driva många dioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Runn_WS7
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 oktober 2005, 16:05:51

driva många dioder

Inlägg av Runn_WS7 »

Vilket är det bästa sättet att driva många dioder på? Har ett projekt på gång som kräver 250 dioder på en platta och undrar om det finns bättre sätt att driva dem än det vanliga med motstånd?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Multiplexa dem så behöver du inte så många motstånd iaf...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hu ska du driva dem? Ska de bara lysa? Isåfall är det mest effektiva sättet att driva alla i en serieslinga och mata den med högspänning via en konstantströmgenerator med lagom litet headroom i spänning. Nackdelen är då att kedjan blir sårbar; falerar en LED så det blir avbrott så slocknar allt...
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Ska det vara batteridrivet eller får man slösa lite med effekten?
Runn_WS7
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 oktober 2005, 16:05:51

Inlägg av Runn_WS7 »

Ska drivas av bilbatteriet så det finns kraft...
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Skall det vara lysen till bilen?
Isåfall kanske man inte vill koppla dem helt seriellt. Lyset skall väl helst inte slockna om en diod kastar in handuken.

Spänningen varierar ju lite i en bil, hur viktigt är det att det lyser med konstant intensistet när generatorn är av/på?

Om det inte är jättepetigt skulle jag nog koppla 3-4 dioder i serie så att 8-10V faller över dioderna, sen ett strömbegränsningsmotstånd i änden. Koppla dessa rader paralellt.
Runn_WS7
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 oktober 2005, 16:05:51

Inlägg av Runn_WS7 »

pagge skrev:Skall det vara lysen till bilen?
Isåfall kanske man inte vill koppla dem helt seriellt. Lyset skall väl helst inte slockna om en diod kastar in handuken.

Spänningen varierar ju lite i en bil, hur viktigt är det att det lyser med konstant intensistet när generatorn är av/på?

Om det inte är jättepetigt skulle jag nog koppla 3-4 dioder i serie så att 8-10V faller över dioderna, sen ett strömbegränsningsmotstånd i änden. Koppla dessa rader paralellt.
Så gjorde jag förra gången med 200 dioder, tänkte bara se om det fanns smidigare sätt.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Kommer inte på nåt direkt. Svårt att få ner komponentantalet om man inte skall koppla allihopa i serie...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du kan ju alltid koppla en strömgenerator per slinga, men det blir tyvärr lite väl mycket elektronik då det blir några slingor... Hade du haft tillgång till högre spänning hade du ju enkelt kunnat kopplat fler dioder per slinga och då klarat dig med mindre elektronik, men en DC/DC stepupomvandlare är kanske inte vad man först tänker på för att driva några dioder..

Har för mig att MAX har en liten liten (ytmonterad) strömdrivare för lysdioder, men en sådan så tar du inte upp så mycket kretskortsyta om då väljer att gå på första exemplet iaf.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det är ändå svårt att slå enkelheten med seriemotstånd. Den enda nackdelen är ju att det kan bli lite olika ljusintensitet vid laddning av batteri och när man bara vrider på tändningen utan generator.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om de ska sitta i fordonsmiljö, så bör man även ta hänsyn till otäcka transienter i strömförsörjningen som lätt kan ha ihjäl lysdioder.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6305
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Inlägg av Biker »

Det är väl ganska svårt att få brutala transienter i fordons elsystem så länge man har batteriet operativt i systemet - den funkar ju som en storballast?

Om t.ex laddregulatorn kollapsar o driver ut 40 volt i systemet så kommer ju batteriet att se till att man har flera minuter på sig att se att nått är på tok - om man har voltmätare.

Om man inte har batteri i samma läge så lär man släppa ut röken i elektroniken direkt.
Skriv svar