Tillverka en panel för reglage?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Re: Tillverka en panel för reglage?

Inlägg av Retroperra »

En liten - eftersom modulen är liten - panel kostar förmodligen ca 100-150:- att vattenskära hos någon lokal firma.
Det är vad det kostar här i Sundsvall och då ingår material.

Men du måste kunna cadda i nåt format som firman kan använda.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Retroperra skrev:En liten - eftersom modulen är liten - panel kostar förmodligen ca 100-150:- att vattenskära hos någon lokal firma.

Arbetar inte i något caddprogram men använder adobe illustrator dagligen i yrket. Vet inte om något lämpligt format kan skapas i det programmet. Låter billigt.
Rör sig om ca 10-15 hål. Mest cirkelformade.
I göteborgstrakten borde väl något finnas...
RFC420

Inlägg av RFC420 »

Det går att göra såhär också.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ett simpelt och bra sätt :tumupp:
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Ett sätt som jag själv gillar är tunna transparenta ark med vattenlösligt lim på. Du designar i datorn och skriver ut på de genomskinliga arken. Sen doppas de i vatten och 'glids' in i rätt position. När de torkat sprayar du lack över (putsar försiktigt och lackar i omgångar om du vill ha bort spåren efter det transparenta pappret). Jag bifogar ett exempel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Snyggt! Var hittar man sådant?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

robertr81 skrev:
Retroperra skrev:En liten - eftersom modulen är liten - panel kostar förmodligen ca 100-150:- att vattenskära hos någon lokal firma.

Arbetar inte i något caddprogram men använder adobe illustrator dagligen i yrket. Vet inte om något lämpligt format kan skapas i det programmet. Låter billigt.
Rör sig om ca 10-15 hål. Mest cirkelformade.
I göteborgstrakten borde väl något finnas...
dxf heter filformatet du skall använda.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

lillahuset skrev:Snyggt! Var hittar man sådant?
Jag köpte ett gäng på ebay. Vill minnas att jag sökte på ord som printable water decal paper water slide. Finns transparenta och färgade, om du har en grundfärg på bygget kan det ibland vara smartast att välja samma grundfärg på dekal-arket.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du ska ha det i laserskrivaren var noga med att köpa sådana som klarar lasern. Har man otur smälter de annars.
Söker på "laser water slide decal"
robertr81

Inlägg av robertr81 »

überfuzz skrev:Ett sätt som jag själv gillar är tunna transparenta ark med vattenlösligt lim på. Du designar i datorn och skriver ut på de genomskinliga arken. Sen doppas de i vatten och 'glids' in i rätt position. När de torkat sprayar du lack över (putsar försiktigt och lackar i omgångar om du vill ha bort spåren efter det transparenta pappret). Jag bifogar ett exempel.
Snygg låda!
Vad är det för tyg du har framför elementet?

Jag beställde något liknande från ebay för en vecka sedan fast transparent klisterpapper som man kan skriva ut på med bläckstråleskrivare. Som A4 klistermärken. Har inte fått dom än så har ej kunnat få något resultat.

Kommer nog använda dessa som mall och för layout, en körnare, borrmaskin, sticksåg och fil :)

Många bra tips i tråden nu. Tack!
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Tyget är också köpt via ebay av en turk. Det är ett högtalartyg som är ganska tätt, tyvärr. Resultatet är att tyget inte riktigt pallar när jag lirar för fullt på förstärkaren. Byte av tyg ligger i pipelinen.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

robertr81 skrev:Snyggt!
Fil såklart :) Får skaffa mig en fyrkantsfil. Tack!
Ska ju inte produceras mer än 1st så får pilla lite med det.
För småpillerier kan jag rekomendera den här satsen på det varmaste. Har även använt den i flera år på rostfritt och syrafast och filarna är fortfarande effektiva. Och med kombinationen av lågt pris och 10 års garanti är den oslagbar! :)

http://www.clasohlson.com/se/Filsats-Cocraft/40-7693
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Bifogar en bild på mitt panelarbete :)
image.jpeg
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Ser ut att blivit bra. Vad var det för matrial på texten?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har ordnat paneler genom att tejpa över hela framsidan av panelen med maskeringstejp och sedan först mätt upp och ritat var alla hål ska vara och sedan borrat genom panelen med en enkel pelarborr/stativborr.

För hål som inte är runda så mätte jag ut lämpliga placeringar för att borra hål vid hörnen och för större hål ytterligare borrställen, och sedan filade jag upp för hand med plattfil.

Då det begav sig så använde jag svarteloxerade aluminiumpaneler som egentligen såldes som blindpaneler för 19"-rack hos något företag som sålde beslag och sånt för proffs-ljud-ljus. Om man bortser från att de klassiska panelmonterade omkopplarna med sina monteringsmuttrar är en given avslöjare att det är ett hembygge och om man bortser från att jag aldrig lyckades finna något sätt att få vettig text på svart bakgrund så hade man nog kunnat tro att det var ett färdigt bygge. Det hade väl iofs varit önskvärt med bättre svartfärgning i utrymmet runt displayerna. Skruvskallarna som syns utöver rackmonteringsskruvarna är fyra skruvar som håller lådan i fronten och två skruvar som håller displaykortet på plats.

Jag har tyvärr ingen bättre bild och jag äger inte burken längre så jag kan inte ta en ny. Det är Allt om Elektronik/Elektors 30-kanals "programmerbar ljusdisplay" (AoE nr 4/85) med några smärre modifikationer typ en omkopplare som slår av enable-ledningar på minneskretsarna för att smidigt kunna släcka alla utgångar och någon omkopplare som växlar till extern musikstyrning (ttl-ingång) istället för den inbyggda oscillatorn o.s.v.
108_0819.JPG
P.S. denna panel (och en till likadan) ordnade jag för ca 25 år sedan...
Skriv svar