ESP8266 12E med ds18b20 på batteri? (wifi & temperatur)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Ispep
Kontakt:

Re: ESP8266 12E med ds18b20 på batteri? (wifi & temperatur)

Inlägg av Ispep »

sonnyboy skrev:
Ispep skrev: Kör du med esp8266 12E som sitter på ett breadboard friendly kort, den som har usb uttag på sig? I så fall fick du en massa konstiga tecken när sensorn går ner till Deep sleep i serie interfacet?
Ja kör med USB på,
visst fick jag en del konstiga tecken likt dom nedan, läste någonstan att dom inte hade någon betydelse.
Skumma tecken.PNG
Ja konstiga tecken får jag vid varje uppstart med, men när jag körde funktionen för Deep sleep såg det ut som att den försökte köra kommandon som jag inte sett på es8266 12E. Antar att det inte spelar så står roll där heller. tack för svaret :)

Jag håller på att testa NodeMCU tillsammans med en NeoPixel ring för att indikera status på larmet hemma så det är inte något kritiskt funktion den ska uppfylla. Kommer nog helt att plocka bort deep Sleep på sensorn eftersom jag driver den på usb hela tiden, funderar även på att lägga till lite fler sensorer.

// Ispep
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Kul att fler försöker göra batteridrivna loggnoder! Jag har också samlat på mig massa saker för att sätta igång med samma sak.
Jag beställde Xc6206p332mr som är en LDO linjärregulator som nog ska funka riktigt bra för det här om man driver ifrån en Li-ion cell. Den finns riktigt billigt på Ebay.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ja precis, Mosquitto, på min NAS eller på en RPi rentav.

Har inte beslutat hur jag ska lagra & presentera datan än, men MQTT kändes vettigt att ha stöd för. Ja jag såg det, fiffigt med batterimätningen :)

Min tanke är väll att man samlar in allt via MQTT, sen kan man göra särskilda tjänster för sina behöv som enkelt subscribar på det relevanta. T.ex man kan han en process som postar till Thingspeak, en process som övervakar temperatur på kyl/frys och signalerar om det är problem. En tredje som sparar data historiskt osv.
Användarvisningsbild
Ispep
Kontakt:

Inlägg av Ispep »

maDa skrev:Ja precis, Mosquitto, på min NAS eller på en RPi rentav.

Har inte beslutat hur jag ska lagra & presentera datan än, men MQTT kändes vettigt att ha stöd för. Ja jag såg det, fiffigt med batterimätningen :)

Min tanke är väll att man samlar in allt via MQTT, sen kan man göra särskilda tjänster för sina behöv som enkelt subscribar på det relevanta. T.ex man kan han en process som postar till Thingspeak, en process som övervakar temperatur på kyl/frys och signalerar om det är problem. En tredje som sparar data historiskt osv.
MQTT är nog ett vinnande kort att gå på som du säger! Att publicera till ett ställe och sedan be andra enheter subscriba om dom har nytta av datat. Har själv Kört Thingspeak med 4 olika sensorer mot samma kanal. Inser att detta inte va allt för smart eftersom det tydligen finns en begränsning på en post / 15 sekund inom samma kanal. vilket gör att mina arduinos och ESP:er ibland krockar. Hade man gjort som du säger hade detta inte varit ett problem :)
JanErik skrev:Där är min beskrivning: http://users.abo.fi/jskata/HogWeather/teknik.html
De där va ju riktigt intressant!
Hedis skrev:Kul att fler försöker göra batteridrivna loggnoder! Jag har också samlat på mig massa saker för att sätta igång med samma sak.
Jag beställde Xc6206p332mr som är en LDO linjärregulator som nog ska funka riktigt bra för det här om man driver ifrån en Li-ion cell. Den finns riktigt billigt på Ebay.
Berätta gärna hur det gick sedan! Är intresserad av alla sätt att förlänga/förbättra min batteritid.

