Tråkigt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Har inte kommit igång med något riktigt CAD-program, kanske därför tycker jag också att göra själva kortlayouten suger. Har kört i Micrographics grafikprogram och det tar en jäkla tid trots layers å allt.

Det roliga tycker jag är själva konstruerandet, att hitta på smarta lösningar på problem.

Jobbade som elektronikkonstruktör för ett antal år sedan, då fanns en hel avdelning som bara sysslade med att lägga kort, så jag slapp :lol:
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Varför göra det själv som andra kan göra åt en :D
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Jag tycker också att det är rätt drygt att rita kort. Det roliga är att labba och räkna fram lösningar på olika problem. Ganska kul att bygga i hop allt sedan också när mönsterkortet väl är framtaget.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Mönsterkort är ju naturligtvis det roligaste som finns. Finns det något bättre än doften av nyfräst glasfiberlaminat :D

Fast korkat vore det ju annars, eftersom jag snart jobbat med det i 20 år. Numera dock med budget, anställningar och att piska leverantörer av CAD programmvara att göra som vi vill ...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Finns det något bättre än doften av nyfräst glasfiberlaminat"

Jodå:
Nya komponenter på ett kretskort med lödpasta som åker igenom en tennbad-maskin. (vad är det riktiga namnet?) Det är en härlig doft. :)

Pysslade med det på Minec när det fanns i Oskarshamn. De gjorde små datorer mm. Det var riktigt kul att arbeta med maskinen som placerade ut SMD-komponenter. Man fick zooma in och rikta in ett kryss (med en joystick) på märken i kanterna av korten. Riktigt kul eftersom man roterade runt och arbetade med alla stegen i tillverkningen.

Vid ett tillfälle gick korken sönder på en flaska superlim och jag råkade hälla halva innehållet i chassit till en hand-dator. :oops: Så, om någon har en hand-dator av märke Minec med massa lim i chassit så är det mitt fel. :D (Minns inte om chassit kasserades eller gick vidare i tillverkningen.)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Henry skrev:Under istiden då jag gjorde korten med 0.5mm tejp som man skulle klistra fast kunde det ibland ta dagar för komplicerade kort och det var kanske inte det allra roligaste. Men numera så är det en ren fröjd och riktigt roligt.

Edit: skulle nog tillägga följande efter "roligt": nu när det finns bra mönsterkortsprogram, skrivare som skriver ut mönstret osv.
Jajjamensan, de va tider de, kurvtejp och gnuggisar! :shock: :D
För att inte tala om handritna kort med specialtushpennor, dvs
föregångarna till kurvtejpen och gnuggisarna.

Ericsson hade en gång i tiden en hel avdelning med med dessa ritare,
sen hade dom en hel avdelning med sudddare ochså! :D

/funkis
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Påminner lite om när jag i min ungdom för första gången skulle använda "turboetsmetoden" med konc. saltsyra + väteperoxid + vatten.

Jag hade gnuggat och ritat ett dubbelsidigt processorkort med dubbla 65C02 (sk MOS Tech Duo Core anno 1980), massa minnen och prylar och det hade säkert tagit månader att få ihop.

Vad jag inte visste var att den nya metoden utvecklade mycket värme och brutalitet, vilket inte var kompatibelt med klisterförmågan hos gnuggisarna.

Så ... ihop med vätskorna (tänk på SIV), i med kortet, och ... se på när hela mönstret släpper från kopparn och vackert lägger sig på ytan. Samtidigt som all koppar försvinner i ett nafs.

Skitkul ...åtminstånde för mina åskådare ...
Senast redigerad av TLovskog 24 mars 2006, 19:47:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

DennisD7 skrev:PS:
Illuwatar: är det månne en dell 2405fpw du sitter på? *avis*
Helt rätt gissat. 8)
Helt underbar när man jobbar med CAD, 1920 x 1200 punkters native resolution är perfekt för sådant. De ytmonterade komponeterna ser jättelika ut på skärmen, därav avsaknaden av verklig storleksreferens.
Skriv svar