Små webkameror med ir (Vart hitta)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Små webkameror med ir (Vart hitta)

Inlägg av netrunner »

PoE kostar ju bara runt 20kr extra så blir det lättare med kabeldragning:
http://www.ebay.com/itm/361462775770

IR-dioder är vanligast i 850nm som ger ett svagt rött ljus. Dom finns också i 940nm som är helt osynliga. Man bör kunna bygga en egen belysning för runt 10kr.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... m&_sacat=0

Sen kanske det kan vara intressant med empirisk forskning om man har två eller fler holkar... att köpa några olika kameror och sätta i. Så kan man dra slutsats vad man fick för pengarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ja, det där PoE-kitet var ju billigt, iofs inte "Äkta" PoE antar jag men det är ju skit samma i detta fallet.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

netrunner skrev:188kr ink frakt
http://www.ebay.com/itm/201392240248
Intressant liten kamera! Man skulle dock gärna vilja veta om den går att använda utanför en Kinesisk Windows-mjukvara eller mystisk Cloud-tjänst. T.ex någon vanlig MJPEG-HTTP eller RTSP-MP4-H264 etc.
Borre

Inlägg av Borre »

Det står ju följande:
"Video Protocol: 1 x RJ45, 10/100M, support RTSP/FTP/PPPOE/DHCP/DDNS/NTP/UPnP"
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har beställt PoE-kitet, och funderar på att beställa motsvarand ekamera som den där fast utan IR-dioder, jag tror det blir bättre att bygga den delen själv.

Även sugen på att övervaka musfällorna på vinden, extra bra vore om det fanns en mjukvara som bara spelar in rörelser, körde för länge sedan en sån i IRIX,
vars enda fel var att den sparade filerna i ett specialformat som bara programmet självt kunde spela upp :/
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det finns. Läste några artiklar i någon av linuxtidningarna jag prenumererade på för tiotalet år sedan. Funderade lite på det själv då men kamerorna var så dyra/dåliga att jag struntade i det.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Zoneminder är gjort just för att bara spela in rörelse. Den spelar inte ens in video faktiskt utan bara stillbilder (men den kan spela in stillbilder i 30 fps om man vill det). Folk som läst på dåligt brukar bli frustrerade över att de får disken fylld med ett mappträd fullt med JPEG-bilder, men det är så Zoneminder jobbar. Den använder ju stillbilderna för analysen som listar ut om det är rörelse eller inte.

Men det är på G ändringar som spelar in till en videocontainer istället, men det dröjer nog några versioner till.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har övervakat musfällor via 1wire. Bara sätta en DS2405 (Om jag minns rätt) . Sedan känner man av när dom löst ut.
Skriv svar