Var i audiosystemet sitter de? Sitter de i signalvägarna kan du lika gärna köra med popypropylen.
Polystyren är ganska stabilt och passar för filter (RIAA och slikt) men kör annars med polyester. Eller om du vill vara lite exklusiv - mica.
Nja, i signalvägen var att ta i. Bättre är att specificera ännu mer. Ska kondensatorn ha växelspänningsfall över sig som ett impedanselement i ett filter är keramiska bäst, räcker inte kapacitansen till har du sedan polypropylen att ta till. Ska däremot kondensatorn endast användas som likspänningsspärr, såkallad kopplingskondensator, räcker det gott med elektrolyt. För att hålla nere distorsionen är det bra att välja större kapacitans och på det sättet ha ett lågt växelspänningsfall över elektrolytkondensatorn.
Det finns dåliga keramiska kondingar, varför stabila plastkondingar är bättre. Beroende på storlek på kopplingskondingar kan man ju upp till 1 - 4.7uF använda plast.
Jasså den där. Där skulle jag titta på polyester och om jag inte hittade allt - keramiska. Det kan ju vara så att man vill att komponenterna lämnar lite karaktär till ljudet, på samma sätt som val av OPAMPar kan ge olika "sound" i syntar.
Får du tag i de "svåra" kretsarna? Kolla annars Unicorn Electronics i USA.
Hittar XR2206 på AliX. Kan ju kanske vara en idé och köpa en batch om de är billiga och plocka ut en eller flera som funkar bra. Med benägen hjälp av adent kunde jag få koll på tio SID-kretsar jag beställt. LÅNG LÄNK till AliX och XR2206