Hjälp med solceller!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bit96

Re: Hjälp med solceller!

Inlägg av bit96 »

En kommentar till detta med 100-tals ampere och batterier.
När bilbatterier används i fordon så finns det i princip endast en förbrukare som drar dessa enorma strömmar och det är startmotorn.
Den kan dra flera 100 ampere fast det sker normalt under endast några sekunder.

I ditt fall används ingen startmotor utan ditt batteri skall försörja, om jag uppfattat rätt, LED-lampor, radio, dator och liknande som var och en drar enstaka ampere.

Sätt därför en huvudsäkring så nära ditt batteri du kan som klarar den maximala strömmen som förekommer i ditt system.
Om din solcellsladdare kan ge max 15A så huvudsäkra med 15-20 ampere. Dina övriga förbrukare drar troligtvis inte så mycket ström.

Se sen till att batteripolerna är skyddade med något. Enklast är att lägga en bit gummimatta över.
Skulle du tappa en skiftnyckel ner på polerna kommer den att på någon sekund smälta/glöda och sprätta eld åt alla håll och eventuellt exploderar också batteriet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nja... Nu vet jag inte hur ditt system ska se ut (jag har inte läst allt i tråden) , men jag skulle nog gjort något såhär:

1) Närmast batteriet: En "huvudsäkring" på 30A.

2) Till "förbrukare": Till exempel tre till fem grenar med var sin säkring 3 - 10A beroende på last. Innan förgreningen en strömbrytare för att snabbt kunna bryta huvudströmmen. Det fungerar även med nån slags kontaktdon som går att dra ut i nödläge.

3) Mellan solcell och batteri: En lämplig säkring beroende på maximal laddström, kanske 10-30A, i serie med en likriktardiod.

Är det 12-24 volt skulle jag använt bilsäkringar.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nu ska du tydligen fixa laddaren själv men annars finns det enkla regulatorer som funkar hyfsat bra.
http://www.ebay.com/itm/141468613482?_t ... EBIDX%3AIT
Har en sådan själv och det funkar.
En bekant har en till ett system med solceller, batteri och elstängselaggregat och det har funkat snart ett år.

Fördelen är att de tre kretsarna hålls separerade, solceller, batteri och förbrukare. Laddaren innehåller lite "intelligens" så att batteriet inte överladdas eller dras ut helt vid användning.

De tre kretsarna kan också avsäkras separat från varandra.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Precis, det är något liknande jag tänker köpa(Laddningsregulator för solceller) :)
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Den gamla klyschan. en bild säger mer än tusen ord.
Jag har försökt rita upp hur jag uppfattar att det ska kopplas. Huvudsäkringen närmare pluspolen än vad jag ritat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Laddningen från solpanelerna ska gå in på andra sidan av huvudsäkringen!
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Dioden och huvudsäkringen i serie?
Och avtaget till förbrukarna mellan dioden och h.säkringen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu ser det mer rätt ut.

Tips: Om du skiftar + och - på batteriet så slipper du korsande ledare på schemat.

Sen är ju praxis att man går från vänster till höger, så om du hade ritat solpanelen till vänster om batteriet hade det blivit tydligare att läsa schemat.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Naturligtvis har du rätt i dina synpunkter.
Men en så enkel skiss tyckte jag ska gå bra att tolka ändå.
Och solen råkade lysa från höger när jag ritade den. :lol:
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Är det en strömbrytare som du ritat mellan batteri + och säkringsboxen?
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Yes man.
En strömbrytare som normalt är, så att säga på.
Om man upptäcker att något är på tok klappar man till den och förbrukarkretsen stängs av. eller när du behöver stänga av för att jobba med förbrukarna på nåt sätt.
Kanske borde finnas någon mer före dioden.
Sakkunskapen får säga sitt om det.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Hej igen! Nu är snart all elektronik dragen men har en liten fråga kvar angående laddningsregulatorn. Som ritningen är ovan så behöver jag alltså inte använda mig av LOAD i (ser ut dom en symbol med en lampa och är där man normalt tar ut strömmen i) laddningsregulatorn utan jag syr bara vidare + genom säkringsboxen som på bilden/ritningen?

Skulle det göra någon skillnad om jag skulle gå via load eller sy vidare strömmen mellan varje säkringstapp/pigg på säkringsboxen? (Jag kommer oavsett ha en strömbrytare mellan).

Tack på förhand! :)
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

Om det är ebay-regulatorn som länkats tidigare så är skillnaden att om du kopplar via LOAD-uttaget så kopplar regulatorn bort lasten om batterispänningen sjunker under 10,5V, men då måste du också hålla dig inom gränsen för discharge current. Kopplar du direkt på batteriet kan du ta ut i princip hur mycket ström du vill men kan också tömma batteriet helt vilket förkortar livslängden.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Icecap skrev:Laddningen från solpanelerna ska gå in på andra sidan av huvudsäkringen!
Nej, det ska vara separat säkring för laddning och för förbrukarna.

Tänk annars detta scenario med gemensam säkring:
1. Förbrukare 1 och 2 är inkopplade
2. Förbrukare 1 går sönder, kortsluter matningen och säkringen löser ut
3. Solen skiner tillräckligt för att ge rejäl fart på solcellerna
4. Användaren börjar felsöka genom att slå av förbrukare 1.

Kortslutningen är nu borta.
Solcellerna ger mer "kräm" än förbrukare 2 drar.
Spänningen in till förbrukare 2 blir för hög.
Förbrukare 2 går sönder.

Som bonus kan man lägga på att användaren fortsätter att felsöka genom att prova förbrukare 3, 4, 5 o.s.v. och kör kanske sönder ytterligare ett par förbrukare innan felet uppdagas.

Med separata säkringar för laddning och urladdning så kan detta inte hända.

P.S. tänk för övrigt på risken för överladdning. Enklaste regulatorvarianten är att ha något som känner av spänningen och gradvis kopplar in någon tillräckligt stor förbrukare (t.ex. ett fett motstånd, "varmvattenberedare" eller liknande) när spänningen blir för hög.

En "intelligent" solcellsladdare är bättre.

Om batteriet är helt "sönderkokt" av överladdning så kan samma problem uppstå som i exemplet ovan med trasig gemensam säkring, d.v.s. överspänning som förstör förbrukare.

Någon slags voltmeter på någon panel kan vara en bra idé.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Hej! Det är sant det du säger och tack för alla svar! :)
Tänkte jag skulle koppla det så som du säger, separat för att få en säkring för respektive förbrukare.

Denna laddnignsregulator har inbyggt överladdningsskydd på 14V tror jag den ligger på, men också urladdningsskydd. :)
Skriv svar