Stora hål i kopparlaminat?
Re: Stora hål i kopparlaminat?
Det finns ingenting och då menar jag verkligen I-N-G-E-N-T-I-N-G förutom jättedyra specialverktyg som klarar glasfiber.
Min lösning på problemet är att endast använda glasfiberfritt material. Som amatör det enda vettiga alternativet för att själv bearbeta laminat. Bl.a. Conrad säljer laminat med resist som är drägligt. Dessvärre bara FR2, skulle föredra FR3 som är epoxi med papperslaminering. Det fanns förr och hade bra egenskaper utan att momentant destruera samtliga normala verktyg det kom i kontakt med.
Min lösning på problemet är att endast använda glasfiberfritt material. Som amatör det enda vettiga alternativet för att själv bearbeta laminat. Bl.a. Conrad säljer laminat med resist som är drägligt. Dessvärre bara FR2, skulle föredra FR3 som är epoxi med papperslaminering. Det fanns förr och hade bra egenskaper utan att momentant destruera samtliga normala verktyg det kom i kontakt med.
Borr av volframkarbid fungerar hur bra som helst i glasfiber och håller en halv evighet, det går tom även utmärkt att borra rakt igenom rent glas med ett. Köpte 2 paket från sodjan en gång när han sålde några här från någon fabrik som lagt ner eller vad det var, vet inte hur många år det är nu men dom är alla fortfarande sylvassa.
Det behöver inte alls vara dyrt med sådana borr, ja i en affär i Sverige givetvis oavsett storlek men inte direkt utomlands där det finns massor. Borr för 22 mm är dock något helt annat men om man haft tillgång till lite utrustning hade det som exempel gått att fräsa ut ett sådant hål billigare med tex en liten fräs av volframkarbid.
Det behöver inte alls vara dyrt med sådana borr, ja i en affär i Sverige givetvis oavsett storlek men inte direkt utomlands där det finns massor. Borr för 22 mm är dock något helt annat men om man haft tillgång till lite utrustning hade det som exempel gått att fräsa ut ett sådant hål billigare med tex en liten fräs av volframkarbid.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för ditt förslag, peolah!peolah skrev:Nedanstående steggborrsats (med fasta metriska steg) i en trevlig trälåda är extremt bra till aluminum, metall iaf.
Körde nog 300-400 st 6 ->12 mm hål innan den minsta borren blev allvarligt skadad skadad vid ett stort jobb.
Fördelen om man skall köra ett stort antal hål kan man ju tex lacka sista steg+1 rött eller dylikt.
http://www.harald-nyborg.se/stegborrset-3-delar.html
5+
En fråga, hur små är stegen?
Det står inte på HN's hemsida.
MVH/Roger
PS
Jag fattar det som att du vurmar för stegborr jämfört med steglöst borr, varför om jag får fråga? Är det att risken för för stora hål med steglöst borr är för stor? Eller finns det fler fördelar med stegborr?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Hej Marta!Marta skrev:Det finns ingenting och då menar jag verkligen I-N-G-E-N-T-I-N-G förutom jättedyra specialverktyg som klarar glasfiber.
Märkligt det här med glasfiber, jag är mycket förvånad!
Fast å andra sidan kanske man kan se det som så att det ju faktiskt är "smält" sten så att det är hårt går ju inte att ta miste på

MVH/Roger
PS
Kanske jag skulle försöka få fatt i ett pertinax-laminat istället? Jag måste ha bygget på laminat-form!
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 mars 2016, 17:59:34, redigerad totalt 1 gång.
- lillahuset
- Gått bort
En kille jag jobbade med använde mönsterkort för att skrapa vindrutan på vintern. Det straffade sig.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- lillahuset
- Gått bort
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Hej Henry!Henry skrev:Borr av volframkarbid fungerar hur bra som helst i glasfiber och håller en halv evighet, det går tom även utmärkt att borra rakt igenom rent glas med ett. Köpte 2 paket från sodjan en gång när han sålde några här från någon fabrik som lagt ner eller vad det var, vet inte hur många år det är nu men dom är alla fortfarande sylvassa.
