8 biter till en byte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Re: 8 biter till en byte

Inlägg av bearing »

Jag korrigerade x-et till ett b.

Det är väl fortfarande oklart vad han vill göra. Men du är nog inne på rätt spår, att det är något väldigt enkelt, t.ex. en vanlig jämförelse / if-sats.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Jag ser att jag gjort ett fel jag skäms för... Jag brukar alltid bli lite lätt irriterad när folk får en massa hjälp, relevant som irrelevant, utan att tacka för visat engagemang.

Tack alla! Ska vi inte ta och sätta oss ner och sjunga Kumbaya nu..?
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

bearing skrev:Det några försökte påpeka var att du har fel i att det är de logiska operationerna && och || som används på bytes i C. På bytes används aritmetiska operationer. Dessa har inte dubbla tecken, utan enkla, d.v.s & samt |. Logiska operationer görs på "bitar" (true / false) i C, inte bytes. Om du ändå använder en byte i en logisk operation kommer alla värden utom noll räknas som true, och 0 räknas som false.
Sant! Jag har för mig att jag stipulerade vad jag menade med &&, men visst det blir ju lite förädiskt att skriva and som && om man struntar i att det rörde sig om psuedokod och I stället ser det som programspråk. I maskningen kommer det att bli ett elegant solo-&. :-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

bearing skrev: Det är väl fortfarande oklart vad han vill göra. Men du är nog inne på rätt spår, att det är något väldigt enkelt, t.ex. en vanlig jämförelse / if-sats.
Jag tror det är så simpelt som att han vill läsa in 8 digitala signaler i en uC och kunna hantera dem som en byte. Men det är ju liksom inget konstigt alls, det är ju bara att lägga de 8 signalerna på en och samma logiska port så får man dem direkt som en byte. Det är ju liksom hur grundläggande som helst, det är ju lite som lektion 1 när det gäller att använda uC, det är därför alla har fått för sig att det är nåt krångligare han är ute efter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och skulle man använda bits från olika portar är det knappast svårt där heller.

Men beskrivningen av vad som skulle uppnås får mig att tänka på bruk av illegala kemiska ämnen.

Men det är samt: att ta in x antal bits, packa dom till en eller fler bytes (beroende på antal bits) och skicka iväg dom medelst UART är verkligen basic µC för pärlhöns på lägsta pinnen.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Och då kan man ju svara ja på ursprungsfrågan.
überfuzz skrev:Någon som vet ifall det finns ett chip som tar åtta (binära) insignaler och kör and på dessa till en byte. Dvs åtta signaler till en 8 bitars byte.
En µC klara detta.

--Per
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det som förvirrar där är ju ordet "kör and".

På vilket sätt ska det köras and? Ska det vara en 8-ingångars AND-grind? Då är det ju bara en bit ut, hur ska det bli en byte?

Är det en AND-maskning så vad ska de 8 bitarna maskas med?

Men annars är det ju som sagt så att man i en uC normalt läser av en port som en byte.

Ex. om man läser av PORTA och får ut 00101100b
betyder det att
bit 0 är låg
bit 1 är låg
bit 2 är hög
bit 3 är hög
bit 4 är låg
bit 5 är hög
bit 6 är låg
bit 7 är låg

(Ovanstående exempel riktar sig alltså till TS)
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

perra_e skrev:En µC klara detta.
Eller ännu enklare, ett skitregister eller UART om lämlplig klocka finns tillgänglig, som föreslagits ovan i tråden. Vet dock inte om det går att stänga av startbiten i moderna UARTer. Har man ingen lämplig klocksignal så är µC bättre då man kan polla om någon förändrings skett bland bitarna
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En av de få saker som anges tydligt är att insamlingen av de 8 signaler ska ske varje sekund och att de sedan ska skickas.

Alltså lär det knappast finnas färdiga signaler för att göra detta.

De kan såklart skapas och överföringen kan ske med shiftregister - men det enklaste att bygga är just att ta en µC för insamlingen och överföringen.

Det är lika oklart som mycket annat i denna tråd hur de överförda data ska tas emot men om man ska ta ut dom på samma sätt som de samlades in, alltså som enkelbits kan en µC fixa även detta lätt som en plätt. Om det ska utföras logiska operationer på de insamlade bits kan det enkelt göras också om bara regeln är känd.

Med µC blir det alltså i grunden 1 krets i varje ända om det ens blir så mycket.

Att överföra med logik-kretsar blir rimligt simpelt också men det blir en del fler kretsar.

Och är det så enkelt att ett visst/vissa mönster ger en '1' ut medan resten ger '0' kan det fixas ganska enkelt också, även utan bruk av µC.

Men tydligen ska det mesta vara hemligt och/eller omöjligt att förstå, vad TS' har för avsikt är ju extremt otydligt.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Mm Icecap du har rätt en µC är smartare än något annat;
Mycket flexiblare, UARTer finns oftats med, Skriftregister lätta att implementera, Ledningsdragning enkel med färdiga kort, etc
Det finns inte mycket mer att argumentera om när det gäller komponetval; alltså µC
Det enda är att man måste investera en del tid i lärandet om man inte har kunnandet tidigare, men man får 10falt tillbaks på investringen. Sen är det även kul teknik.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Oltronix: och med en µC med en lite avancerat UART kan man köra den i synkront läge varför man väldigt enkelt kan få ut väldig många bits och programmeringen är enklare.

Självklart är det en inlärningströskel med µC men som TS skriver: "Jag har skaplig koll på var, mjukvara/hårdvara, olika saker görs, enklast" så det ska väl inte vara något problem heller.

Men är man över den tröskel är µC svaret på riktigt många saker.
Skriv svar