Boombox, val av batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Re: Boombox, val av batteri?

Inlägg av robertr81 »

Lutar åt blyack då det känns lättast att hantera.

En annan fråga som är lite offtopic.
Har ett TA2024 2x15W som jag eventuellt tänkt använda.
Kan man brygga detta för mono eller hur blir det att bara köra en kanal?
robertr81

Re: Boombox val av batteri?

Inlägg av robertr81 »

netrunner skrev:Blyaccar är snälla att ladda. Ganska förlåtande. Det krävs inte så mycket. Finns massor med billiga kretsar som gör ett helt utmärk jobb, från typ 15kr. http://www.ebay.com/itm/151865591770

Går även att rädda gamla dåliga batterier tillbaka till 80 - 90% med en pryl för 200kr så ... det är en trygg investering.

http://www.ebay.com/itm/150809668750 Det finns många andra, men denna är den jag har och jag har räddat blyaccar för 1000kr så jag är nöjd.

Djupurladdning går att lösa om man laddar med svag ström över natten.

Jag har ett 20Ah mc-batteri en liten väska tillsammans med 12V lödkolv. Den får driva högtalare också.

Om du inte har det än så är det nog läge att skaffa en Imax B6 laddare eller liknande. Den kan ladda allt. http://www.ebay.com/itm/201420953397
Tack för bra länkar. Första kretsen verkar intressant för laddning. Vet du om den har överladdningsskydd
så att det slutar ladda när batteriet är fullt? Förtår inte riktigt potten i mitten.
Samt hur skulle det fungera att spela samtidigt som batteriet laddas? (Blyack)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Den sänker inkommande spänning till max "X volt" och max "Y Amper".

Tex max 13,5V och max 2A. (laddning av 12V blyacc)

Så den sänker spänningen så att strömmen inte överskrider 2A. Även om strömmen är lägre än 2A så får spänningen inte höjas över max, dvs 13,5V.

Så den reglerar både ström och spänning.

Inmatningen måste vara minst 3V mer än ut och kunna lämna minst den ström (effekt) du vill ladda med. Max in är 35V.

Den är 95% effektiv.

När blybatteriet är "färdig laddat" så kommer det att ligga på 13,5V men fortfarande ha en svag ström så går genom, tex 100mA.

Potentiometern i mitten reglerar en lysdiod som tänds när strömmen är lägre än tex 100mA för att visa att batteriet är färdigladdat och det dax att manuellt koppla från laddaren. Detta är alltså bara en indikator för användaren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%8 ... y#Charging

Kod: Markera allt

Continuous-preservation (float) charging: 2.23 V for gelled electrolyte; 2.25 V for AGM (absorbed glass mat) and 2.32 V for flooded cells
1. All voltages are at 20 °C (68 °F), and must be adjusted for temperature changes. The open-circuit voltage cannot be adjusted with a simple temperature coefficient because it is non-linear (coefficient varies with temperature). See voltage vs. temperature table.
2. Float voltage recommendations vary among manufacturers due to different lead acid concentration and positive plate grid alloy.
3. Precise float voltage (±0.05 V) is critical to longevity; insufficient voltage (causes sulfation) is almost as detrimental as excessive voltage (causes positive plate corrosion, expansion and electrolyte loss.)

Typical (daily) charging: 2.37–2.4 V (depending on temperature and manufacturer's recommendation)
Den har inget överladdningskydd, så den ska inte vara ansluten många dagar... om man inte ställer in den på 13,38V.

Den gör bara det den är inställd på även om du spelar musik, dvs laddar batteriet med tex max 2A.

Imax B6 har överladdningsskydd osv osv osv... allt helt enkelt.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

netrunner skrev:Den sänker inkommande spänning till max "X volt" och max "Y Amper".

Tex max 13,5V och max 2A. (laddning av 12V blyacc)

Så den sänker spänningen så att strömmen inte överskrider 2A. Även om strömmen är lägre än 2A så får spänningen inte höjas över max, dvs 13,5V.

Så den reglerar både ström och spänning.

Inmatningen måste vara minst 3V mer än ut och kunna lämna minst den ström (effekt) du vill ladda med. Max in är 35V.

Den är 95% effektiv.

När blybatteriet är "färdig laddat" så kommer det att ligga på 13,5V men fortfarande ha en svag ström så går genom, tex 100mA.

Potentiometern i mitten reglerar en lysdiod som tänds när strömmen är lägre än tex 100mA för att visa att batteriet är färdigladdat och det dax att manuellt koppla från laddaren. Detta är alltså bara en indikator för användaren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%8 ... y#Charging

Kod: Markera allt

Continuous-preservation (float) charging: 2.23 V for gelled electrolyte; 2.25 V for AGM (absorbed glass mat) and 2.32 V for flooded cells
1. All voltages are at 20 °C (68 °F), and must be adjusted for temperature changes. The open-circuit voltage cannot be adjusted with a simple temperature coefficient because it is non-linear (coefficient varies with temperature). See voltage vs. temperature table.
2. Float voltage recommendations vary among manufacturers due to different lead acid concentration and positive plate grid alloy.
3. Precise float voltage (±0.05 V) is critical to longevity; insufficient voltage (causes sulfation) is almost as detrimental as excessive voltage (causes positive plate corrosion, expansion and electrolyte loss.)

