Hjälp med fläktkontroller.
Jag ser inga problem med pwm. Eftersom det enda man gör är att man "hackar" spänningen så att säga. Så att den "pulsas" ska väl inte göra nåt på den. MÅnga fläktkontrollers funkar ju så.
Då kan du ju ha en dubbelpot per pwm. O de är ju enkla o bygga.
http://www.isk.kth.se/kursinfo/mekatron ... 555pwm.htm
Denna är från 10%-90% typ.
http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html
Eller tar du den, den går bokstsavligen från 0%- 100%
Den går även lätt att fixa så att man kan ha en "grundfart", dvs det går inte långsammare än en viss förutbestämt fart....
MIcke
Då kan du ju ha en dubbelpot per pwm. O de är ju enkla o bygga.
http://www.isk.kth.se/kursinfo/mekatron ... 555pwm.htm
Denna är från 10%-90% typ.
http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html
Eller tar du den, den går bokstsavligen från 0%- 100%
Den går även lätt att fixa så att man kan ha en "grundfart", dvs det går inte långsammare än en viss förutbestämt fart....
MIcke
- 13th.Marine
- EF Sponsor
jasså?? vad var det som skulle va mindre bra för den?? Nyfiken;)...
Jag har använt det till oändligt många kylningar, drivsteg osv... Mitt senaste i tråden om en brinnande mosfet t.ex;).
Nä men. Jag säger inte att detta är bättre än det andra men. Det är ju en enkel o bra lösning iaf... Samt att den fungerar bra med. Om man får det rätt hehe.
Lycka till iaf. SKrik om du behöver hjälp med nåt som rör en pwm eller så.
Micke
Jag har använt det till oändligt många kylningar, drivsteg osv... Mitt senaste i tråden om en brinnande mosfet t.ex;).
Nä men. Jag säger inte att detta är bättre än det andra men. Det är ju en enkel o bra lösning iaf... Samt att den fungerar bra med. Om man får det rätt hehe.
Lycka till iaf. SKrik om du behöver hjälp med nåt som rör en pwm eller så.
Micke
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Ja det är precis det du ska ha ja... en konding som tar upp stötarna. Sen en diod över motorn så att det leder över så att säga. som du såg på en av scheman..
Hehe ja, men de som är bra med pwm, iaf den som jag visa är att den är mycket billig. Jättebra med kan jag tilläga. Har den på många av mina projekt. Har aldrig varit problem alls så..
Micke
Hehe ja, men de som är bra med pwm, iaf den som jag visa är att den är mycket billig. Jättebra med kan jag tilläga. Har den på många av mina projekt. Har aldrig varit problem alls så..
Micke
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Ang tidigare diskussion om startpuls, du skulle kunna sätta en kondning över motstånden. Vid uppstart blir kondensatorn en kortslutning mot matningen och fläkten får sin startpuls.
PWM lösning har ju fördelen att den är energieffektivare. Det är bra alternativ om man nu ändå skall blanda in en massa IC kretsar.
Ska du filtrera PWM- pulsen räcker det inte med en kondning, du måste även ha en spole i serie för att tjäna något på det. En krets som kan vara värd att kika på är tl494. Mha den kan du göra om spänning in (potentiometrar) till puls dutycycle ut. den har open collector drivtrissor för 250mA inbyggt.
PWM lösning har ju fördelen att den är energieffektivare. Det är bra alternativ om man nu ändå skall blanda in en massa IC kretsar.
Ska du filtrera PWM- pulsen räcker det inte med en kondning, du måste även ha en spole i serie för att tjäna något på det. En krets som kan vara värd att kika på är tl494. Mha den kan du göra om spänning in (potentiometrar) till puls dutycycle ut. den har open collector drivtrissor för 250mA inbyggt.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Eftersom insignalen du vill ha till fläkten är en spänning så har du inte mycket till val. Du måste använda emitterföljare. Du tappar 0.7V pga transistorn utöver vad du tappar pga att opampen inte går till matningsspänningen.
Kör du motstånd till basen (och kopplar emittern mot jord samt collector mot minus på fläkten) så är det strömmen genom fläkten du styr (Väldigt svårbestämt då beta variarar väldigt mkt med tempratur och transistor) istället, vilket inte är det du önskade vad jag förstår.
Kör du motstånd till basen (och kopplar emittern mot jord samt collector mot minus på fläkten) så är det strömmen genom fläkten du styr (Väldigt svårbestämt då beta variarar väldigt mkt med tempratur och transistor) istället, vilket inte är det du önskade vad jag förstår.
- 13th.Marine
- EF Sponsor