Stora hål i kopparlaminat?
Re: Stora hål i kopparlaminat?
Förutom att olja inte behövs om man borrar i pertinax så skulle jag undvikit kladd. Utan att ha belägg för det så anar jag att pertinax skulle kunna suga åt sig diverse jox.
Fast nu har ju problemet löst sig på ett bättre sätt.
Fast nu har ju problemet löst sig på ett bättre sätt.
- prototypen
Bara det att jag vet inte vart jag ska skicka punschen och jag drar iväg på jobb i morgon bitti.
Protte
Protte
Prova:
Putte Punsch
Punschverandan
Partille
(Jo, jag har sovit lite för lite i natt
)
Putte Punsch
Punschverandan
Partille
(Jo, jag har sovit lite för lite i natt

Kom på att jag hade ju kapskivor till Dremeln med liknande diamantbeläggning som hålsågarna jag länkade till tidigare
så det måste provas.
Kapade upp en massa småbitar jag hade liggande och kan då inte se eller känna någon skillnad på kantbeläggningen före och efter.
Gick tom att köra på full fart utan att laminatet brändes.
Nu är det ju löst men skulle tro att 22mm hålsågen i satsen skulle fungera ypperligt och göra väldigt fina hål.
Filmade en lite stump:
så det måste provas.
Kapade upp en massa småbitar jag hade liggande och kan då inte se eller känna någon skillnad på kantbeläggningen före och efter.
Gick tom att köra på full fart utan att laminatet brändes.
Nu är det ju löst men skulle tro att 22mm hålsågen i satsen skulle fungera ypperligt och göra väldigt fina hål.
Filmade en lite stump:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Protte, det här är ju perfekt!
Tack för dina fina bilder och din förklaring.
Funkar ju tydligen alldeles utmärkt i glasfiber
Då kör vi, pm kommer asap.
MVH/Roger
PS
Det var nåt tjafs kring hur folk serverar länkar tror jag. Ännu värre tycker jag alltjämt det är när folk bara säger "googla på det"
Tack för dina fina bilder och din förklaring.
Funkar ju tydligen alldeles utmärkt i glasfiber

Då kör vi, pm kommer asap.
MVH/Roger
PS
Det var nåt tjafs kring hur folk serverar länkar tror jag. Ännu värre tycker jag alltjämt det är när folk bara säger "googla på det"

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag var hos min hovleverantör idag för att försöka få tag i ett likadant laminat jag har (200X300mm) fast modell pertinax.
Han hade det inte.
Men han trodde iofs att han kunde få tag i det även om han dels sa att pertinax frångås mer och mer dels sa han att pertinax lätt blir lite böjt.
Nu verkar dock Protte lösa biffen
MVH/Roger
Han hade det inte.
Men han trodde iofs att han kunde få tag i det även om han dels sa att pertinax frångås mer och mer dels sa han att pertinax lätt blir lite böjt.
Nu verkar dock Protte lösa biffen

MVH/Roger
- prototypen
Roger borde fått punschen idag så vi väntar med spänning...............
Protte
Protte
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Har suttit och planerat layouten för min radio idag.
Visar sig att jag inte får plats med alla rör.
Imorgon kommer jag ringa min hovleverantör vad gäller byggmaterial och ändra dimensionerna på ramverket.
Nu kör jag 15 djupt och 21 brett (för apparatfötternas skull), i morgon ändrar jag till 28X8 istället (att blir 28 har med det faktum att brädgården ändå kommer behöva klyva 28mm-brädor för ett annat projekt, KGA).
Då tror jag nämligen jag får plats
MVH/Roger
PS
Hade inte fått punchen idag men det är lite knepig postgång hit (vilket jag förklarar en annan dag).
Visar sig att jag inte får plats med alla rör.
Imorgon kommer jag ringa min hovleverantör vad gäller byggmaterial och ändra dimensionerna på ramverket.
Nu kör jag 15 djupt och 21 brett (för apparatfötternas skull), i morgon ändrar jag till 28X8 istället (att blir 28 har med det faktum att brädgården ändå kommer behöva klyva 28mm-brädor för ett annat projekt, KGA).
Då tror jag nämligen jag får plats

MVH/Roger
PS
Hade inte fått punchen idag men det är lite knepig postgång hit (vilket jag förklarar en annan dag).
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Såhär ser min tillfälliga layout ut.
Jag har varit tvungen att gå ner till 8mm's bredd på ramverket för att få plats med alla rören (med dito ett 7P lödstöd vardera).
Lödstöden skulle teoretiskt behöva vara 9P men det finns inte samtidigt som glöden dras under allting till samtliga rör, varvid bara 7P blir kvar
Allt utom glöden dras alltså upp underifrån genom ett typ 5mm hål och löds till 7P, sen är alla signaler accessabla ovanifrån och jag kan bygga hela radion ovanifrån med alla trimkondingar, spolar, variocaps och annat skoj
MVH/Roger
PS
Diskussionen fortsätter jag nu i min radio-tråd (http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=180)
Jag har varit tvungen att gå ner till 8mm's bredd på ramverket för att få plats med alla rören (med dito ett 7P lödstöd vardera).
Lödstöden skulle teoretiskt behöva vara 9P men det finns inte samtidigt som glöden dras under allting till samtliga rör, varvid bara 7P blir kvar

