Detta är då min första tråd här

¨Det jag undrar är om någon vänlig själ kan rita ett koplings schema (gärna skriva vad som behövs).
Jag vill ha en hyffsat liten krets som gör om strömen (på moppen) från 6 till 12!
Tack på förhand/ Alex
Efter som du verkar ganska hemma på detta så undrar jag vad det kan vara för effekt på ett framlyse typ:acerbis diamond. skullen denna Grejj klara att driva 2x12w??Flummo skrev:Jag har rätt bra koll på mopedelsystem, särskilt de på de äldre mopederna som har 6V, och tyvärr kan du glömma att plocka ut 2x60W. Ärligt talat så kan du glömma 1x60W också, eftersom de bästa 6V mopedgeneratorerna normalt sett klarar av att ge ungefär 50W (som ska räcka till framlyse, baklyse, blinkers, bromsljus, instrumentbelysning, batteriladdning o.s.v.) I praktiken så får man vara glad om man kan driva en 35W framlampa utan att spänningen sjunker för mycket när allt annat också ska fungera...Med lysdiodsbaklyse etc. får man visserligen lite större marginal, men det är inte fråga om många watt ändå.
Vill man ha bra lyse på en moped får man räkna med att det kostar mycket, själv så har jag en xenonkonverteringssats som ska monteras på en Derbi Senda. Den har visserligen 12V från fabrik, men det underlättar ärligt talat inte mycket, jag måste ändå dra om stora delar av elsystemet eftersom likspänningsdelen är för klent dimensionerad för att orka driva xenonlyset.