Reparation av radio AGA Transistor 3454
Re: Reparation av radio AGA Transistor 3454
Hur låter ljudet om du matar in en line-signal på grammofoningången? (Eller bandspelarkontakten om den är en ingång och inte bara utgång)
Jag har provat att koppla in en extern tuner på bandspelaringången och det låter väldigt lika. Det är lite distorsion, basen fattas och det blir ingen ljudskillnad när man vrider på basreglaget. Så det är nog inte FM-tunerns fel i alla fall.
Vad jag kan se ur schemat så är bandspelarkontakten egentligen inte en ingång utan endast utgång. Om du inte anslutit något i skivspelaruttaget så bör bandspelaruttaget kunna fungera som ingång om du trycker in skivspelarknappen. (Det såg ofta ut såhär förr eftersom det i princip inte fanns bandspelare utan egen förstärkare/högtalare)
Nu gissar jag friskt men om C65a tappat värde rejält så skulle det kunna bli alldeles för mycket motkoppling förutom i den högsta diskanten. På samma sätt skulle i princip de flesta elektrolyter i förstärkardelen kunna ge samma fel.
Du skulle nästan behöva nån slags signalföljare. En enkel sådan kan konstrueras genom att seriekoppla en kondensator med en tillräckligt högohmig ingång på nån "ljud-burk". Jag skulle börja med att provlyssna på kollektorn på AC122 (I) och därefter AC122 (II).
Men hur mycket är detta "lite distortion"? Det vore intressant att höra någon slags prov. Om du orkar så skulle du kunna göra en enkel spännigsdelare med en pot eller liknande och mata högtalarsignalen in på en line-ingång på en dator och göra en provinspelning och dela med dig på nåt sätt.
Nu gissar jag friskt men om C65a tappat värde rejält så skulle det kunna bli alldeles för mycket motkoppling förutom i den högsta diskanten. På samma sätt skulle i princip de flesta elektrolyter i förstärkardelen kunna ge samma fel.
Du skulle nästan behöva nån slags signalföljare. En enkel sådan kan konstrueras genom att seriekoppla en kondensator med en tillräckligt högohmig ingång på nån "ljud-burk". Jag skulle börja med att provlyssna på kollektorn på AC122 (I) och därefter AC122 (II).
Men hur mycket är detta "lite distortion"? Det vore intressant att höra någon slags prov. Om du orkar så skulle du kunna göra en enkel spännigsdelare med en pot eller liknande och mata högtalarsignalen in på en line-ingång på en dator och göra en provinspelning och dela med dig på nåt sätt.
Tack MiaM, jag har tänkt att byta utgångskondensatorn och 10 uF-kondensatorerna i förstärkardelen så får vi se sen. Tyvärr blev det inte den här helgen eftersom min beställning på kondensatorer inte dykt upp fast det borde varit några dagars marginal och jag helst inte använder radiella kondensatorer. Ska åka utomlands om några dagar, får se om jag hinner med det innan dess, annars dröjer det några veckor igen.
Den ser inte så bra ut (den med grönt i mitten), jag lödde loss ena sidan:Marta skrev:Hur står det till med lytingen som avkopplar punkten mellan de två 22k motstånden?
ursäkta den mörka bilden men jag hinner inte bättre nu.
När jag testade den får jag följande värden vilket inte heller är så bra:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den ligger ju nästan inom +100%/-50% (+100% = 20µF) och 5-6 ohm ESR kvittar ju vid en så högohmig krets.
Men det går säkert att mäta fram brister i den på annat sätt, eller så säger dessa siffror kanske att den har brister som blir tydligare om man gör någon annan mätning.
Men det går säkert att mäta fram brister i den på annat sätt, eller så säger dessa siffror kanske att den har brister som blir tydligare om man gör någon annan mätning.
Jo den ser ju ut att vara i risigt fysiskt skick i alla fall. Sen finns det ju ett gäng till men de är ju svåra att komma åt, som det mesta i den här radion.
Skriver detta från Nya Zeeland så kan inte testa nu, men ska fortsätta när jag är tillbaka om drygt en vecka.
Skriver detta från Nya Zeeland så kan inte testa nu, men ska fortsätta när jag är tillbaka om drygt en vecka.
Tog tag i detta igen nu efter flytt och annat...
Jag lödde loss och mätte utgångskondensatorn, den mätte 1000 uF och väldigt liten ESR så jag satte tillbaka den... Så vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, basinställningen är fortfarande huvudproblemet, ljudet låter konstigt utan bas.
Jag lödde loss och mätte utgångskondensatorn, den mätte 1000 uF och väldigt liten ESR så jag satte tillbaka den... Så vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, basinställningen är fortfarande huvudproblemet, ljudet låter konstigt utan bas.
Prova med en annan högtalare. Eller kolla åtminstone högtalaren så att konen (med spole) är rörlig.
Ska se om jag kan fulkoppla in någon annan högtalare.
Kom just på att jag körde radion nån timme utan att ha lött tillbaka den där 10 uF-kondingen, tror inte det påverkade ljudet så det är nog fortfarande något fel på någon komponent. Kan prova före och efter med den kondingen och se om det gör någon skillnad.
Sen har jag köpt en annan radio som baseras på AGA 3454 (som inte heller fungerar 100%) men den får nog en egen tråd.
Kom just på att jag körde radion nån timme utan att ha lött tillbaka den där 10 uF-kondingen, tror inte det påverkade ljudet så det är nog fortfarande något fel på någon komponent. Kan prova före och efter med den kondingen och se om det gör någon skillnad.
Sen har jag köpt en annan radio som baseras på AGA 3454 (som inte heller fungerar 100%) men den får nog en egen tråd.
Nu har jag provat med en annan högtalare och det lät precis lika som med originalet. Samma att basreglaget inte gör något också.
EDIT: glömde fortfarande den där kondingen...
EDIT: glömde fortfarande den där kondingen...
Kopplar jag in kondingen igen så ökar ljudvolymen en hel del jämfört med utan den, så nånting gör den i alla fall.