Typical (daily) charging: 2.37–2.4 V (depending on temperature and manufacturer's recommendation)
Den har inget överladdningskydd, så den ska inte vara ansluten många dagar... om man inte ställer in den på 13,38V.

Den gör bara det den är inställd på även om du spelar musik, dvs laddar batteriet med tex max 2A.

Imax B6 har överladdningsskydd osv osv osv... allt helt enkelt.
Tack så mycket. Jag förstår hur den fungerar nu :) men om jag tex jämför med denna från kjell som verkar vara anpassad för blyack så är det mest priset som skiljer? Måste fortfarande skaffa en adapter som gör AC till DC på ca 17v till den billiga "ebaykretsen" .
Laddaren från kjell verkar ha max laddström 600mah vilket kanske är lite segt om batteriet klara 1.8ah laddatröm.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ba ... 2-v-p44535
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

robertr81 skrev:Lutar åt blyack då det känns lättast att hantera.

Det verkar som om varje kanal redan är bryggad. Om du bara ska ha en enda högtalare så får du avstå från en kanal. (Kortslut ingång till ingångsjord på den kanalen så den inte "spelar" diverse störningar).

Men om du har en koaxhögtalare så har du ju faktiskt två element. Mata båda dessa med varsin halva på TA2024 och skär bort basen på ingången till den kanal som matar diskanten. På så vis kommer diskanten tåla starkare insignal.

Med en enda förstärkare så leder för stark insignal till klippning vars övertoner dundrar rakt in i diskanten med full kraft. Om du separerar det till två förstärkare så kommer en för stark insignal visserligen ge klippning i förstärkardelen som driver bas/mellanregister, men där gör klippningen ingen större skada. Ett enkelt högpassfilter på ingången till förstärkardelen som driver diskanten gör att den inte får så fasligt kraftig signal och klipper därmed inte, varpå diskanten skonas.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

När jag byggde min boombox så bestämde jag mig för att köra på ett riktigt bra batteri så valet föll på ett litiumjärnfosfatbatteri på 20Ah. Skillnaderna på det batteriet och ett blybatteri är rätt stora.
För det första så kan det återuppladdas upp till 2000 gånger, ett blybatteri klarar kanske 300-500 cykler. För det andra så ska man inte plocka ut mer än hälften av strömmen i ett blybatteri, annars finns risken att det försämras (det finns enstaka varianter som klarar djupcykling, men då börjar det bli dyrt).
Fördelen med blybatteri är att det är billigt, och att många redan har laddaren.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

MiaM skrev:
robertr81 skrev:Lutar åt blyack då det känns lättast att hantera.

Det verkar som om varje kanal redan är bryggad. Om du bara ska ha en enda högtalare så får du avstå från en kanal. (Kortslut ingång till ingångsjord på den kanalen så den inte "spelar" diverse störningar).

Men om du har en koaxhögtalare så har du ju faktiskt två element. Mata båda dessa med varsin halva på TA2024 och skär bort basen på ingången till den kanal som matar diskanten. På så vis kommer diskanten tåla starkare insignal.

Med en enda förstärkare så leder för stark insignal till klippning vars övertoner dundrar rakt in i diskanten med full kraft. Om du separerar det till två förstärkare så kommer en för stark insignal visserligen ge klippning i förstärkardelen som driver bas/mellanregister, men där gör klippningen ingen större skada. Ett enkelt högpassfilter på ingången till förstärkardelen som driver diskanten gör att den inte får så fasligt kraftig signal och klipper därmed inte, varpå diskanten skonas.
Låter smart. Är det bara att separera elementen på koaxen och koppla in kanalen innan kondensatorn som redan sitter där? Kan man göra så?
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Jag köpte ett LiPo 4s 5000mAh och cellbalanserande laddare till det. Det är ju ett RC-motor batteri så det är väldigt kompakt.

Turnigy RC grejer, billigt och kompakt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Har du en sån här förstärkare på färdigt kort? Första träffarna.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Retroperra skrev:Jag köpte ett LiPo 4s 5000mAh och cellbalanserande laddare till det. Det är ju ett RC-motor batteri så det är väldigt kompakt.

Turnigy RC grejer, billigt och kompakt.
Har du länk?
robertr81

Inlägg av robertr81 »

orvar-e skrev:Har du en sån här förstärkare på färdigt kort? Första träffarna.
Såhär ser den ut från sure electronics
http://m.ebay.com/itm/110932147227?_mwBanner=1
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Okej.....
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

@ robertr81

Jag har ingen länk, jag köpte av en lokal månglare 500:- för batteri och laddare.

Batteriet ser i princip ut så här;
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Å laddaren är nånting sånt här:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... hite_.html

Fast jag har en blå ;)
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Retroperra skrev:@ robertr81

Jag har ingen länk, jag köpte av en lokal månglare 500:- för batteri och laddare.

Batteriet ser i princip ut så här;
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Å laddaren är nånting sånt här:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... hite_.html

Fast jag har en blå ;)
Tack så mycket! :)
Vad kör du för förstärkare med det batteriet?
Skriv svar