Oxid på rörpinnar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Oxid på rörpinnar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Occams rakblad, Roger! Det är oftast den enklaste förklaringen som är den rätta. Vi elektroniknördar gillar ofta att grotta ner oss i komplexa probrem när något inte fungerar men en väggkontakt som inte är intryckt i väggen, strömbrytare som inte är på brukar vara huvudproblemet ofta. Och att bara byta rör är ju långt enklare än att polera rörpinnarna med tibetanskt havssalt och bortse med morrhår från dvärgchihuahua. :wink:

Bra jobbat Roger! :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack!

Visst tänkte jag på att byta rör tidigare men dels har jag bara 3st ECC82 dels har jag sällan upplevt att ett rör är direkt trasigt.

Så krampaktigt höll jag i mina få ECC82 innan jag tog beslutet.

Ganska korkat kan man tycka såhär efteråt :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så krampaktigt höll jag i mina få ECC82 innan jag tog beslutet.
Har du nu handlat en quadrupel rör för 3500:- och du märker att ditt första rör inte verkar fungera kastar man inte snabbt i de andra tre (jag har faktiskt gjort det, men de rören kostade inte ens en hundralapp). Men är det billiga "struntrör" kan man ju testa med ett annat.

Är det kris med ECC82or har jag en liggande.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Som ett alternativ till glasfiberpenna (har ett par tre stycken, tack elfarea :-) ) kan jag rekommendera ett gammalt hederligt skolsuddgummi, innehåller ett fint slipmedel i praktisk förpackning.
Tror alla här har den rätta åldern inne för att förstå vilket suddgummi jag menar alltså :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bläcksuddgummi, menar du? Sådana där runda med metallbrickor på ömse sidor?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såna här hade vi i grundskolan:
sudd.jpg
Vilken triumf när man i ett oövervakat ögonblick öppnade ett skåp och kom över en kartong med nya sudd... :lol:
Av någon anledning blev det alltid blyertshål över hela suddgummina, och plötsligt bröts de av i flera mindre delar. :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

just sånna jag menar. alla har väl några stycken kvar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag hittade faktiskt två bitar i källaren i en liten trälåda med pennor jag hade i sommarstugan när jag bodde hemma. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Kom glasfiberborsten fram, Glenn? :)

MVH/Roger
Nav

Inlägg av Nav »

Då är det dags att tillverka en bläster låda för den inbitna rörgubben där alla dimensioner kan anslutar för blästring av anslutningarna. Svalander var är du??

Kan man utan större risk förtenna dessa anslutningar om man vill??????????? Dessa tappar är väl rätt värmetåliga, om inte finns det silver-tenn som smälter vid 95 vill jag minnas eller kanske 110grader C.

Om vi tar ett rör E34 vad kan anslutningarna bestå av? Kan det vara mässing eller stål överdragen med tenn? Eller rent av något förnicklat?
Skall kolla detta lite närmare så man vet. Det är aldrig fel att veta?? Svart oxiduuul låter kul!
Lutar det inte åt tenn? Jag har inte någon aning än så länge.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu verkar ju problemet lösts, men jag har haft problem med envist oxid på kontakterna för laddning av trådlösa telefoner (föregångare till DECT, Ericssons proprietära 1800MHz-system, Ericsson-bruna telefoner) och efter att ha provat allt och lite till så visade det sig att oxiden försvinner lätt som en plätt med tandborste och just "denivit tandputs". En undrar vad den putsen innehåller... :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Man ska inte underskatta tandkräm :)

Men problemet är faktiskt inte löst.

Lyssna här:

Första röret Philips ECC82 var "uppenbarligen" defekt då problemet försvann när jag bytte till Telefunken ECC82.

Dock har jag fått högre brum nu och det är irriterande högt (vilket det inte var med Philips).

Igår provade jag då att byta till det enda ECC82 jag har kvar (ett Philips JAN 6189W).

Då försvann (samma kanal, obs) helt och inge reaktion alls när jag vickade på det (brummet var dock avsevärt mindre).

Bytte då tillbaks till Telefunken, perfekt ljud förutom brummet.

Konstigt, tänkte jag, och gjorde ett till byte, samma resultat, vänster kanal död (förutom brum, tror jag bara).

Tillbaks till Telefunken, ja då fungerar det igen (fast mer brum).

Slutligen skall tilläggas att jag har testat 6189 i en annan enhet (KHA) och där funkar den perfekt.

Fattar du det här?

Kan det fortfarande vara nåt lurt med sockeln eller nåt?

Rent statistiskt tycker jag inte att 2 av 3 NOS-rör kan vara mer eller mindre lika skadade i en miljö där dom legat helt stilla.

MVH/Roger
PS
Jag borde stryka ovanstående för nu testade jag igen med 6189W: mycket lågt brum och båda kanalerna spelar. Fattar ingenting :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Har fortfarande inte fått nån riktig ordning på det här.

Just nu sitter 6189W där och det fungerar hyfsat, vickning på röret och det glappar rejält i endast vänster kanal.

Gjorde ett försök att bättra på lödningarna (som alla ser bra ut), svårt att komma åt men en lödning blev i alla fall förbättrad.

Resultat: samma skit!

Jag har således seriösa planer på att skrota denna enhet, tänker att jag tar tillvara på rören, rattarna, trafon och eventuellt de förgyllda RCA samt helt enkelt slänger resten.

Jag är trött på skiten!

Om det inte vore för en enda sak, mall (för det är alltid lite smådrygt att tänka om när man bygger i luften).

MVH/Roger
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

MadModder skrev:Såna här hade vi i grundskolan:
sudd.jpg
Vilken triumf när man i ett oövervakat ögonblick öppnade ett skåp och kom över en kartong med nya sudd... :lol:
Av någon anledning blev det alltid blyertshål över hela suddgummina, och plötsligt bröts de av i flera mindre delar. :roll:
På yrkesskolan hade vi en riktig filur till lärare, gammal boxare, kort i rocken men ibland hamnade vi elever i spånlådan så det sjöng om det när vi tjaffsade och busade lite med honom. :lol:
En gång bad jag om ett gummi, radergummi sa vi ju aldrig och vad gjorde gubben då? Jo halade fram en kondom ur fickan. :mrgreen:
Skriv svar