Identifiering komponent CDI-tändsystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lan
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 december 2015, 19:15:56

Identifiering komponent CDI-tändsystem

Inlägg av lan »

Har felsökt ett tändsystem till en 2-cylindrig snöskoter med CDI-tändning.
Är inte bevandrad i elektroniken dold värld :), så jag behöver hjälp med att förstå denna relativt enkla krets!
En trasig tyristor (NEC 5P4M) har identifierats- tillsammans med en mekanisk trasig komponent, betecknad ??, som ligger i serie med R82 ohm vid gate till T1 (5P4M), har jag inte lyckats utröna vad det är. Ingen märkning finns kvar på den:(

- Systemet består av svänghjulsgenerator för spänningsförsörjning- gissningsvis 200-400V, har inte kunnat verifiera detta
pga att motorn inte går att starta pga den trasiga CDI-boxen.
- Triggerpulsen till tyristor 5P4M, genereras även den av en egen separat svänghjulsmagnet,
2 pulser per rotationsvarv pga att det är en 2-cylindrig 2-taktare. Maxfrekvens för triggerpuls ca 350 Hz.
- Kondensatorn, 400V/2000 pF laddas ur till primärsidan på tändspolen- då triggerpulsen tänder tyristor T1,
som då genererar högspänning på sekundärsidan på ca 10- 20 kV.

Ett antal frågor runt detta:
1. Vad är den mekaniskt trasiga komponenten är för någonting- diameter 5mm/tjocklek 1mm, röd till färgen. Några mätvärden på resistans, kapacitans eller annat går inte att få fram- den är elektriskt död ochså.
Kan det vara en kondensator, varistor, PTC-motstånd etc? Se foto och förstoring.
2. Om ?? är en kondensator- vad bör dess funktion då vara i kretsen då den ligger i serie med R82 ohm, och har någonting med T1 att göra?
3. Om det är en kondensator- vad bör en rimlig kapacitans vara?, vilken spänning ska den klara av?
4. Varför ligger dioderna D1, D2 i serie- bör de inte räcka med endast 1 st?. Diod enl foto med plåtkapsling. Är det någon form av specialdiod?
5. Varför finns dubbla dioder D7, D8 (100V) i serie?
6. Vilken funktion har tyristorn T2 (2P4M) i den kretsdelen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3676
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Identifiering komponent CDI-tändsystem

Inlägg av breflabb »

Tyristorn är nog inte så kinkig här. Bara det är 400V/5A
Hemliga komponenter skulle jag tipp på Thermistor(eller Varistor)
Det är ganska lätt att testa om det är en thermistor
En multimeter i resistans läge och sedan hårtork och värmer den så ser du om
Resistansen ändrar sig uppåt då är det en PTC, om motståndet minskar=NTC
Om ingenting händer då är det VDR,eller helt trasig
lan
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 december 2015, 19:15:56

Re: Identifiering komponent CDI-tändsystem

Inlägg av lan »

Har testat att mäta resistansen, men får inget värde- den är helt död elektriskt!
Är det en PTC ell NTC så bör jag åtminstone få ett resistansvärde vid rumstemperatur.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26697
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Identifiering komponent CDI-tändsystem

Inlägg av Icecap »

Jag skulle vilja påstå att det är en varistor - och att den sitter där den sitter för att hindra överspänning på gate på SCR'n.
lan
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 december 2015, 19:15:56

Re: Identifiering komponent CDI-tändsystem

Inlägg av lan »

Har lyckats komma fram till att den oidentifierade discliknande komponenten är ett NTC-motstånd på 5k.
Den finns där för att kompensera för att lägre triggerspänning/ström behövs för tyristorn T1 då temperaturen ökar.
Bytte ut den trasiga tyristorn T1 och monterade på kylelement på båda tyristorerna. CDI-boxen funkar nu perfekt!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3676
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Identifiering komponent CDI-tändsystem

Inlägg av breflabb »

Jag var nära att gissa rätt
Kul att det fungerar :tumupp:
Skriv svar