Jag kör GRBL 0.9j och allt fungerar bra förutom att den inte alltid skär ut runda hål, ca 40% av alla runda hål körs inte. Det är G03 som används för runda hål.
Det går att få den att köra hålen om man flyttar starten på hålet en aning, dock kan man behöva göra det ett par gånger innan det funkar. Jag har även postprocessat samma program med färre decimaler, har testad 2 och 3 decimaler och felet består men det händer på andra hål.
Om jag ritar upp I och J i CAD så får jag följande diametrar(så dela med 2 för att få radien)
De som fungerar
3,9000974
3,9000661
De som inte fungerar:
3,8999917
3,9000046
Hålen ska vara 5 mm och verktygsbredden är satt till 1,1 mm i caden så det ska nog vara 3,9 mm diameter på verktygsbanan.
Detta problem händer även på större hål, jag har påträffat problemet på ett 60 mm hål också, gick att avhjälpa genom att flytta starten men det tog några försök. Jag upplever att det händer oftare på små hål än på stora, dock inbillar jag mig att det är för att jag gör betydligt fler små hål än stora så att jag märker det oftare på små.
Jag har suttit och testat lite ock tror att jag kommit på vad som händer, dock inte varför eller hur jag ska försöka lösa det.
Om jag ändrar de som inte fungerar till G02 istället för G03 så fungerar dom, fast åt fel håll såklart. Det ser ut att vara konsekvent och det går även att få en G03:a som fungerar att sluta fungerar om jag ändrar till G02.
Dock lite konstigt eftersom start och slut positionen alltid är lika i X och Y. Det är ju förståeligt att rörelsen kan bli väldigt kort ifall start- och slut-punkt inte är samma, då blir ju cirkelbågen jättekort åt ena hållet och "nästan" 360 grader åt andra hållet. Men varför detta slår så "random" i så fall vet jag inte?
En tanke jag hade var att GRBL inte förstod koordinater med 4 decimaler så jag genererade kod med två decimaler och det gav samma inkonsekventa resultat, även om start och slut-koordinaterna var samma för cirkelbågen.
Jag har kommit fram till en lösning, som är helt konstig men ändå. Jag ändrade i postprosessorn så att den flyttar slutpunkten på alla G03 och G02 så att det diffar lite åt rätt håll. Bara 0.0002 mm på en koordinat verkar räcka för att det ska funka, flyttar man för mycket så går det utanför GRBL:s tollerans så den skickar tillbaka error om att matten inte stämmer, vilket är förståeligt.
Dock är det en lite "tramsig" lösning så jag har istället valt att låta postprosessorn göra om alla radier till små linjära rörelser istället.
Jag kör SheetCAM där det är lätt att ändra i postprosessorerna.
Dock är jag fortfarande intresserad av ifall någon kan ge sken om varför det inte funkar så bra för mig med radier i GRBL 0.9j
Jag har byggt mitt system runt GRBL för att det var billigt och jag visste inte hur mycket jag skulle köra med maskinen men nu vet jag att det blir mycket körning. Dock funkar det ju nu så det kanske i nuläget inte är nödvändigt att byta system.
Blir lite förvirrad, är inte Mach3 ett program som "sänder" G-kod? GRBL är ju själva stegmotor-styrningen som "tar emot" G-kod. Eller du menar att jag ska byta både kontroll-kort och mjukvara?
Jag tycker min setup är ganska bra med GRBL så jag har inte mycket att klaga på i övrigt och då blir ju kostnaden för Mach3 lite omotiverad
Jag får en känsla av att GRBL inte klarar av detta på ett bra sätt så då är det ju bara att prova nåt annat.
Och Ja viist skickar Mach3 ut G-kod, du har väl drivare som tar emot step/dir så då är det ju bara att prova.
Självklart.
Mach3 tar IN G-kod. Vad som kommer UT beror på om man kör med LPT-porten eller något annat.
Kör man med LPT-porten så kommer det ut steg- och riktningssignaler den vägen. Kör man något annat (Smoothstepper, KFlop, PoKeysCNC, CSMIO, HiCON eller någon annan extern motion controller) så kommer det, via en plugin och eventuell enhetsdrivrutin "ut" kommandon för aktuell enhet som i sin tur genererar den typen av styrsignaler som enheten i fråga är konstruerad för.
Aha, jo men eftersom jag har en laptop utan paralellport så krävs ju ett USB I/O-kort för att jag ska kunna använda Mach3. Och det blir ju en investering på ca 3000:- för att lösa ett problem som inte längre är ett problem.
Dessutom så funkar GRBL klockrent i övrigt. Att byta system när man stöter på problem verkar dyrt i längden