Rullbandare Philips EL3542

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
qx5

Re: Rullbandare Philips EL3542

Inlägg av qx5 »

Kanske denna är användbar?

Philips EL3542 (PDF)

Vilken linjespänning har signalutgången på baksidan för stereo? (Vpp)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Beställde du remen från den länken som ja gav dig?
Den rekneverks remmen är inte så kinkig
Däremot rond remmarna kan vara besvärliga
Har man inte rätt rem så vill det gärna kunna svaja om man har otur
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hittade användarmanual och schema här, ifall det som redan postats i tråden inte är tillfredställande:

http://raremanualdepository.blogspot.se ... nuals.html

Förutom klassikern att samma förstärkarkrets både förstärker från tonhuvud till linenivå vid avspelning och från mikrofon till tonhuvud vid inspelning så finns det också en "rör-specialare" i form av att samma rör både används som högtalarslutsteg vid uppspelning och som oscillator för avmagnetiseringen/avraderingen vid inspelning. På transistorbaserade konstruktioner så verkar den dubbleringen inte vara så vanlig.

Broschyr för en nyare version av stereotillsatsen:
http://www.bandrecorder.be/Bandrecorder/accesoires.html

Stereotillsatsen verkar tyvärr endast vara för uppspelning. Kretsen kring avraderingen skulle dessutom behöva ändras så att båda spåren avraderas samtidigt om man skulle kunna spela in i stereo.

En lite dum grej är dessutom att man kan spela upp ena spåret via stereotillsatsen medan man spelar in på det andra spåret, men det går inte att göra tvärt om. En extra pol på omkopplaren SK10, invid pol 106, ansluten parallellt med pol 109, skulle kunna ge möjlighet att spela upp andra spåret medan man spelar in på ena spåret.

För att spela upp med stereoljud så kan i princip vilken tonhuvudsförstärkare som helst användas, fast för helt korrekt uppspelning behövs olika frekvenskurva beroende på vald bandhastighet.

Jag vet inte alls vad den här rullbandspelaren har för ekonomiskt värde. Hur som helst så verkar det vara en dålig idé att bygga om saker som inte går att återställa. Däremot skulle man i princip kunna löda in en omkopplare så att även tonhuvudet för den "inbyggda kanalen" kan anslutas till en separat burk. En sån omkopplare, förbikoppling av R56 och nåt trolleri med avraderingskretsen (ev. extern anslutning) skulle göra det möjligt att koppla in tonhuvudena till elektroniken hos ett modernare kassettdäck för att dels få både in- och uppspelning i stereo och dels modernare elektronik. Jag har länge lekt med tanken på att kombinera en gammal rullbandspelare med elektroniken från ett kassettdäck som är så modernt att det har Dolby HX PRO (ger fantastisk förbättring av dynamiken i diskanten vid inspelning, påverkar inte avspelning). Det skulle nog kunna tänkas låta riktigt riktigt bra, även på rullbandspelarens långsammaste hastighet som ändå är samma som kassettband men med dubbelt så breda spår. "Problemet" är ju det här med de högre hastigheterna, men det skulle ju gå att bygga omkopplare för tre olika intrimningar i kassettdäckselektroniken. :)
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Då det verkar som om några fortfarande tror på att den här är stereoklar,så är det här klippt ur manualen:
EL3542 stereo.jpg
Ena kanalen kan alltså bara avlyssnas med en extra förstärkare eftersom utgången i DIN-kontakten kommer direkt från huvudet och måste både höjas i nivå och korrigeras(ungefär som en vanlig mm-pickup).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qx5

Inlägg av qx5 »

Vilken nivå (Vpp) rör det sig om? och hur skall den korrigeras?
Chaf

Inlägg av Chaf »

Hej :D
breflabb: Jag beställde där dom skulle posta idag.
Sen är till och få ditt den värkar klurigt ? Snart klar med rengöring av hjulen.
Tack alla för hjälpen tillsvidare :bravo: återkommer när det blir försök att montera.
M.v.h
Chaf
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

qx5 skrev:Vilken nivå (Vpp) rör det sig om? och hur skall den korrigeras?
Nivån är "ungefär" som en mikrofon. För att röra till det så ska korrigeringen dels vara olika beroende på vald hastighet och dessutom finns det minst två olika standarder (IEC och NAB om jag inte minns fel). Googla på emphasis eller deemphasis och reel to reel tape recorder så hittar du säkert massor att läsa.
Chaf

Inlägg av Chaf »

Fick hem remmen det blev fel :(
Har försökt mätt skälv hoppas det det blev rätt och att det går att byta ?
Återkommer.
M.v.h
Chaf
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Var det denna du fick?
Tittar på sidan o det ska vara denna rem
https://www.svalander.se/shoppen/reserv ... &pid=18064
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Chaf

Inlägg av Chaf »

breflabb:Det var den jag fick men den är för kort !
Min ska vara 255mm x 3 omkrets 800 mm har mätt med
ett snöre få se om Svalander Audio har någon ? Har hittat
en annan men hur vet man att det rätt man får väl fråga om längden.
M.v.h
Chaf

http://www.ebay.com/itm/Riemen-fur-Phil ... xyYANTXgcz
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Kolla noga hyr den ska sitta, kan det gå en annan väg?
Firman du beställde brukar ha koll på det mesta
Prata med dom.Om du tar från annat håll så kan det bli samma fel??
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jag har ett exemplar av precis samma Philips bandare. En sak du bör kontrollera innan du provar spela ett band är skicket på bromskuddarna som sitter under spolnaven. När du spolar bandet skall bromsen åka ner från navet och släppa, när du trycker på stopp måste bromsen slå till annars fortsätter naven snurra och bandet far åt alla håll och tjorvar. Bromsen består av tre eller fyra gummikuddar som sitter på en platta under naven och som åker upp emot navet när man trycker på stopp. Om jag inte mins fel kan du bara lyfta på spolnaven när du har tagit bort locket, så kan du kontrollera kuddarna. När du har stop knappen nertryckt skall således bromsen ligga på och ingen av rullarna gå att röra (tror jag).

I min bandare var dessa kuddar helt uppnötta eller bortfrätta av tidens tand. Jag ersatte gummikuddarna med suddgummi (!) som jag karvade ut i rätt storlek och tryckte ner i bromsplattan. Kanske inte bästa lösningen, men det har fungerat bra i över 10 år. Bättre är nog att ta något typ av gummi och skära ut och trycka ner, känns som suddgummit kan nötas upp ganska snabbt.

När det gäller remmarna har jag inte så mycket att tillägga, ni verkar vara på spåret att reda upp den biten redan. Jag har inte behövt byta några remmar i min bandare.
Chaf

Inlägg av Chaf »

breflabb: Har pratat med Svalander Audio skickat tillbaka remen och en
skiss på min rullbandare och en snöre med rätt längd få se vad dom säger.
Man ser hur den går enl skissen.Fortsättning följer. Börjar med remmen.
M.v.h
Chaf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qx5

Inlägg av qx5 »

Apropå stereoläge. Finns det dokumentation på hur eventuell frekvensgång skall kompenseras? som t.ex för RIAA filter?
Skriv svar