Min CO2-laserskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Henry

Re: Min CO2-laserskärare

Inlägg av Henry »

NULL skrev:Skulle det funka med knivar i glas?
En hint; vad händer när glas hettas upp snabbt? Inte att rek med andra ord som jag ser det, skulle kunna bli lite dyrt med för den delen.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Toppen, nu ser man hur det ser ut!
Och titta här: http://www.aliexpress.com/item/10-80mm- ... 59101c7068 men så är det nästa 250 US$ i frakt så det går bort.

Antingen plattstång eller en annan möjlighet är att lägga en vinkelprofil upp och ner så hörnet kommer upp. Blir något flack vinkel, men det är väl bara att prova. Eller plattstång, det är också bara att prova. I värsta fall går det att slipa ändan vassare på bandslipen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

http://www.aliexpress.com/item/460-lase ... b00729029e

Verkar gå att köpa lösa "knivar" om du kontaktar den säljaren, troligvis mkt billigare att skeppa än en hel ram.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Har skickat en fråga till Alan Chen i din länk om han kan göra en 75x75cm utan att svetsa ihop delarna. Bordet ser bra ut och priset ligger rätt också.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Alan tog visst långledigt. Han hör väl av sej om några veckor.

Har beställt aluminiumprofiler. Det blir 20x20 med spår 6mm.
Var helt inställd på de med 5mm spår innan jag förstog att denna typen av muttrar kräver ett 6mm spår. En hel hög med vinklar, muttrar och skruvar är beställt på ebay och aliexpress.

Bild

Ska ge mej på att få plats med kabelkedjor och remspännare sen är nog drivningen inklusive slangar och sladdar komplett.

Har köpt en combiner-lins. Överallt jag sett så monteras den 45 grader mot CO2-strålen och rödlasern i 90 grader. Men det kan väl inte vara nödvändigt, det måste väl gå att ha mycket mindre vinkel som kanske 15 grader och 30 grader. Det borde väl minska förlusten för CO2? Eller är förlusten störst vid övergång mellan luft och lins, då spelar inte avståndet i linsen någon större roll. Är inte jätteorolig för effektförlusten för skärningens skull utan det är att om combiner-linsen blir varm kan jag få problem i och med att den kommer att sitta i plast, i abs-plast i värsta fall som ändå tål 100 grader utan vidare. Ska rita ihop något, kan ju sätta linsen lite där jag vill.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tror combinerlinsen skall sitta i 45 graders vinkel, tror inte att du kommer få problem med att värmeutvecklingen smälter ABS om det inte är en riktigt dålig combiner.

Spontant ser din ritning på det hela vettig ut!

Tog bättre bild på aluprofilerna till knivbordets profil och c-c mått, tänkte att det säkert är någon till hjälp :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har sett att många bultar ihop gängstång och bågfilsblad till borden, blir ganska snyggt och verkar funka bra. Köp billiga storpack på ebay, de behöver ju inte såga bra!
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tack för tipset. Men nu har jag till slut beställt ett bord av min vän Alan (han kallar mej "dear friend" iaf) i Kina, i länken ovan som Meduza hittade. De hade långledigt i Kina så det tog ett tag. 80x80 cm utvändigt mått och skickar med dhl. Kostar 195 usd varav 80 för själva bordet.

Under tiden har jag skruvat ihop mekaniken, installerat slider, motorer och elektronik. Många bitar har gjorts i 3d-skrivaren. Luckan har jag satt dit med gångjärn och gasfjädrar - blev riktigt bra för att vara första försöket med det. Kylningen är på plats fast temporärt fastsatt. Det svåraste är nästan att hålla ordning på alla kablar, det blir lätt en stor trasselboll av det hela så jag har ansträngt mej lite.

Hade lite funderingar på vilken styrning jag skulle ha. Har ju kört Marlin med Mega2560 samma som jag har i 3D-skrivaren och i laserdiodsskrivaren. Det fungerar bra där. Men har sett att det behövs lite mera fart i grejorna nu med CO2 laser med mer effekt. Så jag har tagit Marlin för Due och lagt in de ändringar jag hade för laserdioden i Due-koden. Det gick ganska bra, en vecka kanske, och nu verkar det fungera som det ska. Om man orkar titta i youtube-videon i länken ovan så klarar maskinen nu att svepa fram och tillbaks för gravering med en hastighet av 30000 mm/min = 500 mm/sek. Och då är det med pulser på 270 dpi, alltså en pulsstorlek på 0.094 mm. Det är ca 10 gånger snabbare än vad jag kunde nå med Mega2560. Motorerna går med 100 steg/mm. Detta är med den speciella G-koden för raster-gravering jag har G7. Den tar hänsyn till hastighetsvariationer så det blir bra även om motorerna sackar för displayuppdatering eller brist på data från usb-porten. Vanlig g1-rörelse kan den göra med ca 40000 mm/min.

