carpelux skrev:Det låter bra.
Jag ser när jag läser mitt inlägg att det kan tolkas som kritik av säter. Det är inte alls menat så, snarare en reflektion och förundran över hur lågt risken med åldrande it-utrusstning värderas i industrin ibland, samt kanske ett tips till alla som använder åldrande utrustning att ha backuper och planer i händelse av krasch.
Kan säga att så ser det ut på många ställen - man kör tills det rasar med ibland väldigt överraskande stora konsekvenser, panik och kostsamma driftbortfall och att ersätta utrustningen kan vara väldigt dyrt då det ofta innebär total renovering med helt nya lösningar eftersom det inte går att hitta reservdelar - och/eller någon som vet något om det eller att det finns några backupper kvar/gjorda....
Mycket beror på att med outsoursnings-hysterin senaste 10 åren gör att det finns ingen kvar som kommer ihåg utrustningen att den ens existerar och finns kunskapen kvar så vill inte den för närvarande outsoursnings-kontraktören ta den kostnaden att göra något åt detta då man har glömt bort att skriva i avtalet att denne får ta alla kostnader om det blir ett haveri....