Kylvätska till spindel
Kylvätska till spindel
Hej!
Har inhandlat en 2,2 kw vätskekyld china spindel till min fräs och undrar vad man ska använda för kylvätska, eller funkar det bara med vanligt vatten?
Tacksam för svar!
Edit: slagfel i rubriken - hcb
Har inhandlat en 2,2 kw vätskekyld china spindel till min fräs och undrar vad man ska använda för kylvätska, eller funkar det bara med vanligt vatten?
Tacksam för svar!
Edit: slagfel i rubriken - hcb
Re: Kylvätska till spindle
Nånting rosthämmande och bakteriedödande vill du nog ha, jag och många med mig kör med vanlig kylarglykol blandad i kylvattnet.
Re: Kylvätska till spindle
I våra maskiner på jobbet är det glykol och kranvatten.
Vissa maskintillverkare vill att man använder destillerat vatten.
Några av svarvarna använder en tunn olja till spindelkylningen i stället för glykol+vatten.
Vissa maskintillverkare vill att man använder destillerat vatten.
Några av svarvarna använder en tunn olja till spindelkylningen i stället för glykol+vatten.
-
Re: Kylvätska till spindel
Glykol och vatten verkar funka för många. Ställde samma fråga för ett tag sen.
tack för svar! vilken blandning ska man ha, alltså hur många procent glykol ska man använda?
Man behöver ju ingen köldbeständighet, det är bara korrosionshämmandet som gäller.
Jag har väl kanske en deciliter i 10 liter kranvatten. Vet inte om det är för svag blandning, men vattnet är tydligt turkosfärgat.
Det problem som jag har är, att om maskinen står en tid så vill det blandas slem på bottnen i kylvattenbehållaren. Har någon koll på vad det beror på och ifall man kan göra något för att förhindra det - annat än att köra mera aktivt?
Jag har väl kanske en deciliter i 10 liter kranvatten. Vet inte om det är för svag blandning, men vattnet är tydligt turkosfärgat.
Det problem som jag har är, att om maskinen står en tid så vill det blandas slem på bottnen i kylvattenbehållaren. Har någon koll på vad det beror på och ifall man kan göra något för att förhindra det - annat än att köra mera aktivt?
Hermle rekommenderar 45% Glysantin och resten vatten.
Liknande i de andra maskinerna.
Liknande i de andra maskinerna.