Sitter med farsgubbens gamla Akai AA-1030 Receiver. Ska ordna till nätdelen i den. Men det finns ett större bekymmer. Någon har försökt sig på(tror jag) att justera FM-delen i den och har gjort sönder den variabla spole med, vad jag förstår 2 lidningar och därmed 2 funktioner. Den "övre" kärnan är trasig och ramlade ut i bitar. Jag kan inte hitta någon komponent efter mycket googlande som skulle kunna stämma överens med denna? Får bara upp ett par träffar på Akai-manualer. Alla idéer är välkomna för hur jag ska kunna ersätta denna del. Radion spelar i nuläget mycket vagt och med mycket distortion. Den är specad som T4 i komponentförteckningen från manualen. Någon som har en idé hur gå vidare?
http://akdatabase.org/AKview/albums/use ... Manual.pdf
Söker speciell variabel spole?
Re: Söker speciell variabel spole?
T4 är en spole som dels kan avstämmas till 10,7MHz och dels kan varierar i kopplingsgrad med den andra halvan som belastar mer eller mindre vilket ger en mer eller mindre bra Q (alltså smalhet på centerfrekvensen).
Jag skulle tro att det inte är hyllvara numera men du kan ha tur.
Jag skulle tro att det inte är hyllvara numera men du kan ha tur.
Misstänkte att detta skullebli svårt. Frågan är om man om möjligt kan skruva ur en liknande kärna ur en annan och få i för att kunna få hjälplig funktion iaf?
Om du hittar en fysisk liknande kärna och den tillhör någon 10,7MHz spolsats skulle jag tro att det kan gå alldeles utmärkt.
Är kärnan med vanligt spår för "platt" mejsel eller är hålet genomgående invändigt sexkantig?
Det är av den nedre kärnan att döma en ihålig kärna med sexkant. Bör ju sitta samma uppe i spolen som nere tycker man. Ska se om det går att få ur den nedre kärnan i helt skick så kan man kanske ha den att mäta efter för att hitta en lämplig ersättare.