Söker speciell variabel spole?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
palton
Kontakt:

Söker speciell variabel spole?

Inlägg av palton »

Sitter med farsgubbens gamla Akai AA-1030 Receiver. Ska ordna till nätdelen i den. Men det finns ett större bekymmer. Någon har försökt sig på(tror jag) att justera FM-delen i den och har gjort sönder den variabla spole med, vad jag förstår 2 lidningar och därmed 2 funktioner. Den "övre" kärnan är trasig och ramlade ut i bitar. Jag kan inte hitta någon komponent efter mycket googlande som skulle kunna stämma överens med denna? Får bara upp ett par träffar på Akai-manualer. Alla idéer är välkomna för hur jag ska kunna ersätta denna del. Radion spelar i nuläget mycket vagt och med mycket distortion. Den är specad som T4 i komponentförteckningen från manualen. Någon som har en idé hur gå vidare?

http://akdatabase.org/AKview/albums/use ... Manual.pdf
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Söker speciell variabel spole?

Inlägg av Icecap »

T4 är en spole som dels kan avstämmas till 10,7MHz och dels kan varierar i kopplingsgrad med den andra halvan som belastar mer eller mindre vilket ger en mer eller mindre bra Q (alltså smalhet på centerfrekvensen).

Jag skulle tro att det inte är hyllvara numera men du kan ha tur.
palton
Kontakt:

Inlägg av palton »

Misstänkte att detta skullebli svårt. Frågan är om man om möjligt kan skruva ur en liknande kärna ur en annan och få i för att kunna få hjälplig funktion iaf?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du hittar en fysisk liknande kärna och den tillhör någon 10,7MHz spolsats skulle jag tro att det kan gå alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Är kärnan med vanligt spår för "platt" mejsel eller är hålet genomgående invändigt sexkantig?
palton
Kontakt:

Inlägg av palton »

Det är av den nedre kärnan att döma en ihålig kärna med sexkant. Bör ju sitta samma uppe i spolen som nere tycker man. Ska se om det går att få ur den nedre kärnan i helt skick så kan man kanske ha den att mäta efter för att hitta en lämplig ersättare.
Skriv svar