GRBL kör inte G03 pålitligt på runda hål

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: GRBL kör inte G03 pålitligt på runda hål

Inlägg av tecno »

att lösa ett problem som inte längre är ett problem.
Vad var det som löste 'problemet'?
ds77

Inlägg av ds77 »

Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag förstod inte texten riktigt.
Vad var felet?
En bug i GRBL?
H.O

Inlägg av H.O »

> Relevant?
Verkar i allra högsta grad relevant, och det verkar fixat enligt inlägget den 29:e Mars 2015 så testa med en version senare än det datumet eller gör enligt föreslagen work-around och splitta cirklarna i två halvcirklar.

> Att byta system när man stöter på problem verkar dyrt i längden
Självklart. Jag tror det var mer menat som en möjlighet att testa om problemet var i G-koden som sådan eller styrningens tolkning av den samma.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

tecno skrev:Vad var det som löste 'problemet'?
Jag löste ju problemet på så sätt att jag lät postprosessorn lägga till eller dra ifrån lite på en koordinat beroende på åt vilket håll radien gick. Dock var ett bättre alternativ att låta postprosessorn göra om alla radier till linjära rörelser.

ds77: Totalt relevant! Exakt samma resultat som jag fått så då var det något avrundningsfel. Dock trodde jag att jag hade senaste uppdateringarna men tydligen inte(jag byggde min maskin för inte så länge sen). Jag ska testa att uppdatera mjukvaran och se om det blir skillnad.

H.O: Aha, ja det är sant :) om jag hade haft något annat system att testa koden på så hade jag kunnat göra det.

För att tillägga en intressant sak: Jag styr mitt GRBL-kort med programmet GRBLControl(som streamar G-kod till GRBL), GRBLControl har en visualisering som ritar ut alla rörelser i koden som en bild. I visualiseringen blir vissa hål ritade och andra inte, MEN det är inte alltid samma hål som strular när man kör utan det verkar slumpmässigt på båda fronterna. Skumt! om jag får säga det själv :mrgreen:
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är flera siffror i de rader som inte fungerar. 7 siffror i X och Y mot 6 siffror där det fungerar. De blir 32-bitars float i arduino med 6-7 siffrors precision. Det är möjligt att det är någon oexakthet som gör att grbl bestämmer sej för att det inte är mödan värt att göra en cirkel.
Titta i mc_arc, rad 86 och framåt i motion_control.c och rad 785 och framåt i gcode.c.
Exakt vad som går fel får man nog debugga fram med lite utskrifter.
Skriv svar