minikyl

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Varför vill du inte använda en tygbit?
Om det fungerar bra ser jag ingen nackdel med tyg, det är både billigt och lättåtkomligt.
Om det inte fungerar är det ju en annan sak.
Millox

Inlägg av Millox »

Tja, du kan väl använda generiskt annat poröst material, typ papper. Men som bekant är inte papper bästa kompis med vatten...
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

jo typ en tvättsvamp skull nog va rätt bra men jag menade om man kunde använda något annat än vatten+poröst matrieal.....
Millox

Inlägg av Millox »

Tvättsvamp funkar inte, det är på tok för stora håligheter i det.

Istället för vatten kan du köra på vilken annan vätska som helst som har en kokpunkt på under en 100 grader C eller så. Typiskt sådana som fungerar är t-röd och bensin, men med tanke på dina tidigare inlägg i andra trådar bör du nog hålla dig borta från de ämnena.

Vill du testa väldigt enkelt kan du ta bomull och fukta den med t-röd och sen fästa den runt kulan på en sprittermometer. Sen är det bara att blåsa lite på bomullen så ser du att du kan få ner temperaturen några grader. Det är samma princip som används där som i den lådan.
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

okej men du tror inte det funkar med något annat än vätskor? för de av dunstar ju lite jobbit att hålla på att blöta den där tygbiten hela tin
Millox

Inlägg av Millox »

Hela funktionen kommer av att det just avdunstar, så att ta bort den detaljen är nog inte helt lysande. För övrigt så klarar det sig säkerligen ganska bra på bara nån halvliter vatten eller så. Borde kunna funka rätt många timmar med bara den mängden vatten.
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

okej jag provar det. bara en sissta fråga hur fungerar en dators kylning?
Millox

Inlägg av Millox »

Um, genom att man blåser luft på nånting med ett lagom stort \Delta T?
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

okej...jag var ganska trött när jag skrev den frågan (det är ju ganska uppenbart) :D
Skriv svar