Tråkigt
- Greensilver
- Kontakt:
- Greensilver
- Kontakt:
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
Under istiden då jag gjorde korten med 0.5mm tejp som man skulle klistra fast kunde det ibland ta dagar för komplicerade kort och det var kanske inte det allra roligaste. Men numera så är det en ren fröjd och riktigt roligt.
Edit: skulle nog tillägga följande efter "roligt": nu när det finns bra mönsterkortsprogram, skrivare som skriver ut mönstret osv.
Edit: skulle nog tillägga följande efter "roligt": nu när det finns bra mönsterkortsprogram, skrivare som skriver ut mönstret osv.
Senast redigerad av Henry 22 mars 2006, 18:30:57, redigerad totalt 1 gång.
Jag antar att de flesta som kollar runt här på forumet är ute efter att bredda sina hobbys eller intressen.
Gillar man inte det man håller på med borde man antagligen byta hobby!
Gillar man inte det man håller på med borde man antagligen byta hobby!
Tycker den passar bäst på hamsterpaj^^Greensilver skrev:Den frågan hade nog passat bättre på Forumet för idéhistoria, Zatzy eller Tasteline.En inte alltför vågad gissning är nog att merparten av besökarna här tycker att det är rätt skoj med kretskortsdesign. Men jag kan ha fel.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Om det visar sig att man råkat spegelvända mönstret så är det inte så kul.
(Nu undviker jag sådant med hjälp av små markeringar, men jag har gjort 2st kort som blev lite svår-lödda....)
Annars är det bara roligt. Med Eagle är det nästan ett nöje. När jag använde Photoshop så var det en större utmaning. Det tog ganska lång tid, men man hade samtidigt fler möjligheter att ge varje kort en egen "stil".
Det roligaste är nog när man skriver ut kretskorts-layouten och får se storleken i "verkligheten". En datorskärm säger inte lika mycket.

Annars är det bara roligt. Med Eagle är det nästan ett nöje. När jag använde Photoshop så var det en större utmaning. Det tog ganska lång tid, men man hade samtidigt fler möjligheter att ge varje kort en egen "stil".
Det roligaste är nog när man skriver ut kretskorts-layouten och får se storleken i "verkligheten". En datorskärm säger inte lika mycket.

- Illuwatar
- Kontakt:
Designa kortet är bland de bättre delarna i ett projekt - dessutom är det en utmaning som håller hjärnan igång och får en att släppa annat man tänker på. Säkert bra att förhindra Alzeimers också...
Ett väldesignat kort är som ett konstverk - det både ser bra ut och fungerar bra. När korten kommer från tillverkaren är det som julafton, lika spännande varje gång att se hur det verkligen blev (PC-skärmen ger trots allt en lite skev bild av verkligheten, speciellt med en 24" widescreen).
Ett väldesignat kort är som ett konstverk - det både ser bra ut och fungerar bra. När korten kommer från tillverkaren är det som julafton, lika spännande varje gång att se hur det verkligen blev (PC-skärmen ger trots allt en lite skev bild av verkligheten, speciellt med en 24" widescreen).
Att rita kretskortet är nära nog halva nöjet. Jag håller med Illuwatar om hans beskrivning (konstverk), vad jag ogillar med kretskortritningen är när man måste slafsa ihop ett fult kretskort pga. tidsbrist, det är inget kul.
Men att skicka iväg ett väl utförd kretskort och efter ett par veckor få det i handen, bestyckad och klart är verkligen kul.
Men att skicka iväg ett väl utförd kretskort och efter ett par veckor få det i handen, bestyckad och klart är verkligen kul.
Jag ritar för hand (dvs i ritprogram) och jag tycker det är jättekul. Man måste väl ha rätt inställning, det är ju lite som att lägga pussel eller lösa korsord. Som alltid: det är en alldeles speciell känsla när man gjort en elegant lösning.
För övrig tycker jag det är så trevligt med kort där INTE allting är i 90 eller 45 grader, har t.o.m funderat på att testa tejp-varianten någon gång bara för att få lite souliga bågar och småskavanker...
PS:
Illuwatar: är det månne en dell 2405fpw du sitter på? *avis*
För övrig tycker jag det är så trevligt med kort där INTE allting är i 90 eller 45 grader, har t.o.m funderat på att testa tejp-varianten någon gång bara för att få lite souliga bågar och småskavanker...

PS:
Illuwatar: är det månne en dell 2405fpw du sitter på? *avis*