Val av skaltång?
Re: Val av skaltång?
biltematången där finns ju även i en variant tillverkad av nån seriös tillverkare, och den håller mycket högre precision än biltemas (jag har en sån också), hade en sån på ett tidigare jobb.
Weidmuller stripax, det enda vettiga om man ska skala!
Byggt många styrskåp med dessa, bra skit ..
Byggt många styrskåp med dessa, bra skit ..

tre olika annvänds ofta för min del
den som annvänds mest är

funkar bra från halvkvadrat till 70 kvadrat
biltema har en nästan likadann numera
stripaxen för upp till 2.5 kvadrat om man annvänder den mycket
och en vass enkelslipad liten avbitare
den som annvänds mest är

funkar bra från halvkvadrat till 70 kvadrat
biltema har en nästan likadann numera
stripaxen för upp till 2.5 kvadrat om man annvänder den mycket
och en vass enkelslipad liten avbitare
Enda tången jag använder i jobbet.. blir man bara van så får man djupinställningen i handen.. skalar allt med den.. har till och med i nödfall klippt 240 med den..Sverige skrev:
Använder CC-22 dagligen i jobbet att klippa/skala med, 0,2-16mm².
Använder inte avbitare lika ofta, och aldrig till att skala med.
(Den från biltema/kjell är en leksak.)
Håller man bara på med elektronik kanske man ska ha en skalmaster eller en stripax
Normalt så skalar jag med avbitare, men om det blir ett helt elskåp så är det skaltång som gäller.
Köpte denna som ett prov och är nöjd med den. Den har V-käftar så den tar mera runt om än motsvarande med raka.
6mm2 går att skala men det blir inte snyggt, 0,5 - 2,5mm2 har jag provat och det funkar bra utan modifikationer.
För ändhylsor är PZ 10 HEX suverän.
Köpte denna som ett prov och är nöjd med den. Den har V-käftar så den tar mera runt om än motsvarande med raka.
6mm2 går att skala men det blir inte snyggt, 0,5 - 2,5mm2 har jag provat och det funkar bra utan modifikationer.
För ändhylsor är PZ 10 HEX suverän.
Denna typen gillar jag
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000031105/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000031105/
Personligen tycker jag att CC-22 tången är för vass i käftarna och klipper lätt av mindre kablar. Denna kabelskalare är ibland bättre eftersom den går att ställa in med kabellängd oxå och speciellt när man har många kablar att skala, exempelvis montering i kabelskåp.

