Nej du får nog hoppa över till hyfsat moderna alternativt mer normalt lite påkostade för att se detta, de förra eller billigare hade normalt inget sådant för det var avancerat och för bra för prisklassen eller helt enkelt inte nödvändigt för de stora hålen i munstyckena där det räckte att spruta ut bläck ifrån för att rengöra.MadModder skrev:Ingen av de skrivare jag skrotat har haft något som ens kan liknas vid nåt vakuumsystem. Alla har haft en gummifyrkant med kudde i botten där bläcket sprutar ner, och under slangar ner till en större filtmatta, och alla har haft en liten släde med gummiskrapor. Bläcket har bara sprutats ut med elektroniken, och sen runnit ner mha gravitationen.
Nu har jag inte haft någon bläckskrivare sen Lexmark gav bort en för 39kr för många år sen (och jag sa åt flera kompisar att ta hem en, det blev en hög...) så det är möjligt att det är vakuumgrejer på nyare maskiner. Dock inte på de multimaskiner jag trixat med åt kompisar. Där såg det ut som "vanligt".
Pumparna är dock väldigt enkla uppbyggda med mjuka silkonslangar i en ett eller två varvs spiral mot en rund vägg där en rulle i mitten rullar runt direktkopplad till motoraxeln i mitten och således kan skapa ett lätt undertryck, principen används friskt inom sjukvården.
Alla skrivare jag har är allt-i-ett-skrivare. Har en några få år gammal HP Officejet 8500A Pro och den har vakuumsystem (ja vakuum som i lite aningen kraftigare undertryck ingen 2-stegs vakuumpump så att säga man kan skapa kraftigare med munnen). Har även en nyköpt Epson L355 och den har det med, har även 2 Canon på vinden som har det och de är en 4 - 5 år gamla tror jag. Kommer dock inte ihåg vad de heter och känner inte för att gå upp och kolla då det är svinkalt där uppe med ofattbart extremt outhärdliga -3.5 ute just nu.