Anodiserad aluminium
Re: Anodiserad aluminium
Jag har ingen aning om legering eller vad primär- kontra sekundäraluminium är, men det funkade som tänkt denna gång. Nåja nästan som tänkt, min diamantgravyr syns dåligt igenom och den yta som är tänkt som ovansida är lite flammig, men i övrigt blev det nästan för mycket infärgning, se bild när den ligger i kokande vatten.
Förresten, på nätet pratas det om sealers för anodiseringsfärgen, det har väl ingen likhet med fixeringen som följer med i textilfärgsförpackningen?
Förresten, på nätet pratas det om sealers för anodiseringsfärgen, det har väl ingen likhet med fixeringen som följer med i textilfärgsförpackningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vanlig salt duger gott, dvs att fixera tygfärg på tygerfixeringen som följer med i textilfärgsförpackningen

- ghost_rider
Någon som vet hur pass 'bra' ytfinish man bör ha för att få ett fint resultat i anodiseringen?
Är det desto blankare, desto bättre som gäller? Bör man polera grejorna innan, tänkte att ev. vax eller liknade kan sabba det skapa ojämn färgning
Är det desto blankare, desto bättre som gäller? Bör man polera grejorna innan, tänkte att ev. vax eller liknade kan sabba det skapa ojämn färgning
Anodisering täcker inte över några repor, så det måste vara väldigt fint innan om man vill ha ett bra resultat. Biten måste också vara extremt ren, så vax och sånt måste tvättas bort ordentligt innan man anodiserar.
- ghost_rider
För min del lämnar jag bort grejorna, så de får sig en rejäl omgång i ett syrabad innan färgningsprcessen.
Jag vet att repor o dyl syns, färgen är bara 20um tjock
Men jag läste någonstans att en desto blankare yta desto mer 'glossy' blir färgningen. Om ytan är matt, blir också färgen matt. Kan någon verifiera?
Jag vet att repor o dyl syns, färgen är bara 20um tjock

Men jag läste någonstans att en desto blankare yta desto mer 'glossy' blir färgningen. Om ytan är matt, blir också färgen matt. Kan någon verifiera?
Ja enligt hur du själv skriver så är det ju klart att det är så, även enligt mina ringa erfarenheter. Du kan väl "buffa" upp färgen lite, men mer än så går det inte.
Har en detalj med rätt noggranna ytjämnheter i några hål, tänkte om man helt enkelt kunde maskera dessa genom att proppa igen hålen med svarvade plastpluggar eller läcker det igenom ändå?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ställ frågan till ytbehandlaren så får du svar på hur det ska göras.
Jag har redan frågat mig själv
Såg även den här trevliga beskrivningen på ett bad utan svavelsyra: http://klocksnack.se/threads/eloxera-hemma.36256/