Sådant brukar hända om man polvänt spänningen - dvs. kopplat in starthjälpkablarnas plus och minus fel i samband med startförsök.
Tantalkondensatorer är extremt känsliga för detta och kan gå sönder direkt men också slumpmässigt lång tid efteråt även om det drivs med rätt polaritet senare
Om det finns lite liv i batteriet så brukar det smacka och blixtrar nog ändå om man kopplar +/- fel och krämet som är kvar i batteriet räddar elektroniken i fordonet från att polvändas - men är batteriet fullständigt nedkörd så kan man få situationen att elsystemet matas polvänt pga. felkoppling av hjälpstartssladdarna utan att det märks så mycket.
I dom lägena så får man vara glad om det nöjde sig med denna skada, annars är det mycket elektronik i en bil som kan gå sönder när batteriet/hjälpstarten kopplas in med fel polaritet och det blir hejdlöst dyrt att reparera (ny ECU etc.) då många av dessa har ingen polvändningsskydd.
Med andra ord räkna med att det är mer saker som har gått sönder på kortet för att den har drivits med spänningen polvänd.
Tackar för informativt svar! Lägger nog ingen större energi på försöka reparera detta kort då, sparar pengarna till något roligare. [WHITE SMILING FACE]
Jag har en kcr box som har legat på mitt skrivbord på jobbet i säkert 6 år utan att blivit flyttad på, jag kan öppna den och se om det är något liknande innanmäte så kan du nog få ett värde.
Hedis skrev:Jag har en kcr box som har legat på mitt skrivbord på jobbet i säkert 6 år utan att blivit flyttad på, jag kan öppna den och se om det är något liknande innanmäte så kan du nog få ett värde.
Det hade ju varit toppen!
Står det 400G4 på den så är det samma som min
Vad står det på den ytmonterade kretsen (SO-8-kapsel) till vänster på första bilden och ser du om kondensatorn är ansluten till den?
TomasL, ja eller fungerar för alltid.. Det är ju varken något större jobb eller kostnad att testa att byta. Det är ju snudd på "by design" att en tantalkondensator går sönder utan anledning.