Digitalstyrd resistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har sådana :)

Bra potar, lågt motorljud, lättdrivna, toppen-stabil axel.
Har bara provat dem med 5V. Då var de för långsamma för vad som skulle krävas i detta fall. Har för mig att motorn klarar max 12V. Tror inte att det ändå skulle ge tillräckligt snabb hastighet tyvärr. Men visst, gillar man att modifiera så går det ju att byta ut motorn eller växeln som sitter i. :)
pern

Inlägg av pern »

Ang: UREI LDR:

Jag skall leta upp dem och ta foto av dem. Jag har iof inte letat efter nya de senaste 10 åren eftersom jag har så jag klarar mig . Men det finns kanske ersättare nu.

De är (var) dock inga standardprodukter eftersom de såldes i matchat par.

Det är dock min erfarenhet att LDR-kompressorer låter bäst som "raka". Vill man ha flerbands-kompressor så funkar FET eller VCA bättre.

Men som rak så låter de fantastiskt med orginal-komponenter. De var oerhört eftertraktade under 70-80 talet och jag har för mig att de kostade runt 25 000 st / mono.

1176-FETen tror jag dock inte skall vara svår att hitta. Den låter mycket bra den med men är lite vassare i ljudet dock. Jag har ett par extra FET-ar med. Ritning på 1176 är lätt att hitta på nätet, annars har jag servicemanualen om någon behöver ritningen.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Motorpotar är nog ingen vidare ide i det här projektet, dels är de för slöa, dels är det för stora sen så känns det så otroligt fulhack :D Men visst, det skulle säkert funka skitbra.

Kanske skulle skippa den där LDR-kompressorn då och leta efter någon som är lite enklare att bygga istället. Men det vore ju kul att ha det bästa :)
Skriv svar