koppla 3st ugn element?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
amazonic

Re: koppla 3st ugn element?

Inlägg av amazonic »

Detta kit,fast med 3 relän borde väl funka? http://www.ebay.com/itm/Profession-PID- ... 4ad1c31d4b
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Gör som i många hus med elvärme, koppla bort värmen när kompressorn startar.
Kompressorn går troligen inte konstant och värmen är trög och noggrannheten kan väl få diffa på 10 grader.

Protte
svanted

Inlägg av svanted »

amazonic skrev:invändigt mått på ugnen är 860x930x1860mm och det är 75mm isolering överallt.
om det är 200° i ugnen blir förlusterna:
väggarean c.a 8m^2
0.037/0.075*180*8 = 710 watt.
med 7500w kan man elda upp den till 1800° :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

praktiskt sätt så hadde det gått att variera effekten en hel del

ex, vill man ha snabb start så var sitt element på var sin fas

vill man ha lägre effekt så kan man ha två eller tre element i serie, både mellan två faser eller mellan fas och nolla

jag hadde provat rent praktiskt vad man behöver ha för effekt för att hålla den där temperaturen man vill ha
skulle det vara relativt lågt hadde jag haft en manuell omkopplare för först snabbstart (med överhettningsskydd inkopplat) och sedan reglerat med en regulator eller två med elementen i serie, då kan man få lagom effekt och inte så höga strömmar

med två regulatorer så kan man få problem om man har dom för nära varandra i temperatur
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

svanted skrev:
amazonic skrev:invändigt mått på ugnen är 860x930x1860mm och det är 75mm isolering överallt.
om det är 200° i ugnen blir förlusterna:
väggarean c.a 8m^2
0.037/0.075*180*8 = 710 watt.
med 7500w kan man elda upp den till 1800° :D

Och så hivar man in 40 kg järn, då kan det behövas lite mer effekt, men då behöver ifs inte kompressorn gå.

Protte
svanted

Inlägg av svanted »

det kan man åckså räkna på....
värmekapacitivitet för järn är 0.125 Wh/K/kg det ger 900Wh för att värma upp 40 kg järn till 200°.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Sv: koppla 3st ugn element?

Inlägg av mrfrenzy »

Efter dom beräkningar som gjorts kan man alltså säga: ja det kommer fungera utmärkt med koppling enligt din paintritning med 1 pwm-kontroller som styr alla elementen samtidigt.
Så länge du väntar med att starta kompressorn tills ugnen nått driftstemperatur.
amazonic

Inlägg av amazonic »

Det får bli så,tack för all hjälp. :tumupp:
polo_td

Inlägg av polo_td »

Hej
Istället för att skapa en ny tråd så provar jag med att ställa en annan kanske dummare fråga i denna tråd.
Kan man inte använda en ugns vanliga vred till detta?
Den har en temperatur kontroll specad till 320grader C, den har ett "ställvred"(över och under värme, fläkt tillsammans med under element osv).
Vet inte vad detta heter egentligen där av min kanske dumma beskrivning. :oops:

Jag skulle vilja använda alla delarna från en ugn i stället för den föreslagna i denna tråd om det går med ssr relä etc.
Jag bygger en liknande pulverlacksugn och hade varit roligt att få det att fungera.

Sedan har jag en annan fråga, hur funkar ett vred till plattorna egentligen? Det är en spishäll.
Och till saken hör att det är en gammal husqvarna regina spis 400V och det har ingen elektronisk styrning vad jag kan se.
Med min ytterst begränsade kunskap av detta så kan jag med andra ord inte fatta om vreden till plattorna styr effekten istället för tiden plattan "bränner på".

Hoppas att ni fattar hur jag menar.
Om dessa vred reglerar effekten borde det då vara möjligt att begränsa effekten på varje element?

På det i tråden kallat "ställvred finns det ett "snabb" läge vilket ser ut som att vid detta läge så slår ugnen på alla elementen för att snabbt nå temperaturen man satt. Om så är fallet så skulle man kunna börja med detta läge och sedan slå över till tex undervärme eller grill läget för att köra på ett element för att hålla temperaturen?

Kanske är onödigt komplicerat men kul om det skulle funka.

Thomas
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Går det att ställa in önskad temperatur på termostaten?

Visst bör det gå att använda en helt vanlig ugn rent elektriskt. Hur bra det blir för lackningen har jag ingen susning om.

"Snabb" på en vanlig ugn = över+undervärme + grill samtidigt, om jag minns rätt. D.v.s. allt igång samtidigt. Om det du ska värma inte gillar klart värre strålningsvärme än luftvärme (eller vad man nu ska kalla det) så är nog grillen/snabbläget kanske inte så jättebra.

Om man jämför med matlagning så blir det väl så att snabbläget/grillen bränner utsidan medan över+undervärme bakar insidan av bullarna, ungefär?
Skriv svar