Mycket intressant!
Jag är dock djupt förvånad över hur svårt det tydligen är att borra i glasfiber.
Vis av era tips känns det tom som ett koniskt plåtborr av stål skulle slitas även om jag bara önskar borra 7st 22mm-hål.
MVH/Roger
Skall man borra glasfiberkretskort så är det antingen borrar som man få slipa/fila upp ofta, ofta redan efter några enstaka hål eller kretskortsborrar i hårdmetall.
Glasfibern i laminatet slipar oehört på borrar som är mjukare än hårdmetall, som redan noterat. Även hårdmetallborrar blir slöa och i kretskortsproduktion så byts de efter en viss antal hål då om man kör för länge så börja det bli för blankt i hålen och inte river i kanten på hålet medans det borrar då man behöver ojämn ytan för den senare pläteringen
Glasfibern i laminatet slipar oehört på borrar som är mjukare än hårdmetall, som redan noterat. Även hårdmetallborrar blir slöa och i kretskortsproduktion så byts de efter en viss antal hål då om man kör för länge så börja det bli för blankt i hålen och inte river i kanten på hålet medans det borrar då man behöver ojämn ytan för den senare pläteringen
Jo även volframkarbidborr slits förstås men jag kommer inte ihåg hur många tusentals hål de håller för vid konstant produktions användning så för oss vanliga dödliga räcker de i princip en halv evighet.
Ja glasfiber tar riktigt hårt på vanliga borrar. Eggen på tex ett 1 mm HSS borr är smått nedslitet redan efter ett hål, det kan tom gå att se. En 3 hål senare och borret sliter mer upp hålet än att borra då eggen är helt nedsliten vid det laget. I pertinax är det dock inga problem att borra i med HSS fast det kommer jag inte ihåg senast jag höll på med.
Ja glasfiber tar riktigt hårt på vanliga borrar. Eggen på tex ett 1 mm HSS borr är smått nedslitet redan efter ett hål, det kan tom gå att se. En 3 hål senare och borret sliter mer upp hålet än att borra då eggen är helt nedsliten vid det laget. I pertinax är det dock inga problem att borra i med HSS fast det kommer jag inte ihåg senast jag höll på med.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Om problemet är glasfibern och jag skaffar ett pertinax istället, gör kopparn då ingen skada på borret så att jag kanske kan borra med ett nytt centrumborr (22mm)?
Tänker mig lite olja på grejerna samtidigt.
Fast ett centrumborr är ju ett träborr...
MVH/Roger
Tänker mig lite olja på grejerna samtidigt.
Fast ett centrumborr är ju ett träborr...
MVH/Roger
- lillahuset
- Gått bort
Koppar är så mjukt så det är nog OK att borra med träborr. Iallafall den tjocklek som är på laminat.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack lillahuset!
I fallet pertinax behöver jag alltså inte skaffa några asdyra koniska plåtborr, är detta rätt uppfattat?
MVH/Roger
PS
Oljan är väl ändå lite av ett måste?
I fallet pertinax behöver jag alltså inte skaffa några asdyra koniska plåtborr, är detta rätt uppfattat?
MVH/Roger
PS
Oljan är väl ändå lite av ett måste?
Pertinax är ett förhållandevis mjukt plastmaterial som går att borra i med vilka borrar som helst utan att slita ut dessa, även tex ett billigare 22 mm träborr går bra istället för ett koniskt stålborr. Olja eller annan vätska behövs ej vid borrning varken i pertinax eller glasfiber.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Men för att komma igenom kopparn tänker jag att olja kan vara bra.
MVH/Roger
PS
Förlåt, någon sa ju att koppar är mjukt
MVH/Roger
PS
Förlåt, någon sa ju att koppar är mjukt