Ta loss plattan för chucken på BVB25L svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mr_ping

Re: Ta loss plattan för chucken på BVB25L svarv

Inlägg av mr_ping »

Har aldrig använt denna chucken innan (4-backs), den är helt ny. Mäter jag med klocka när min adapter sitter mot plattan utan chuck så fick jag bra värden (mindre eller 0.01mm med klocka).
Har försökt banka på chucken och skruvat åt allt jag har, men den sitter fortfarande inte rakt.

Mäter jag längst in på chucken och nollar och går ut med klockan längst ut på chucken så får jag 0.12mm diff som mest. Har beställt en ny 3-backschuck jag tänkte fästa fast som det är tänk och försöka justera in den så gott jag kan.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ingen radie som du missat när du svarvade adaptern som chucken hänger upp sig mot?
Mäter du på utsidan chucken? Om du chuckar upp en bit rundstål och kollar runout närmast chucken och sen en bit ut vad händer då?
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Skulle nog kunna vara en radie faktiskt... hade inget bra skär att göra avslutet med.
Kanske är bättre att göra inpassningen slappare, hur har ni andra det på era svarvar med fläns ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så exact det bara går, du kan alltid sticka in i radien längst in för att bli av med detta.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kolla på baksidan av chucken i "innerhörnet" på styrkanten, det kanske räcker att du fasar av din svarvade platå, eller kanske till och med ta av en 1/10 eller två på höjden på den (inte diametern).

EDIT: Ja just ja, det kan ju vara den innerradien också som Tecno pratar om.
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Chucken kan ta 5.00mm och mitt utkast är 4.50mm bara. Dock tror jag nog Tecno har rätt att radien (tyvärr den mot chucken) säkert inte 100...

Verkar som att åtminstone en här 0.1mm mindre än chuckens diameter, men att det kräver tålamod vid ditskruvning.
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Köpte en ny 3-backschuck och skruvade på. Noterade att bultmönstret på både chucken och plattan var helt off. Det skiljde säkert 1mm som mest kant-till-kant.
Fick borra upp hålen i plattan ordentligt, nu kunde jag klocka in på 0.03mm diff ungefär, det får jag väl acceptera.

Antar att jag kan få dit 4-backshucken på samma sätt senare om jag vill.
Skriv svar