Husqvarna frys QT364X kretskort
Husqvarna frys QT364X kretskort
Hej har en nyare frys som fått lite överspänning, närmare 380v.
Vad jag kan se så är det bara transistor (tror det ska vara en sådan) som har brunnit upp.
Någon som vet vad det kan vara för en transistor? Med vänlig hälsning,
Jonas
Vad jag kan se så är det bara transistor (tror det ska vara en sådan) som har brunnit upp.
Någon som vet vad det kan vara för en transistor? Med vänlig hälsning,
Jonas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Husqvarna frys QT364X kretskort
Om bara varistorn gått sönder borde det räcka att plocka bort / ersätta den.
Men vet du att bara varistorn gått?
Men vet du att bara varistorn gått?
Nej jag vet inte mer, har inte kommit längre. Men när man inte kan se vilken storlek det är på varistorn, hur gör man då?
Jag själv hade gissat på 250V arbetsspänning, mätt diametern, och letat rätt på en ersättare.
https://www.elfa.se/sv/komponenter/pass ... /cat-22014
Det finns kanske någon på forumet som vet bättre.
Det går nog att testa en stund med varistorn bortplockad, men gör det inte om elnätet är ostadigt eller vid åskväder.
https://www.elfa.se/sv/komponenter/pass ... /cat-22014
Det finns kanske någon på forumet som vet bättre.
Det går nog att testa en stund med varistorn bortplockad, men gör det inte om elnätet är ostadigt eller vid åskväder.
Tackar!
Hur känsligt är det om man inte hittar exakt rätt varistor?
Hur känsligt är det om man inte hittar exakt rätt varistor?
Det här är en skyddskomponent. Den ska skydda vid blixtnedslag främst. Om proppen gick när du körde på 400V verkar det som att den kan ha räddat frysen även mot detta, men det vet du ju inte förrän du provat.
Går antagligen att köra utan komponenten för att testa om frysen fungerar. I så fall vet du ifall det är någon idé att sätta in en ny varistor. Jag vet inte hur känsligt det är med rätt värde. Ju biffigare varistor, ju bättre skyddar den, är min tanke.
Går antagligen att köra utan komponenten för att testa om frysen fungerar. I så fall vet du ifall det är någon idé att sätta in en ny varistor. Jag vet inte hur känsligt det är med rätt värde. Ju biffigare varistor, ju bättre skyddar den, är min tanke.
konstant överspänning kan inte varistorn skydda mot, då måste den stångas mot resistansen i kablarna fram till felet som orsakar överspänningen.
därför brann den, och överspänningen har säkerligen gått genom till nätdelen?
lite konstigt är det, då varistorn borde suttit precis efter en säkring, då hade den gått och resten hade kanske klarat sig.
därför brann den, och överspänningen har säkerligen gått genom till nätdelen?
lite konstigt är det, då varistorn borde suttit precis efter en säkring, då hade den gått och resten hade kanske klarat sig.
Min erfarenhet är att nätdelen inte har klarat sig
med den häftiga överspänningen.Men som andra har sagt så
Ta bort den o kör utan,det kommer att visa sig omgående
I vilken hälsotillstånd nätdelen är
med den häftiga överspänningen.Men som andra har sagt så
Ta bort den o kör utan,det kommer att visa sig omgående
I vilken hälsotillstånd nätdelen är