Allt utom glöden dras alltså upp underifrån genom ett typ 5mm hål och löds till 7P, sen är alla signaler accessabla ovanifrån och jag kan bygga hela radion ovanifrån med alla trimkondingar, spolar, variocaps och annat skoj

MVH/Roger
PS
Diskussionen fortsätter jag nu i min radio-tråd (http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=180)
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Idag fick jag så punchen, tack Protte!prototypen skrev:Roger borde fått punschen idag så vi väntar med spänning...............
Protte
Tajmingen är också perfekt för jag är precis klar med den mekaniska planeringen.
MVH/Roger
PS
Skum variant av bubbelplast mha papper

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag automatkörnat alla hål, kommer borra samtliga 4mm fast de som ska bli 22mm borrar jag sedan upp till 10mm för stans-skruven (9,5mm).
Jag tror dock jag stannar här.
På lördag får jag nämligen hem en som jag kallar "offer-plyfa" (4mm) som jag absolut behöver i samband med mitt Philips Experimentlåde-renoveringsprojekt (KPP) där ett par hundra hål skall borras upp från 4mm till 5mm.
Tänker att jag borrar KRP på ena sidan och KPP på andra sidan av plyfan.
Anledningen är flera men främst att det känns som om det finns risk att det spricker annars (masoniten kommer definitivt fransa sig men hur glasfibern beter sig om det inte finns mothåll ty sönderborrad träkloss, det vet jag inte).
Samtidigt, eftersom jag spänner fast allting innan jag borrar så finns det alltid "fräsch" plyfa bakom hålet, så att säga.
MVH/Roger
Jag tror dock jag stannar här.
På lördag får jag nämligen hem en som jag kallar "offer-plyfa" (4mm) som jag absolut behöver i samband med mitt Philips Experimentlåde-renoveringsprojekt (KPP) där ett par hundra hål skall borras upp från 4mm till 5mm.
Tänker att jag borrar KRP på ena sidan och KPP på andra sidan av plyfan.
Anledningen är flera men främst att det känns som om det finns risk att det spricker annars (masoniten kommer definitivt fransa sig men hur glasfibern beter sig om det inte finns mothåll ty sönderborrad träkloss, det vet jag inte).
Samtidigt, eftersom jag spänner fast allting innan jag borrar så finns det alltid "fräsch" plyfa bakom hålet, så att säga.
MVH/Roger
- prototypen
Du behöver ingen offerskiva bakom när du ska borra för punschen, glasfiber spricker inte. Fransar det sig so what det kommer att stansas bort.
Plywood är för skadligt och 4 mm för tunt som offer och risk att du brakar rakt genom båda skikten.
Spånskiva är planare stadigare och inte så "fibrig" som ply.
Ska du borra en tunn skiva med offer bakom så behövs att du spänner nära där du ska borra så det inte lyfter.
Protte
Plywood är för skadligt och 4 mm för tunt som offer och risk att du brakar rakt genom båda skikten.
Spånskiva är planare stadigare och inte så "fibrig" som ply.
Ska du borra en tunn skiva med offer bakom så behövs att du spänner nära där du ska borra så det inte lyfter.
Protte
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Okej Protte, tack vare ditt råd om att det inte spricker har jag kört igång och borrat alla hål 4mm.
Nu ska jag borra alla hål som ska vara 22mm med ett 10mm-borr för stans-bulten.
Sen blir det spännande
MVH/Roger
PS
Och du hade naturligtvis rätt, det sprack inte
Nu ska jag borra alla hål som ska vara 22mm med ett 10mm-borr för stans-bulten.
Sen blir det spännande

MVH/Roger
PS
Och du hade naturligtvis rätt, det sprack inte

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Så, nu har jag borrat upp alla hål som ska punchas med 10mm.
Ni ser nog på korten ovan att jag missade ett 4mm-hål, nu åtgärdat även om det blev märkligt snett.
Flera hål sitter inte där jag körnat, borret glider nog.
MVH/Roger
Ni ser nog på korten ovan att jag missade ett 4mm-hål, nu åtgärdat även om det blev märkligt snett.
Flera hål sitter inte där jag körnat, borret glider nog.
MVH/Roger