Volt Regulator till Motor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bil_experten

Re: Volt Regulator till Motor.

Inlägg av bil_experten »

http://m.clasohlson.com/se/Motor-UFO-70 ... r502839000 det är exakt en sådan motor. Billigt konstruerad går in 1 fas i kopplings lådan. I lådan går en kabel direkt ner i motorn medan den andra passerar en löst liggande kondensator. Finns alltså inget sätt jag kan sänka varvtalet på denna motorn? Behöver inte vara steglöst vill bara kunna reglera så han inte suger för hårt i onödan.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Principen är exakt samma i detta fallet. Sitter det en frekvensomvandlare i en damsugare? (tror inte det själv men inga frågor är för dumma för att ställas.) ;)
nerre, varför svarade du inte på denna fråga?som TS ställde. Du gled undan lite snyggt
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

I dammsugare sitter det vanligtvis allströmsmotorer.
De styrs på annat sätt.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

På en sådan motor fungerar en thyristorstyrd styrning.
Problemet med allströmsmotorer är att de skenar om de inte har last, och det finns risk för att de går sönder, varför de endast är lämpliga i vissa applikationer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

breflabb skrev:Principen är exakt samma i detta fallet. Sitter det en frekvensomvandlare i en damsugare? (tror inte det själv men inga frågor är för dumma för att ställas.) ;)
nerre, varför svarade du inte på denna fråga?som TS ställde. Du gled undan lite snyggt
Måste man svara på frågan för att få kommentera?

Det finns som sagt var olika typer av motorer. Den motor som TS använder är en asynkronmotor. Dess varvtal beror i princip på frekvensen på spänningen som matar motorn.

I en dammsugare sitter det en så kallad allströmsmotor. Den fungerar både på likström och växelström. En sån kan man reglera varvtalet på med en enkel tyristor-reglering. Därför sitter det ingen frekvensomvandlare i en dammsugare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xe ... %B6msmotor
https://sv.wikipedia.org/wiki/Asynkronmotor
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allstr%C3%B6msmotor
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Den enkla och vanliga lösningen är ett justerbart spjäll på sugsidan...
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Jag provade idag. Funkade jätte bra. till syntes iallafall. vet inte hur det är i längden. Men gick att reglera varvtalet smärtfritt.

Kommentar på det?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Om jag inte misstagit mig så kommentar:
En asynkronmotor kan ha en viss eftersläpning, förhållande mellan en elmotors synkrona och verkliga varvtal. Där det synkrona varvtalet beror på antal poler i motorn och nätfrekvens, och det verkliga varvtalet som kan påverkats av den minskade spänningen.

I detta fall är det 1 fas, och jag gissar att det är en driftskondensator som sitter i motorn för att skapa en annan pol.

Om det är som jag tror, när du sänkt spänningen med tyristorn, ökar eftersläpningen.
Du bör inte kunna göra någon större ändring av varvtalet
Detta sker på bekostnad av högre ström, motorn är byggd för att arbeta vid ett visst driftsvarvtal, det finns stor risk för att temperaturen ökar.
Onormal drift

Bild
källa:Hans Mogensen Elmaskiner, ISBN 91-47-05013-6

Du kan ju alltid känna på motorn eller ännu bättre använda en IR kamera för att se vilken temperatur du får när du kör med och utan tyristorn inkopplad.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, som jag förstår det blir eftersläpningen större och därmed ökar strömmen (även i rotorn?). Så även om varvtalet påverkas är det alltså inte ett lämpligt sätt att köra motorn eftersom den kommer att gå sönder.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är ju rätt vanligt att man spänningsreglerar enfasmotorer, både med trafo och tyristor.
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

rysshack.se skrev:Om jag inte misstagit mig så kommentar:
En asynkronmotor kan ha en viss eftersläpning, förhållande mellan en elmotors synkrona och verkliga varvtal. Där det synkrona varvtalet beror på antal poler i motorn och nätfrekvens, och det verkliga varvtalet som kan påverkats av den minskade spänningen.

I detta fall är det 1 fas, och jag gissar att det är en driftskondensator som sitter i motorn för att skapa en annan pol.

Om det är som jag tror, när du sänkt spänningen med tyristorn, ökar eftersläpningen.
Du bör inte kunna göra någon större ändring av varvtalet
Detta sker på bekostnad av högre ström, motorn är byggd för att arbeta vid ett visst driftsvarvtal, det finns stor risk för att temperaturen ökar.
Onormal drift

Bild
källa:Hans Mogensen Elmaskiner, ISBN 91-47-05013-6

Du kan ju alltid känna på motorn eller ännu bättre använda en IR kamera för att se vilken temperatur du får när du kör med och utan tyristorn inkopplad.

Som jag mins det sitter kondensator i serie enbart med en enkel krets. Går 2 kablar ner i motorn. Motorn verkar ha någon form av mekaniskt tillslag inuti oxå. För vid ett visst varvtal vid starten oavsett hur jag driver motorn så knäpper det till som en kontaktor eller något liknande. Känns som något går på centrifugalkraft. Denna motorn driver original en spån sug typ damsugare. Så min fundering är fall det inte är en allstras motor ändå? Jag kan minst halvera varvtalet utan problem. Men jag har inte testat gå under tillslag läget eller vad man ska kalla det.
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Motorn känns ganska stor för att vara en enkel motor. Har sett 0.55kw motorer i hälften av denna i storlek. Och denna väger dessutom 18 kilo tycker storleken på den i förhållande till effekten inte linjerar
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Ok, om det fungerar så har du ju en mycket billigare lösning!
Kolla bara att motorn inte blir överdrivet varm när du kör den.
Det är först och främst värmen som tar död dem.

Det brukar finnas en liten metallskylt med specifikationer på elmotorer.
Om du tar ett foto på den, går in på exempelvis http://www.imgur.com laddar upp bilden och länkar i tråden kan vi ju vara helt säkra på vilken typ det är.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bättre att ladda upp bilden direkt i tråden.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men ni som nu svartmålar och förebådar motorns snabba död, den driver en FLÄKT.
Sänker man varvtalet lite så minskar effektbehovet drastiskt. Fläktkarekteristiken är kubisk. Halvera varvtalet så behövs 1/8 effekt.

Grundidèn är att det där fungerar, nu kanske det är någon superspecial motor som ställer till det.
Kan ju vara motor med startkondensator som kopplas ur när startströmmen klingat av eller en centrifugal koppling.

Protte

Gör inte som Rysshack skriver, ladda upp bilden på forumets egen server
Skriv svar