Annars använder jag oftast en liten fin sidavbitare. Speciellt när jag håller på med så små kablar som finns i t ex 40 pin IDE-kablar
Annars använder jag oftast en liten fin sidavbitare. Speciellt när jag håller på med så små kablar som finns i t ex 40 pin IDE-kablar
Jag har en sådan här:
http://m.clasohlson.com/se/Kabelskalare/Pr307774000
Mycket nöjd, grövre kabel än 6 mm^2 skalar jag sällan, men brukar då ta till brytbladskniv.
http://m.clasohlson.com/se/Kabelskalare/Pr307774000
Mycket nöjd, grövre kabel än 6 mm^2 skalar jag sällan, men brukar då ta till brytbladskniv.
Jag "har hört" att om man tar tängerna som Knappas refererar till och använder dem för att spänna åt och klippa buntband så blir de särdeles dåliga att skala med efteråt.
Den typen av tång som grym visar har i mitt tycke ett allvarligt fel och det är att ändstoppet sitter på fel sida av rotationspunkten. Det är stor risk att nypa sig! Ändstopp ska finnas på "framsidan" av en tång! (Fast jag kanske ser fel - det kanske är någon annan funktion? Hur som helst så verkar det vara ett ställe man kan klämma sig på). Säkert vettigt verktyg för den som har handskar på sig när verktyget används, men annars inte så bra...
Jag har provat någon tång i stil med den Stoffe visar. Jag upplevde att den inte släppte tag i det nyskalade i tid utan när man började släppa tag om den så mosade den ihop det nyskalade så att man fick börja med att reda ut ett trassel av lösa kardeler.
På stenåldern hade jag en Skalmaster men den blev utsliten och tråkig.
Sen många år använder jag normalt vanlig avbitare. För vissa tunna kablar så gör jag ibland synden att skala med tänderna... Gör inte det, jag har ojämnheter i framtänderna efter att ha skalat ända upp till 0,75mm2 platt lampsladd (åtminstone innerledarna) när jag var ung och dum...
Den typen av tång som grym visar har i mitt tycke ett allvarligt fel och det är att ändstoppet sitter på fel sida av rotationspunkten. Det är stor risk att nypa sig! Ändstopp ska finnas på "framsidan" av en tång! (Fast jag kanske ser fel - det kanske är någon annan funktion? Hur som helst så verkar det vara ett ställe man kan klämma sig på). Säkert vettigt verktyg för den som har handskar på sig när verktyget används, men annars inte så bra...
Jag har provat någon tång i stil med den Stoffe visar. Jag upplevde att den inte släppte tag i det nyskalade i tid utan när man började släppa tag om den så mosade den ihop det nyskalade så att man fick börja med att reda ut ett trassel av lösa kardeler.
På stenåldern hade jag en Skalmaster men den blev utsliten och tråkig.
Sen många år använder jag normalt vanlig avbitare. För vissa tunna kablar så gör jag ibland synden att skala med tänderna... Gör inte det, jag har ojämnheter i framtänderna efter att ha skalat ända upp till 0,75mm2 platt lampsladd (åtminstone innerledarna) när jag var ung och dum...
- SeniorLemuren
Denna modell av skaltång använde vi som elektrolindare redan för mer än 50 år sedan. Det var på den tiden den bästa skalare man kunde köpa för pengar. Det var ofta nasare på verkstaden med olika typer av skalare som testades, men ingen slog denna..stoffe skrev:Personligen tycker jag att CC-22 tången är för vass i käftarna och klipper lätt av mindre kablar. Denna kabelskalare är ibland bättre eftersom den går att ställa in med kabellängd oxå och speciellt när man har många kablar att skala, exempelvis montering i kabelskåp.
Nu vet jag inte om dagens produkter håller samma höga standard som på den tiden, då var ju inte Kineserna inblandade, utan då var det frågan om högkvalitativa Svenska eller Tyska produkter. Jag hade faktiskt lyckan av att få använda en sådan modell här i Västinden för en tid sedan och jag gillar den skarpt. Vi använde mycket värmetålig glasomspunnen kopplingstråd i motorer som var klassade för hög driftstemp och den var i stort sett omöjlig att skala med kniv. Tången skar lätt av armeringen. Så lite beror ju på vad man skall skala.

MiaM skrev: Den typen av tång som grym visar har i mitt tycke ett allvarligt fel och det är att ändstoppet sitter på fel sida av rotationspunkten. Det är stor risk att nypa sig! Ändstopp ska finnas på "framsidan" av en tång! (Fast jag kanske ser fel - det kanske är någon annan funktion? Hur som helst så verkar det vara ett ställe man kan klämma sig på). Säkert vettigt verktyg för den som har handskar på sig när verktyget används, men annars inte så bra...
..
stoppet är längst fram, dom två innanför är för returfjädern
när jag jobbade med det hadde jag alltid några få viktiga verktyg i bröstfickan på snickarbyxorna, och då tog jag bort returfjädern, vilket jag inte har brytt mig om att ha kvar då man lärt sig greppet som funkar om man inte har fjäder på plats
är man minsta osäker kan man ju ta vinkelslipen och kapa bort dom, eller inte ta bort fjädern
- Synesthesia
En sån brukar jag använda, har haft den i många år:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej.
En sån där skaltång med märket Weldmuller använder jag flitigt på jobbet t.o.m när jag avskalar 3 fas kabel.
Det jag gör för att kolla hur kablarna ligger i banan bredvid varandra och placeringen är att skala av ca 1 cm och sedan skalar man av i den frigången som kablarna ligger utan att skada dess yttre isolering.
Denna typ av tång har säkerligen funnits på marknaden i mer än 40 år
Med vänlig hälsning:LG
En sån där skaltång med märket Weldmuller använder jag flitigt på jobbet t.o.m när jag avskalar 3 fas kabel.
Det jag gör för att kolla hur kablarna ligger i banan bredvid varandra och placeringen är att skala av ca 1 cm och sedan skalar man av i den frigången som kablarna ligger utan att skada dess yttre isolering.
Denna typ av tång har säkerligen funnits på marknaden i mer än 40 år

Med vänlig hälsning:LG