Volt Regulator till Motor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anonym1

Volt Regulator till Motor.

Inlägg av Anonym1 »

Hej

Jag har lite frågor och funderingar. Jag har en 1Fas motor Står så här på motorn 1 Fas 0,55Kw 2 pole 230V 50hz 7A 2850rpm.
Motorn har en inbyggd Kondensator. Jag skulle vilja ha möjlighet att reglera varvtalet något på denna.
Motorn Driver ett Fläkthjul.
Då har jag gått och inbillat mig själv att
I och med att det är en En fas motor borde det finnas enklare alternativ än Frekvensomvandlare?

Jag har beställt 2 st olika AC Regulatorer som påstås fungera till Motorer. Dock vet jag inte om kondensatorn ställer till det?
Eller om detta ens är möjligt?

Dessa 2 har jag beställt var av den ena har jag redan fått hem.
http://www.ebay.com/itm/361302496476
http://www.ebay.com/itm/171773523013
Men innan jag gör något korkat och bara pluggar in dom tänkte jag att jag hör efter här :D

Tacksam för all hjälp jag får. :) Mvh
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Volt Regulator till Motor.

Inlägg av breflabb »

Det går nog bra,men hur länge kina grejer håller det märker du
Du förstör inte motorn iallafall
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Vad bra. :) Och att Motorn har en Kondensator inbyggd är inget problem? eller kommer den ha svårt att starta upp motorn? Typ att jag får använda Regulatorn baklänges från 100% och ner istället för från 0% upp?

Jag är medveten om att Kina grejer är lite av en Chansning. :) Där av köpte jag 2 olika.
Jag kollade runt lite innan och hittade detta klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=_4PwYm_7HKg
och vart lite mindre skeptisk efter han försökt analysera hela enheten.
Och inte hittat några vad jag fatta det som Större fel på själva uppbyggnaden.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Den typen motors varvtal beror på frekvensen, inte spänningen.
Att ha minskad spänning vid uppstart kan leda till att det tar längre tid i uppstartsögonblicket att komma upp till arbetsvarvtal.
Under denna tid är effektförlusterna i form av värme högre än annars.
En motors livslängd räknas ut vid driftsberäkningar med en formel där värmen är en huvudfaktor.

En allströmsmotor däremot kan man lite yxigt säga att man kan reglera varvtalet med hjälp av reglera spänningen med en tyristorlösning.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Sen heter det spänningsregulator inte voltregulator.
Där spänningen är storheten och volt är enheten

https://sv.wikipedia.org/wiki/Storhet
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Kände på mig att det troligtvis skulle spöka och inte fungera så bra. Mitt mål är att kunna reglera varvtalet mellan ca 2000 - 2850 rpm Jag är medveten om att det är spänningen som regleras med denna typ av "voltregulator" som dom heter på Ebay dock om det hade rört sig om DC istället för AC så hade namnet varit mer rätt. Tanken bakom denna enhet som jag tolkat det är ju att en thyristor som tar mellanskillnaden det jag inte skickar till motorn och att det är den som blir varm ganska våldsamt varm eventuellt. Till och med. Så det vore olämpligt att köra med denna även om jag kör den från 100% och ner te tex 80% så han har full start ström vid starten? Och om så är fallet och jag borde kolla på en frekvensomvandlare vilken storlek skall jag kolla på motorn säger ju 0,55kw men det är ju förbrukningen när den är igång. I och med att den startar med en kondensator och kräver 7amper vid start tillfället så blir ju effekten mycket högre ska jag kolla på en frekvensomvandlare för tex 1,5kw då? Jag hoppas texten är läskig. Skriver på mobilen. Mvh :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att det heter "voltage regulator" på engelska beror på att "spänning" heter "voltage".

På svenska säger man "Spänning mäts i volt".

På engelska säger man "Voltage is measured in volt".
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Härligt med SPRÅKPOLISER :humm:
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

