Stora hål i kopparlaminat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Stora hål i kopparlaminat?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jippi, jag har stansat mitt livs första hål :D

Tyvärr är 4mm-borrningen tydligen väldigt sned, frågan är om jag ens kommer kunna använda det här laminatet.

Så nästa tråd får väl bli "Hur borrar man rakt i kopparlaminat av glasfiber?" :)

Men ack vad roligt det var att dra bulten med en av mina tämligen nyinköpta ringnycklar (den sidan funkade inte men den andra är modell fast "skiftnyckel" vad nu det heter :D )

Herregud, vilken amatör man är :D

MVH/Roger
PS
Det var för övrigt mycket enkelt att pucha, krävde mycket lite kraft faktiskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag stansat alla sju hålen :)

Jag tror faktiskt att det mest var uppförstoringen från 4mm till 10mm som blev (systematiskt) sned, därför är alla hål sneda.

Men jag fixar det mha Dremel ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

CPMS skrev:Kom på att jag hade ju kapskivor till Dremeln med liknande diamantbeläggning som hålsågarna jag länkade till tidigare
så det måste provas.

Kapade upp en massa småbitar jag hade liggande och kan då inte se eller känna någon skillnad på kantbeläggningen före och efter.
Gick tom att köra på full fart utan att laminatet brändes.

Nu är det ju löst men skulle tro att 22mm hålsågen i satsen skulle fungera ypperligt och göra väldigt fina hål.

Filmade en lite stump:
2016-03-11 14.37.39.jpg
Jag har testat precis samma klingor på både mjuka och hårda (glas) och det funkar kanon. Förstår inte varför folk som saknar praktisk erfarenhet måste påstå att det inte fungerar. Prova först så ni vet vad ni talar om tycker jag. Mycket gissningar av folk som inte har koll är det på detta forum.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

CPMS skrev:Kom på att jag hade ju kapskivor till Dremeln med liknande diamantbeläggning som hålsågarna jag länkade till tidigare
så det måste provas.

Kapade upp en massa småbitar jag hade liggande och kan då inte se eller känna någon skillnad på kantbeläggningen före och efter.
Gick tom att köra på full fart utan att laminatet brändes.

Nu är det ju löst men skulle tro att 22mm hålsågen i satsen skulle fungera ypperligt och göra väldigt fina hål.

Filmade en lite stump:
2016-03-11 14.37.39.jpg
Jag tror jag fattar vad en hålsåg är nu, det är en cirkulär såg med ett lite borr i centrum, väl?

I så fall frågar jag dig om det verkligen finns hålsågar för Dremel?

Häftigt, i så fall :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Dessa går utmärkt att använda i en borrmaskin med ett lite bänkstativstativ.

Edit: Har du inte en borrmaskin som snurrar tillräckligt snabbt så kan du använda en överhandfräs. Ställ in bästa varvtal för jobbet.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Det finns diamantbelagda hålsågs kit från 3-12mm med 1/8" skaft så dom kan man säga är för Dremel eller andra höghastighetsspindlar, dom jag beställt för skojs skull (man kan aldrig ha för mycket verktyg) går upp till 30mm och har 6mm skaft så dom går inte att spänna upp i en Dremel och dom större diametrarna går nog i snabbaste laget om man kör dom i Dremeln ändå. Kan köra dom i fräsen som varvar 3200 istället.

1/2" - 1/8", 1/8" skaft.
s-l500.jpg
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Häftigt :)

Men hur funkar dom, ser inte att nåt borr från centrum sticker ut?

MVH/Roger
PS
Aningen synd att Dremel-varianterna stoppar vid 12mm, hade önskat 28mm men samtidigt har du ju redan lösningen på det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

SeniorLemuren skrev:Dessa går utmärkt att använda i en borrmaskin med ett lite bänkstativstativ.

Edit: Har du inte en borrmaskin som snurrar tillräckligt snabbt så kan du använda en överhandfräs. Ställ in bästa varvtal för jobbet.
Jag tror att mitt nästa bidrag till verktygsparken är ett bänkstativ till min Skil borrmaskin :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Eftersom det inte finns något större skär på hålsågen som kan hugga fast och kasta iväg sågen utan det är en massa små diamanter jämt fördelade så går det nog ganska bra att köra på frihand om man börjar lite snett. Dremelns höga varvtal hjälper till också. Dom grövre bör man nog köra i stativ/fräs och gå in i materialet väldigt försiktigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Okej, men hålsågen har alltså ingen styrpinne, om man säger?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ser inte ut som det när det gäller diamantbelagda, skulle nog fungera dåligt för då ska det ju vara en centrumborr som klara glas, kakel mm och i centrum på den borren skulle skäret/kornen stå still och inte avverka något.

