Är inte bevandrad i elektroniken dold värld

En trasig tyristor (NEC 5P4M) har identifierats- tillsammans med en mekanisk trasig komponent, betecknad ??, som ligger i serie med R82 ohm vid gate till T1 (5P4M), har jag inte lyckats utröna vad det är. Ingen märkning finns kvar på den:(
- Systemet består av svänghjulsgenerator för spänningsförsörjning- gissningsvis 200-400V, har inte kunnat verifiera detta
pga att motorn inte går att starta pga den trasiga CDI-boxen.
- Triggerpulsen till tyristor 5P4M, genereras även den av en egen separat svänghjulsmagnet,
2 pulser per rotationsvarv pga att det är en 2-cylindrig 2-taktare. Maxfrekvens för triggerpuls ca 350 Hz.
- Kondensatorn, 400V/2000 pF laddas ur till primärsidan på tändspolen- då triggerpulsen tänder tyristor T1,
som då genererar högspänning på sekundärsidan på ca 10- 20 kV.
Ett antal frågor runt detta:
1. Vad är den mekaniskt trasiga komponenten är för någonting- diameter 5mm/tjocklek 1mm, röd till färgen. Några mätvärden på resistans, kapacitans eller annat går inte att få fram- den är elektriskt död ochså.
Kan det vara en kondensator, varistor, PTC-motstånd etc? Se foto och förstoring.
2. Om ?? är en kondensator- vad bör dess funktion då vara i kretsen då den ligger i serie med R82 ohm, och har någonting med T1 att göra?
3. Om det är en kondensator- vad bör en rimlig kapacitans vara?, vilken spänning ska den klara av?
4. Varför ligger dioderna D1, D2 i serie- bör de inte räcka med endast 1 st?. Diod enl foto med plåtkapsling. Är det någon form av specialdiod?
5. Varför finns dubbla dioder D7, D8 (100V) i serie?
6. Vilken funktion har tyristorn T2 (2P4M) i den kretsdelen?