// Ispep
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

1.5V AA Panasonic Pro Power Alkaline höll inte så länge, det vart totalt 6 dygn men en sändning varje minut och deepsleep på kortet.
Har fått 2 st 18650 celler av grannen, ska göra en test med dom också.
Carlmikael

Inlägg av Carlmikael »

Hej Hur lång tid är 8266 aktiv vid varje sändning? Tycker att batteriet blir urladdat väldigt fort. Jag en Atmega 328p samma som i arduino med en ds18b20 som skickar värde en gång i minuten och är i sleep mode mellan sändningarna. Sändaren är en enkel 433 MHz sändare. Stömkällan är ett 18650 batteri. Det har fungerat över ett år utan laddning. Sändningen är kort. Strömförbrukningen är ca 10 uA i sleepmod. Temperatur läsningen tar cirka en sekund. Du har ingen lysdiod som lyser det får det inte vara de drar 10 - 20 mA .
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

sonnyboy> Hur spänningsmatar du ESP8266-modulen samt tempgivaren?
Har du mätt viloströmmen?
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

Jag spänningsmatar med 6 volt på Vin och sen GND.
Sen har jag följd denna Fritzing, förutom pullupmotståndet.

Bild
Har inte mätt något än.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Där är ju en röd LED på min ESP12E, den får man nog löda bort omgående.
Pullups drar ström, måste slås på när det behövs bara.
Sen gäller det somsagt att hitta den 3V3 LDO med minsta tänkbara tomgångsförbrukning.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Precis, samma med matningen till ev. givare som också bara får vara aktiv just när man ska sampla värdet.

Jag kickade liv i mitt bygge idag, ska se om jag kan hinna testa lite med deep sleep och rapportering mot någon server imorgon.
Borre

Inlägg av Borre »

sonnyboy skrev:1.5V AA Panasonic Pro Power Alkaline höll inte så länge, det vart totalt 6 dygn men en sändning varje minut och deepsleep på kortet.
Har fått 2 st 18650 celler av grannen, ska göra en test med dom också.
Är det denna du använder?
http://nodemcu.com/index_en.html
Om så antar jag det är detta schema som gäller:
https://github.com/nodemcu/nodemcu-devk ... T_V1.0.PDF

Det är ju flera saker på det kortet som drar ström i onödan.
USB-UART CP2102 drar max 26mA och 100uA i suspend. När ESPn sover gör även CP2102 det?
100uA är hur som helst mycket även det i sammanhanget.

Spänningsregulatorn NCP1117 drar bara den 6-10mA vid 3.3V och 15Vin, antagligen lägre vid 6Vin men fortfarande högt.

Har du något anslutet till spänningsdelaren till ADCn har du även strömförbrukning där.
Mäter du tex batterispänningen drar den närmare 20uA vid 6V (320kOhm).

Det är med andra ord svårt att få kortet strömsnålt, och det visar ju dina egna tester också på.

Lite allmänna tankar annars..
Normalt är det alltid bäst att driva saker direkt utan någon spänningsregulator, men som det verkar enligt tidigare inlägg så drog ESPn 10 gånger mer (200uA) vid 4.2V än 3.1V (antar jag?).
Det är ju så pass stor skillnad och hög förbrukning att det är bättre att reglerar ner spänningen trots att det ger förluster.
Vid linjärreglering får ju dock inte drivspänningen vara för hög då förlusterna i regulatorn tar ut vinsten av att driva ESPn med lägre spänning.

Gissningsvis borde 3.7V lipo (4.2V max) fungera bra med linjärregulator och då reglerna ner spänningen så lågt som möjligt,
är det temperatursensorn som sätter begränsningen skulle jag välja en annan som klarar lägre spänningen istället.

Alternativt att köra med tex 3.2V Lifepo4 batterier utan regulator, dessa har en max spänningen på 3.6V och går neråt 2-2.5V.
Där får man testa sig hur mycket man får ur batteriet innan spänningen blir för låg.

Bäst vore om någon mätte förbrukningen vid olika spänningar, vid 3.4-3.6V som lifepo4 ger osv, då är det lätt att räkna på vad som fungerar bäst.

Annars så stäng av allt som drar ström i viloläge, sensorer, spänningsdelare m.m.
dagrende

Inlägg av dagrende »

En som lyckas köra sin ESP8266-01-baserade logger i tre månader:
https://tzapu.com/minimalist-battery-po ... re-logger/.
Skriv svar