På hålsågar för trä/metall brukar det finnas en pilot/center borr.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Så, nu har jag slipat (lite bara) mha Dremel och monterat alla Noval-socklar och lödstöd samt de båda transformatorerna.

Knäckte ett 4mm-borr när jag ville ta upp ytterligare ett hål typ för högtalaranslutningen.

Trodde inte det gick att med handkraft knäcka ett sånt grovt borr.

Men det tog knappt och jag pressade på, sen sa det bara snapp.

När jag bytte till ett nytt (som jag bara råkade ha) gick det dock igenom likt smör.

Slutsats: borret var helt slut (efter bara typ 30 borrningar i glasfiber).

MVH/Roger
PS
Man ser skadan i laminatet när jag slant högst upp till höger och något till vänster om lödstödet (3P). Högtalaren täcker emellertid det sen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

rogerk8 skrev:Så nästa tråd får väl bli "Hur borrar man rakt i kopparlaminat av glasfiber?" :)
Pelarborr / borrstativ!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag blir lite fundersam, SÅÅÅ många lödstöd, jag har väl härjat runt i en och annan rörradio men det brukar mera vara typ fem stöd då man utnyttjar rörhållarna som lödpunkter.

Sedan undrar jag hur ska komponenterna anslutas, rörhållarna har sina anslutningar på ena sidan och lödstöden sitter på andra sidan? Ska du fortsätta att borra för ledningar?

Jag tänkte mig detta projekt som en trälåda med locket av glasfibern, rören sticker upp och allt annat på undersidan.

Så man ser glöden.....

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

prototypen skrev:Jag blir lite fundersam, SÅÅÅ många lödstöd, jag har väl härjat runt i en och annan rörradio men det brukar mera vara typ fem stöd då man utnyttjar rörhållarna som lödpunkter.

Sedan undrar jag hur ska komponenterna anslutas, rörhållarna har sina anslutningar på ena sidan och lödstöden sitter på andra sidan? Ska du fortsätta att borra för ledningar?

Jag tänkte mig detta projekt som en trälåda med locket av glasfibern, rören sticker upp och allt annat på undersidan.

Så man ser glöden.....

Protte
Hej Protte!

Lite roligt att höra hur du totalt har missuppfattat min layout :)

Dom sjupoliga-lödstöden (7P) representerar 6 av de 9 pinnarna hos noval-rören, tåtar dras alltså upp från andra sidan där sockelns stift finns och genom ett litet hål på 4mm som synes alldeles ovanför socklarna.

Heater+oansluten pin9 ger alltså 6 pinnar kvar att hantera (likriktarrörets 7P, längs till vänster, verkar dock inte behövas för jag drar matningen direkt till sockeln underifrån där) varvid mittenbenet på alla 7P ej heller behöver användas (om man inte vill gå ner rätt i jord med nån tåt men det är det laminatet är tänkt för...)

De 5-poliga lödstöden har jag bara höftat till med men tänker mig, efter lite tveksamheter, att matningen går där samtidigt som typ några motstånd alltid behöver stöd och dessutom avkopplas matningen sen direkt ner i laminatet mha 100nF Ker. Jag tänkte mig ett tag en blank matningstråd bara, liksom i mitt experimentbygge, med stöd i form av keramiska kondingar till backe vid varje sockel men jag tror faktiskt 5P blir bättre.

Rören kommer alltså sticka rakt upp och vara fullt synliga, en ram av trä kommer monteras på undersidan nästa vecka, alla komponenter utom några få (som har med nättrafon och mittjordningen av glöden att göra), kommer att vara fullt synliga och sitta på ovansidan. Det här tycker jag personligen både är lite roligt och smidigt när det gäller trimning och mätning på grejerna, jag behöver ju liksom inte vända på apparaten!

Sen kan jag tänka mig en lexan-låda, om jag mot alla odds får det att fungera, som man kan kapsla in grejerna i.

Så glöden kommer naturligtvis vara fullt synlig :)

MVH/Roger
Skriv svar