sonnyboy skrev:1.5V AA Panasonic Pro Power Alkaline höll inte så länge, det vart totalt 6 dygn men en sändning varje minut och deepsleep på kortet.
Har fått 2 st 18650 celler av grannen, ska göra en test med dom också.
Är det denna du använder?
http://nodemcu.com/index_en.html
Om så antar jag det är detta schema som gäller:
https://github.com/nodemcu/nodemcu-devk ... T_V1.0.PDF
Det är ju flera saker på det kortet som drar ström i onödan.
USB-UART CP2102 drar max 26mA och 100uA i suspend. När ESPn sover gör även CP2102 det?
100uA är hur som helst mycket även det i sammanhanget.
Spänningsregulatorn NCP1117 drar bara den 6-10mA vid 3.3V och 15Vin, antagligen lägre vid 6Vin men fortfarande högt.
Har du något anslutet till spänningsdelaren till ADCn har du även strömförbrukning där.
Mäter du tex batterispänningen drar den närmare 20uA vid 6V (320kOhm).
Det är med andra ord svårt att få kortet strömsnålt, och det visar ju dina egna tester också på.
Lite allmänna tankar annars..
Normalt är det alltid bäst att driva saker direkt utan någon spänningsregulator, men som det verkar enligt tidigare inlägg så drog ESPn 10 gånger mer (200uA) vid 4.2V än 3.1V (antar jag?).
Det är ju så pass stor skillnad och hög förbrukning att det är bättre att reglerar ner spänningen trots att det ger förluster.
Vid linjärreglering får ju dock inte drivspänningen vara för hög då förlusterna i regulatorn tar ut vinsten av att driva ESPn med lägre spänning.
Gissningsvis borde 3.7V lipo (4.2V max) fungera bra med linjärregulator och då reglerna ner spänningen så lågt som möjligt,
är det temperatursensorn som sätter begränsningen skulle jag välja en annan som klarar lägre spänningen istället.
Alternativt att köra med tex 3.2V Lifepo4 batterier utan regulator, dessa har en max spänningen på 3.6V och går neråt 2-2.5V.
Där får man testa sig hur mycket man får ur batteriet innan spänningen blir för låg.
Bäst vore om någon mätte förbrukningen vid olika spänningar, vid 3.4-3.6V som lifepo4 ger osv, då är det lätt att räkna på vad som fungerar bäst.
Annars så stäng av allt som drar ström i viloläge, sensorer, spänningsdelare m.m.