Börja med att kolla om det är garanti på den, CTEK har generösa garantier på vissa av modellerna.
Brorsorna har avverkat tre CTEK av lite dyrare modell genom att mer eller mindre kontinuerligt ladda halvdöda batterier som används till hästhagar.
En av laddarna som pajade fick vi ersatt på garantin, men den nya dog också efter nåt år..
Sedan dess har dom använt min MXS 5.0 och den verkar förvånansvärt tålig jämfört med dom dyrare modellerna dom hade tidigare.
Jag har en mindre CTEK också som också slutade fungera för ett tag sedan.
Den lyckades jag dock laga, det var bara tryckknappen som man väljer laddningsläge med som var trasig.
Så min åsikt om CTEK är att dom tekniskt sett är bra på att ladda batteri, men att kvaliteten är sådär.
Problem med laddare
-
Re: Problem med laddare
Men halvdöda batterier laddar man hellre genom att köra en "korkad" laddare på 110V (eller seriekoppla 230V-matningen på två sådana laddare och ansluta båda till samma batteri...).
En person som gjort sig av med sin bil skänkte sin Ctek Zafir 90 till mig. Det visade sig att den kretskortsmonterade återfjädrande brytaren var trasig så det gick inte att välja driftsätt. En ny från kjell & co löste detta.
Men jag vet inte om den är bättre än Biltemas kopia som jag också har.
P.S. ser att den på bilden i tråden är från Lidl, "Ultimate Speed" är ju deras hitte-på-märke för bilrelaterade grejer (ungefär som köksgrejer heter Bifinett om de är eldrivna eller annars Ernesto, elverktyg heter Parkside o.s.v.). Min lilla erfarenhet är att den här typen av grejer brukar vara riktigt hyggliga hos Lidl - syftet med dessa kampanjer de har är ju att locka folk att ränna i butiken och/eller kolla reklamutskicken tillräckligt ofta, och om det är ren skräp så förfelas syftet.
En person som gjort sig av med sin bil skänkte sin Ctek Zafir 90 till mig. Det visade sig att den kretskortsmonterade återfjädrande brytaren var trasig så det gick inte att välja driftsätt. En ny från kjell & co löste detta.
Men jag vet inte om den är bättre än Biltemas kopia som jag också har.
P.S. ser att den på bilden i tråden är från Lidl, "Ultimate Speed" är ju deras hitte-på-märke för bilrelaterade grejer (ungefär som köksgrejer heter Bifinett om de är eldrivna eller annars Ernesto, elverktyg heter Parkside o.s.v.). Min lilla erfarenhet är att den här typen av grejer brukar vara riktigt hyggliga hos Lidl - syftet med dessa kampanjer de har är ju att locka folk att ränna i butiken och/eller kolla reklamutskicken tillräckligt ofta, och om det är ren skräp så förfelas syftet.

Tråkigt att inte alla har lika bra erfarenheter med Ctek som jag har. Min 5-amp. Ctek införskaffades för många år sen när OKQ8 sålde dom på rea och den har fungerat klockrent i alla väder. Det ska i princip vara omöjligt att förstöra en sån, utgången är ju kortslutningssäker; laddaren ger ingen ström ut om den inte detekterar spänning på utgången. (tillkopplat ett batteri)
En vild gissning är at Belzes laddare har varit med om ett åskväder, det är nog det enda som kan ta död på en sån laddare. Men jag ville, som också tidligare sagt, provat med strömbegränsning och nya säkringar och sett om den fungerar.
En vild gissning är at Belzes laddare har varit med om ett åskväder, det är nog det enda som kan ta död på en sån laddare. Men jag ville, som också tidligare sagt, provat med strömbegränsning och nya säkringar och sett om den fungerar.
Jag valde Ctek därför att man inte behöver lossa några batterikablar när man ska ladda.
För Lidl:s blåa laddare säger de att batterikabeln (eller kanske stod det båda) måste lossas innan man laddar.
Mycket opraktiskt tyckte jag.
Men på Cteks hemsida (åtminston på den tiden) stod kanske förklaringen: Cteks laddare har filter som tar bort alla spänningsspikar som genereras av den switchande omvandlaren. Förklarades med text och diagram, det påpekades att hela bilen är full av elektronik som kan ta skada av överspänningar. Visserligen är väl bilens elektronik internt skyddad mot överspänningar, men klarar den av riktigt snabba transienter?
Kanske därför Cetek är lite dyrare?
För Lidl:s blåa laddare säger de att batterikabeln (eller kanske stod det båda) måste lossas innan man laddar.
Mycket opraktiskt tyckte jag.
Men på Cteks hemsida (åtminston på den tiden) stod kanske förklaringen: Cteks laddare har filter som tar bort alla spänningsspikar som genereras av den switchande omvandlaren. Förklarades med text och diagram, det påpekades att hela bilen är full av elektronik som kan ta skada av överspänningar. Visserligen är väl bilens elektronik internt skyddad mot överspänningar, men klarar den av riktigt snabba transienter?
Kanske därför Cetek är lite dyrare?
Har en ctek 25 ampere laddare som inte var billig men den har tjänat gott i 10 år med tjänstgöring minst 5 dar i veckan [WHITE SMILING FACE]
Den går fortfarande felfritt.
Väl värd sina pengar
Den går fortfarande felfritt.
Väl värd sina pengar
-
Den Ctek som gick sönder för mig har inte varit ute för något åskväder. Fick den av en kompis som haft den tre - fyra år bara liggande, utan att använda den. Sedan jag fick den så har jag använt den två ggr, en gång på vintern utan åska. Den andra gången i sommar användes den medan jag skruvade i bilen. Höstbilen hade då stått en dryg månad och jag tänkte att det var lika bra att ladda batteriet och då var det ingen åska någonstans i grannskapen heller.Sparky skrev:Tråkigt att inte alla har lika bra erfarenheter med Ctek som jag har. Min 5-amp. Ctek införskaffades för många år sen när OKQ8 sålde dom på rea och den har fungerat klockrent i alla väder. Det ska i princip vara omöjligt att förstöra en sån, utgången är ju kortslutningssäker; laddaren ger ingen ström ut om den inte detekterar spänning på utgången. (tillkopplat ett batteri)
-
De jag vet har gått sönder har inte heller dött av åska utan gjort det från en gång till en annan i regel...