bil_experten skrev:Kände på mig att det troligtvis skulle spöka och inte fungera så bra. Mitt mål är att kunna reglera varvtalet mellan ca 2000 - 2850 rpm Jag är medveten om att det är spänningen som regleras med denna typ av "voltregulator" som dom heter på Ebay dock om det hade rört sig om DC istället för AC så hade namnet varit mer rätt. Tanken bakom denna enhet som jag tolkat det är ju att en thyristor som tar mellanskillnaden det jag inte skickar till motorn och att det är den som blir varm ganska våldsamt varm eventuellt. Till och med. Så det vore olämpligt att köra med denna även om jag kör den från 100% och ner te tex 80% så han har full start ström vid starten? Och om så är fallet och jag borde kolla på en frekvensomvandlare vilken storlek skall jag kolla på motorn säger ju 0,55kw men det är ju förbrukningen när den är igång. I och med att den startar med en kondensator och kräver 7amper vid start tillfället så blir ju effekten mycket högre ska jag kolla på en frekvensomvandlare för tex 1,5kw då? Jag hoppas texten är läskig. Skriver på mobilen. Mvh :)
http://www.elforsk.se/Rapporter/?downlo ... screen.pdf
Se sida 8.
När vi har bestämt drivande motors storlek är
det mycket lätt att välja storlek på frekvensomriktare.
Matande frekvensomriktare skall
kunna leverera en lastström som är minst lika
stor som motorns märkström
Du har ju märkströmmen, det är 7 ampere.
Härligt med SPRÅKPOLISER :humm:
Det här är ett elektronikforum. Det ställs frågor och ibland finns det någon som vet hur det ska vara, om man är tar till sig vad de har att säga kan man lära sig någonting. I detta fallet är den korrekta benämningen spänning. Jag skriver inte detta för att trampa någon på tårna, utan i förhoppning att någon som läser tråden lär sig.
Det har jag gjort vid ett flertal tillfällen och jag tackar er på forumet som ställt upp med svar då mina kunskaper ej funnits.

Nästa gång kanske jag kan fråga bil_experten om bilar =)
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Jag har inget emot att man tillägger hur saker skall benämnas korrekt. Alltid någon som lär sig som sagt. Dock är det alldeles för sällan jag håller på med dessa benämningar för att det ska sjunka in. Trots jag vet vad det handlar om ä. Lite samma princip som när hobby svetsare Mig svetsar på sin gammla Volvo. När dom snarare Mag svetsar. Exakt samma utrustning. Bara tråden och gasen som skiljer Inert gas vid Mig svetsning och Aktiv gas vid Mag svetsning man byter en bokstav i Mig/Mag
svanted

Inlägg av svanted »

det verkar bra att lära sig hur man gör en voltregulator men inte att lära sig att det heter spänningsregulator...eller resistor och inte motstånd. e.t.c.
min åsikt är att om man ska lära sig något inom ett nytt område, ska man åckså lära sig använda rätta benämningar och uttryck, och inte kalla folk för språkpoliser...
risken är nämligen väldigt stor att det blir förståelseproblem åt något håll om man inte använder korrekta uttryck.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag tycker att man skall hjälpa folket med den specifika frågan men inte peka
som läraren på svarta tavlan och säga "du har stavat fel,det är inte motstånd det är resistor"
Och så vidare.Om jag ställer en fråga på ett problem då vill ja ha ett svar om just detta o
inte en lektion kärnfysik
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om frågan är att bygga en voltregulator så blir det inget svar på frågan, för ingen vet hur man bygger en voltregulator...
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Jag tycker det är bra om man ger en lektion. Men man får gärna skilja på det i inläggen alltså att man inte rör ihop lektionen med svaret. Forum är ju sökbara och är inte alltid jag behöver fråga ibland hittar man svaren ändå. Blir ju lite som en guide. Och då är der ju bra om den är så komplett som möjligt. Så för den delen är det bra sen om jag väljer att ta vara på lektionen eller bara ta in svaret är ju upp till mig.

Men om vi ska gå tillbaks till ämnet. Så tyckte ni att dom där skit sakerna jag köpt på Ebay kan jag spola ner i toan?(Billigt talat behöver ingen miljölektion. ;) ) Någon som har tips på en så enkel frekvensomvandlare som möjligt? Vill inte ha något super avancerat i onödan bara för att fläkten skall suga lite mindre ibland. Hur gör dom på damsugare? Dom har ju offta ett vrede för varvtal. Principen är exakt samma i detta fallet. Sitter det en frekvensomvandlare i en damsugare? (tror inte det själv men inga frågor är för dumma för att ställas.) ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är att du har köpt en regulator som inte funkerar för den typ av motor du har. Den fungerar för andra typer av motorer.

Frekvensomformare är tyvärr till naturen ganska komplexa saker, dessutom är det väldigt lätt att orsaka störningar med en sån. Dåligt installerade fläktstyrningar har varit ett av de största EMC-problemen förut, de har stört ut all möjlig radiotrafik.

Det är alltså inte enkla grejer du vill göra.
Skriv svar