Volt Regulator till Motor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bil_experten

Re: Volt Regulator till Motor.

Inlägg av bil_experten »

Sitter tyvärr inte mycket mer på motorn. Skulle gissa på att den är byggd för endamålet enbart. Där av är den inte bättre uppmärksamhet.
tmp_24409-DSC_8381-1205561596.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Som jag mins det sitter kondensator i serie enbart med en enkel krets. Går 2 kablar ner i motorn. Motorn verkar ha någon form av mekaniskt tillslag inuti oxå. För vid ett visst varvtal vid starten oavsett hur jag driver motorn så knäpper det till som en kontaktor eller något liknande. Känns som något går på centrifugalkraft. Denna motorn driver original en spån sug typ damsugare. Så min fundering är fall det inte är en allstras motor ändå? Jag kan minst halvera varvtalet utan problem. Men jag har inte testat gå under tillslag läget eller vad man ska kalla det.
Har inte sett någon kondensator på allströmsmotorer, men jag har inte sett allt.........
Jag trodde ju exempelvis inte att det skulle gå att justera varvtalet såpass mycket.
På vissa tvåpoliga motorer finns två kondensatorer, en driftskondensator och en startkondensator. Kan det finnas en som är gömd du inte ser?

Håll koll på värmen bara.
Tänk på att det tar en viss tid för motorn att komma upp i arbetstemperatur.
Temperaturen i kärnan och lindningarna är inte samma, så ta det försiktigt från början.
Om inte temperaturen skiljer nämnvärt, försök köra under en längre period med ökad last så att motorn kommer i arbetstemperatur.
Är inte temperaturen då nämnvärt högre än innan bör i alla fall motorn klara sig.

Finns risk för fasvridning av strömmen när eftersläpningen blir större. Kan dock inte säga om det är försumbart för nätet på en sådan här liten motor.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

prototypen skrev:Men ni som nu svartmålar och förebådar motorns snabba död, den driver en FLÄKT.
Sänker man varvtalet lite så minskar effektbehovet drastiskt. Fläktkarekteristiken är kubisk. Halvera varvtalet så behövs 1/8 effekt.

Grundidèn är att det där fungerar, nu kanske det är någon superspecial motor som ställer till det.
Kan ju vara motor med startkondensator som kopplas ur när startströmmen klingat av eller en centrifugal koppling.

Protte

Gör inte som Rysshack skriver, ladda upp bilden på forumets egen server
Bra tänkt!
Man ser av skylten på motorn att det inte är något utöver det vanliga.
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Jag tycker detta blev väldigt intressant. Jag har dock sagt vad jag vet för stunden. Om det sitter något dolt i motorn så är det inget jag har sett. då är det inbyggt. Förvridning av strömen som ni nämner. Är det samma sak som fas förskjutning? Nu har jag aldrig ägt eller använt ett osilloskop men är det rätta vägen att gå för att veta vad som händer? Jag läste lite snabbt om fasförskjutning. Enligt den sidan jag läste på är det försumbart i spolar. Under drift. Däremot när man kopplar på stänger av kunde det finnas risker med det. Dock om jag skulle starta och stänga av motorn med tyristorn på 100% skulle det kring gås isådant fall?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Jag vet inte hur mycket det påverkar, motorn i fråga är ju rätt liten, men om du kör 100% som du säger så är det fallet samma som om du inte skulle haft tyristorn inkopplad när du slår av.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Varför inte mäta strömmen helt enkelt?
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Man kan ju inte mäta en förvridning genom att mäta strömen? Att det funkar att köra såhär kan jag ju bekrefta dock hur det påverkar övrig elektronik runt om i samma nät är ju den mer intressanta frågan eller störningar i största allmänhet.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

svanted skrev:det verkar bra att lära sig hur man gör en voltregulator men inte att lära sig att det heter spänningsregulator...eller resistor och inte motstånd. e.t.c.
min åsikt är att om man ska lära sig något inom ett nytt område, ska man åckså lära sig använda rätta benämningar och uttryck, och inte kalla folk för språkpoliser...
risken är nämligen väldigt stor att det blir förståelseproblem åt något håll om man inte använder korrekta uttryck.
När språkpolisen nu är igång så kan han ju lära dig hur åckså stavas korrekt, även det kan ju vara kul för andra att veta. Även att man använder versal som första bokstav vid ny mening och att en punkt brukar räcka i slutet, inte tre och att det finns något som heter komma, ser ut så här "," eller att etc. är en förkortning av ett ord (etcetera) och alltså inte skall ha punkt mellan det två första bokstäverna.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Tre punkter har inte samma betydelse som en punkt. Det är en markering att meningen inte är helt avslutad utan att läsaren kan fylla i resten...
Tre utropstecken ller tre frågetecken är en förstärkning. Två eller fyra är inte giltigt.

mvh Språkpolisen

Edit: Jo motstånd är vedertagen benämning på det som en del kallar resistor. Det heter heller inte oxo eller oxå eller åxo eller åxå.
Nu drar sig språkpolisen tillbaka.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Nerre skrev:Om frågan är att bygga en voltregulator så blir det inget svar på frågan, för ingen vet hur man bygger en voltregulator...
Om man inte har tillräckligt fantasi (eller förstånd) för att leverera ett svar så heter man nog Nerre. Jag hade inte det minsta besvär med att fatta vad TS ville ha hjälp med.

Svaret på frågan är att man inte bör reglera en asynkronmotor ner till en så stor eftersläpning (2000r/m) med att sänka spänningen om man behöver ta ut ett vridmoment av någon betydande storlek.

Att öka eftersläpningen så mycket och ta ut ett vridmoment gör att den så småningom kommer att överhettas och man riskerar att lindningarna bränns.

Om det är en fläkt kan det vara ok, eftersom vridmomentet minskar i relation till varvtalet, men om det är en borrmaskin eller liknande så är det helt förkastlig, där behövs ju ett lika stort vrid även vid låga varv. Då är det frekvensomvandlare som gäller.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

lillahuset skrev:Tre punkter har inte samma betydelse som en punkt. Det är en markering att meningen inte är helt avslutad utan att läsaren kan fylla i resten...
Tre utropstecken ller tre frågetecken är en förstärkning. Två eller fyra är inte giltigt.

mvh Språkpolisen

Edit: Jo motstånd är vedertagen benämning på det som en del kallar resistor. Det heter heller inte oxo eller oxå eller åxo eller åxå.
Nu drar sig språkpolisen tillbaka.

:tumupp:
Ja, motstånd - svenska, resistor - utrikiska. ;)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Man säger väl motståndsvärde,inte resistors värde. :lol:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Martin Ljung satte ju på ASEA och gjorde motstånd i tio år. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

breflabb skrev:Man säger väl motståndsvärde,inte resistors värde. :lol:
Man säger väl resistans
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

SeniorLemuren skrev:Martin Ljung satte ju på ASEA...
Verkligen? :p

-Sparky-
Skriv svar