länkar och hamnade i en återvändsgränd. Alla forumtrådar jag hade haft massa hjälp av var plötsligt borta. Många PDF:er var nog också borttagna, men tror jag hann spara ner de viktigaste. Trist att behandla IT-historia/ett arv på det sättet. :tumner:
Skriv svar