Printerproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Printerproblem

Inlägg av Henry »

MadModder skrev:Ingen av de skrivare jag skrotat har haft något som ens kan liknas vid nåt vakuumsystem. Alla har haft en gummifyrkant med kudde i botten där bläcket sprutar ner, och under slangar ner till en större filtmatta, och alla har haft en liten släde med gummiskrapor. Bläcket har bara sprutats ut med elektroniken, och sen runnit ner mha gravitationen.
Nu har jag inte haft någon bläckskrivare sen Lexmark gav bort en för 39kr för många år sen (och jag sa åt flera kompisar att ta hem en, det blev en hög...) så det är möjligt att det är vakuumgrejer på nyare maskiner. Dock inte på de multimaskiner jag trixat med åt kompisar. Där såg det ut som "vanligt".
Nej du får nog hoppa över till hyfsat moderna alternativt mer normalt lite påkostade för att se detta, de förra eller billigare hade normalt inget sådant för det var avancerat och för bra för prisklassen eller helt enkelt inte nödvändigt för de stora hålen i munstyckena där det räckte att spruta ut bläck ifrån för att rengöra.

Pumparna är dock väldigt enkla uppbyggda med mjuka silkonslangar i en ett eller två varvs spiral mot en rund vägg där en rulle i mitten rullar runt direktkopplad till motoraxeln i mitten och således kan skapa ett lätt undertryck, principen används friskt inom sjukvården.

Alla skrivare jag har är allt-i-ett-skrivare. Har en några få år gammal HP Officejet 8500A Pro och den har vakuumsystem (ja vakuum som i lite aningen kraftigare undertryck ingen 2-stegs vakuumpump så att säga man kan skapa kraftigare med munnen). Har även en nyköpt Epson L355 och den har det med, har även 2 Canon på vinden som har det och de är en 4 - 5 år gamla tror jag. Kommer dock inte ihåg vad de heter och känner inte för att gå upp och kolla då det är svinkalt där uppe med ofattbart extremt outhärdliga -3.5 ute just nu.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Roland SP-540V har iaf en både slangpump som suger ut bläck ur huvudena när dom är tryckta mot capping stations, samt gummiwipers som torkar av huvudena och en station med vaddblock där huvudena kan spruta ut bläck (men det kanske kan klassas som en lite mer påkostad skrivare...)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Henry: det hade räckt alldeles utmärkt om du bara skrivit peristaltisk pump. ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev:Jag tycker att det är fascinerande hur man ska behöva ha en hel dator för nåt så banalt som att skriva ut saker.
Förut var det väldigt vanligt med nåt som kallades "Windows-skrivare", i dessa skrivare satte man en minimal elektronik och sen la man all annan mjukvara i drivrutinen som kördes på datorn.

Idag finns det tvärtom en väldig massa skrivare som har en egen dator inbyggd, dessa kan man i princip köra fristående.

Jag köpte en billig färglaser på SIBA i mellandagarna, den har eget WiFi-nätverk (d.v.s. kan agera accesspunkt), kan ansluta till vårt WiFi här hemma, har USB-port, fungerar som molnskrivare via Google (vilket innebär att jag via internet kan skriva ut på skrivaren här hemma var jag än befinner mig, vilket ju är lite meningslöst eftersom jag ändå måste vara här för att komma åt utskriften:) ), den har egen inbyggd webserver för konfigureringen etc.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

MadModder skrev:Henry: det hade räckt alldeles utmärkt om du bara skrivit peristaltisk pump. ;)
Tänkte hela tiden när jag skrev vad fan är det det heter, jag kunde fanemig inte komma på namnet men visste det förstås mycket väl. :lol: Tänkte att jag beskriver det detaljerat så blir det ingen frågeställning och så är det säkert någon som vet. :D
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

En bläckis utan nåt sätt att få bläcket fram till dysorna skulle inte kunna skjuta iväg bläckdropparna. Skrivprinciperna spelar ingen roll, finns inget bläck i hålrummet i piezokristallen eller värmespiralen så händer inget. Båda skrivprinciperna kan inte producera en droppe så länge det är luft i hålrummet. Har väl droppar börjat skjutas iväg dras nytt bläck fram.

På HP Thinkjet, som var HP:s första bläckskrivare fanns ingen vacuumgrunka så om den inte skrev fick man mecka med gummiblåsan som innehöll bläcket. När patronen var ny behövde man peta på blåsan med ett uträtat gem för att blåsan skulle få en liten inbuktning. Annars kunde blåsan hålla tillbaka bläcket så inte bläcket kom fram till hålrummen. Hade den torkat kunde man blåsa med munnen i hålet i patronen där blåsan satt.

Siemens skrivare hade en bläckpatron som man kunde trycka på bläckblåsan med fingret så bläcket sprutade ut ur dysorna.

De första Epson bläck hade slangpump vilket sen de flesta bläckisar har haft. Den lilla luftmängd det blir tal om kräver bra tätning.

Själv har jag aldrig sett någon bläckskrivare utan nåt sätt att få iväg luften så den kan börja skjuta ut dropparna. Oftast slangpump.

Är pumpen trasig kan sug med munnen vara effektivt. HP hade en plotter med manuell pump som sög en färg i taget genom att man tryckte på en av fyra knappar.

På HP Lexmark Canon osv som är av värmetypen och har bläck och skrivhuvud i ett kan man slunga fram bläck genom att veva runt snabbt med patronen i handen. Det gjorde jag ibland om jag misstänkte att bläckpumpen hade dålig funktion eller för att testa om patronen var igentorkad. Lämpligen med patronen i lite papper för att slippa måla om tak och väggar/golv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Två goa skratt ikväll:

Nerre: "fungerar som molnskrivare via Google (vilket innebär att jag via internet kan skriva ut på skrivaren här hemma var jag än befinner mig, vilket ju är lite meningslöst eftersom jag ändå måste vara här för att komma åt utskriften :) )"

ollebolle: "På HP Lexmark Canon osv som är av värmetypen och har bläck och skrivhuvud i ett kan man slunga fram bläck genom att veva runt snabbt med patronen i handen. Det gjorde jag ibland om jag misstänkte att bläckpumpen hade dålig funktion eller för att testa om patronen var igentorkad. Lämpligen med patronen i lite papper för att slippa måla om tak och väggar/golv."

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 4 januari 2016, 20:45:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det var dock Nerre som skrev det översta. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Sorry :)
Skriv svar