Nytt kretskort eller ny maskin?
-
Re: Nytt kretskort eller ny maskin?
Hej igen.
Nu är det "nya" kretskortet monterat och proppen går inte när maskinen har ström.
Men den börjar inte tvätta. Det går att välja program och när jag startar programmet låser den luckan, sen händer inget mera.
Min erfarenhet säger mig att det är bättre att höra med någon erfaren om eventuella orsaker innan jag börjar riva bland delarna.
Har någon ett förslag på orsaken?
Mvh Viktor
Nu är det "nya" kretskortet monterat och proppen går inte när maskinen har ström.
Men den börjar inte tvätta. Det går att välja program och när jag startar programmet låser den luckan, sen händer inget mera.
Min erfarenhet säger mig att det är bättre att höra med någon erfaren om eventuella orsaker innan jag börjar riva bland delarna.
Har någon ett förslag på orsaken?
Mvh Viktor
Klickar inloppsventilen till och släpper på vatten? Får den inget vatten kommer inget mer hända efter att lucka låstes.
/// Marcus
/// Marcus
-
Nej det kommer inget vatten.
Vattnet är inkopplat, är det en ventil som släpper på vattnet som jag ska kolla efter eller något annat?
Edit- Efter att ha lyft på locket och tittat så var det ganska logiskt vilka delar som släppte på vatten.
Tvättmaskiner är förvånansvärt enkla konstruktioner när man börjat nysta med dom.
Edit 2- Det är alltså två stycken magnetventiler som styr intaget av vattnet.
Jag har ingen multimeter hemma (borde önska mig en i födelsedagspresent) men jag hade ett 9v batteri.
Jag gjorde en slinga mellan batteriets poler, ventilernas anslutningar och min tunga.
Resultatet kittlade i tungan och jag borde då kunna utgå ifrån att magnetventilerna är ok.
Vattnet är inkopplat, är det en ventil som släpper på vattnet som jag ska kolla efter eller något annat?
Edit- Efter att ha lyft på locket och tittat så var det ganska logiskt vilka delar som släppte på vatten.
Tvättmaskiner är förvånansvärt enkla konstruktioner när man börjat nysta med dom.
Edit 2- Det är alltså två stycken magnetventiler som styr intaget av vattnet.
Jag har ingen multimeter hemma (borde önska mig en i födelsedagspresent) men jag hade ett 9v batteri.
Jag gjorde en slinga mellan batteriets poler, ventilernas anslutningar och min tunga.
Resultatet kittlade i tungan och jag borde då kunna utgå ifrån att magnetventilerna är ok.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vet inte vad jag skall svara på den mätningen
, men en multimeter är väldigt bra att ha vid felsökning.
Det som behöver kontrolleras är om det kommer matning till ventilerna, annars är det något annat som hindrar att programmet går vidare till nästa steg, kan vara läckagegivaren som klagar.
/// Marcus

Det som behöver kontrolleras är om det kommer matning till ventilerna, annars är det något annat som hindrar att programmet går vidare till nästa steg, kan vara läckagegivaren som klagar.
/// Marcus
-
Jag tyckte det var ganska finurligt
Men du har rätt i att en multimeter underlättar vid felsökning.
Imorgon lånar jag hem multimetern från jobbet och kollar kablarna. Det skulle ju vara så skönt om det bara var dom som strulade.

Men du har rätt i att en multimeter underlättar vid felsökning.
Imorgon lånar jag hem multimetern från jobbet och kollar kablarna. Det skulle ju vara så skönt om det bara var dom som strulade.
- frownlayer
på min samsung tvättmaskin så börjar maskinen med att kolla takometern, fast den snurrar inte på trumman. den brukar vara tyst/stilla i några sekunder när man startar den, för att sedan fylla på med vatten och börja snurra.
Men någon gång har det hänt att den inte får det "svar" som den förväntar sig, och då kan den stå still i säkert 30 sekunder, för att senare gå över i en felkod.
då brukar jag öppna luckan och snurra lite på trumman manuellt, och sen startar den alltid.
så jag skulle kolla så att alla kablar sitter som de ska, och att det inte finns någon oxid i kontakterna.
Men någon gång har det hänt att den inte får det "svar" som den förväntar sig, och då kan den stå still i säkert 30 sekunder, för att senare gå över i en felkod.
då brukar jag öppna luckan och snurra lite på trumman manuellt, och sen startar den alltid.
så jag skulle kolla så att alla kablar sitter som de ska, och att det inte finns någon oxid i kontakterna.
-
Jag tror att jag hittat problemet
Fungerar det att brygga med 0,2mm kabel?
Edit - eller så löder jag bort bryggorna på det gamla kortet

Fungerar det att brygga med 0,2mm kabel?
Edit - eller så löder jag bort bryggorna på det gamla kortet

- frownlayer
om du inte ser det så är även löd-öarna avslitna, då måste du skrapa på den gröna lödmasken så du kan löda på banan istället.
-
Lite "snygga" lödningar och vips så fungerar maskinen.
STORT tack till alla som har hjälpt till med tips och tagit sig tid att hjälpa mig. Utan er hade jag gett upp och köpt en ny TM.
STORT tack till alla som har hjälpt till med tips och tagit sig tid att hjälpa mig. Utan er hade jag gett upp och köpt en ny TM.

Tror du behöver värma upp de tre lödningarna till vänster igen så att det flyter ut ordentligt. I värsta fall får du löda loss ledningen, applicera fluss, värma, och löda fast den igen.
-
Jag har inget fluss hemma så det fick bli lite provisoriskt.
Tänkte öva på det gamla kretskortet innan jag snyggar till det nya.
Tänkte öva på det gamla kretskortet innan jag snyggar till det nya.
Det blir svårt att få tennet att flyta ut där det inte längre finns någon koppar kvar på kortet...qx5 skrev:Tror du behöver värma upp de tre lödningarna till vänster igen så att det flyter ut ordentligt. I värsta fall får du löda loss ledningen, applicera fluss, värma, och löda fast den igen.