Ja det är detta med identiska element i identisk omgivning som är det luriga.
Man kan tänka sig att man med handen knackar på konen på bara det ena elementet.
Då kommer inte rörelsen att dämpas på samma sätt som om man bara har ett element kopplat till förstärkaren eftersom man bara påverkar ena elementet.
Jag vet inte hur toleranser mellan högtalarelement påverkar egenskaperna vid seriekoppling men en kvalificerad gissning är att det drunknar i alla andra ofullkomligheter hos högtalarelement.
Två basar i serie?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Två basar i serie?
Tack för ditt inlägg, mycket intressant och lärorikt!ghu skrev:Det viktiga är att högtalarelementen är identiska och befinner sig i identisk omgivning såsom xxarg påpekat. Tankefelet man gör är att betrakta högtalarelementet som en passiv RL-krets.
Antag följande enkla modell:
Förstärkarens utimpedans är försumbar.
Högtalarelementet har en impedans Z.
Utspänningen från förstärkaren har vid tiden t=0 blivit U=0.
( För t<0 antar vi U=U1.)
Högtalaren är nu en generator som genererar spänningen (emk) E.
Strömmen från högtalaren är nu I=E/Z.
Det är denna ström som ger en kraft F=B*I*L på elementet som dämpar dess rörelse.
Antag nu 2 identiska seriekopplade högtalarelement i identisk omgivning.
Högtalarelementen har tillsammans impedans 2*Z.
Utspänningen från förstärkaren har vid tiden t=0 blivit U=0.
(För t<0 antar vi U=2*U1 för att ge samma konutslag som vid ett element.)
Högtalarna är nu generatorer som tillsammans genererar spänningen (emk) 2*E.
Strömmen från högtalarna är nu I=(2*E)/(2*Z) d v s exakt samma som för ett högtalarelement.
Det är denna ström som ger en kraft F=B*I*L på vardera elementet och dämpar dess rörelser på exakt samma sätt som för ett element.
Då är det alltså fritt fram att bygga om mina högtalare på höjden (med idel 4-Ohm basar två och två i parallell för totalt 4 Ohm).
Fast hur går det med verkningsgraden?
För samma konutslag behöver jag väl 4ggr högre effekt?
Det som sen händer är väl att lådan blir först större pga antalet basar, sedan 4ggr större akustiskt och jag kommer ner i bas, eller?
Som jag fattar det tappar jag dock 6dB i verkningsgrad.
Mina Kina-bandare har lite drygt 6dB högre verkningsgrad än basarna, tyvärr går dom inte att få tag i längre.
MVH/Roger
PS
Fast när jag nu tittar så går dom att köpa. Detta är andra gången på ett halvår de har blivit tillgängliga och otillgängliga om vartannat, mycket skumt: http://www.aliexpress.com/item/Ribbon-t ... 07694.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Två basar i serie?
Högtalaren ser ingenting. Förstärkaren "ser" en total last.. denna last är summan av det som kopplas in, inklusive kabelresistans..lillahuset skrev:Jag kan ha missuppfattat alltihop men om man seriekopplar två högtalarelement ser inte då varje högtalare en utgångsimpedans motsvarande den andra högtalaren i serie med förstärkaren? Om inte, varför?
det svåra vid seriekoppling är som tidigare skrivits att få 2 identiska element..