Hade tänkt rikta in lasern i helgen, hade fått en liten rödpunktslaser, men den var så otroligt dålig och ofokuserad att jag fick slänga den. Får jag bara satt fast nätagget till lasern så ska jag försöka rikta upp utan rödpunkt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Haha nu fattar jag behovet av utsug!
Har fått igång lasern och körde lite i en bräda. Vad det rök hehe. :lol:
Kört lasern med en strömbrytare på/av bara ännu.
Dags att koppla in pwm. Men styrkortet ger bara 3.3V pwm och
nätagget behöver 5V (antar jag i alla fall i brist på information) pwm.
Nån som har tips på enkel krets för att göra 5V pwm från 3.3V pwm?
+5V, +12V och GND finns att använda.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Yes, vi har just fixat utsuget till vår laser på Stockholm Makerspace, vi drar ca 200 liter i sekunden genom den, det behövs!
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det kan jag tro, baserat på hur röken for omkring i rummet här under de få sekunder så....
200 liter/sekund går inte att nå upp i här hemma. Får satsa på att åtminstone kunna
vara kvar i rummet när jag använder lasern.

Börjar fundera på om det nätagget jag skaffat är så lyckat för det jag vill göra.
Får labba lite med det och se om det kanske går att använda ändå, men ett
nätagg med en ON/OFF och en PWM-ingång hade varit att föredra tror jag.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu har vi förvisso en dubbelt så stor maskin som du har (1400x900mm skäryta, och skärbordet kan sänkas över 500mm), så det är rätt mycket mindre volym i din maskin vilket borde leda till att det behövs klart mindre liter per sekund för att uppnå samma effekt, men det är fortfarande klart mer än man tror som behövs för att få ut röken.

Vi hade tidigare en filteranläggning som drog ut knappt 50 liter i sekunden, och det var alldeles för lite, med resultat lützendimma i lasern under skärning och att det läckte ut rök ur lasern ut i rummet.

En rekommendation är att se till att ha en rejäl utsugsstos du kan ansluta slang till, ju grövre dimension desto lättare är det att dra en vettig luftmängd genom slangen, typ 160mm eller så kombinerat med typ en sån här: http://www.ventilationsbutiken.se/sv/ar ... 160-c.html är nog lagom för din maskin.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Har provkört lite mer och jag får nog ta det här med utsug på lite mer allvar än jag först tänkt. Verkar som du säger 100 l/s som minimum. Ja fläktar finns att få tag i för nån tusing, men var sjutton ska jag ställa maskinen då? Får bli en permanent installation nära ett fönster verkar det som. Hmmm, får hitta en plats. Och kanske montera fläkten utomhus. I en liten hundkoja på väggen, typ.

Gjorde en liten krets för att få upp pwm-spänningen till 5V med en spänningsdelare från 24V och en mosfet som kortslöt det ena motståndet. Fungerade, typ. Den går inte mellan 0-5V utan 0.2-5V så det ligger alltid på lite laser, inte bra. smd-motstånden blir lite varma så får väl öka på deras resistans, men kanske en omkonstruktion är nödvändig. Tips mottages gärna.

Har haft en massa strul med pwm i Arduino Due också. Jag implementerade PWM till lasern själv, och använde sam3x8e's pwm-generator. Som också används av analogWrite(). Så fort en analogWrite används ställs PWM-frekvensen om till 1Khz på klocka A och 0 Hz på klocka B. Trodde jag kunde använda klocka B, men den ställs till 0 som sagt. Ser till att undvika alla analogWrite() och då ser det ut som att PWM-frekvensen håller sej. Men får alla sorters korskoppling till de andra pinnarna D6-D9, som inte borde påverkas, men ändå gör det. Sjutton vet om jag reder ut detta. Har börjat titta på att generera pwm med timer i stället, kanske det löser det hela. Suger lite processor-cykler men det kanske jag måste acceptera.

Och Alan har skickat bordet nu, har lämnat Hongkong med flyg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Du måste ju fota lite byggbilder och lägga upp, detta låter ju som ett toppenbygge!
Skriv svar