Centralur / styrning
Re: Centralur / styrning
Så här kan en grundläggande uppkoppling se ut:
/J
Sen kommer du säkert få en mängd förslag om färbättringar av forumet.../J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Centralur / styrning
Jag bli sugen på att bygga. Är det fler än jag och TS som är intresserade.
Re: Centralur / styrning
@jah, bra förslag för att sänka priset ytterligare och ett bra kopplingsschema, mer behövs inte!
@pekkaplanet, du får möjligheten att lära dig lite om C programmering i Arduino IDE
Koden för att räkna pulser är enkel, det blir 50 pulser per sekund så du behöver inget avancerat.
Läs av pinne 17 och när den byter från 1 - 0 och 0 - 1 räknar du upp en variabel (int) tills du når 3000, då sätter du nästa steg i klockdrivningen och nollar variabeln, när variabeln blir 50 [edit/ 100 var fel /edit] sätter du åter nästa steg i klockdrivningen (det ger den en sekunder långa pulsen) men nollar inte variabeln och så går det runt vid 3000
Klockdrivningnen är:
Pin 14 / Pin 13
0 / 1
0 / 0
1 / 0
0 / 0
Det ger dig omväxlande polaritet på pulsen, en minut mellan pulserna och en sekund lång.
Du kan göra det enkelt genom att bara skriva det som en rak exekvering för tiden mellan pulserna är relativt lång.
@pekkaplanet, du får möjligheten att lära dig lite om C programmering i Arduino IDE

Koden för att räkna pulser är enkel, det blir 50 pulser per sekund så du behöver inget avancerat.
Läs av pinne 17 och när den byter från 1 - 0 och 0 - 1 räknar du upp en variabel (int) tills du når 3000, då sätter du nästa steg i klockdrivningen och nollar variabeln, när variabeln blir 50 [edit/ 100 var fel /edit] sätter du åter nästa steg i klockdrivningen (det ger den en sekunder långa pulsen) men nollar inte variabeln och så går det runt vid 3000
Klockdrivningnen är:
Pin 14 / Pin 13
0 / 1
0 / 0
1 / 0
0 / 0
Det ger dig omväxlande polaritet på pulsen, en minut mellan pulserna och en sekund lång.
Du kan göra det enkelt genom att bara skriva det som en rak exekvering för tiden mellan pulserna är relativt lång.
Re: Centralur / styrning
Istället för en Arduino så kan du använda ett par grindar och någon delare.
En 4060 delar med upp till 16384. 50Hz-signalen ansluts till RS (pin 11). RTC och CTC lämnas oanslutna.
En 8-ingångars AND-grind, t.ex. 4068, ansluts då för att detektera att räknaren nått 1011101110000. Ingångarna på AND-grinden ansluts alltså till Q3, Q4, Q5, Q7, Q8, Q9 och Q11. En ingång blir över, den ansluts till plusmatningen. Den icke inverterade utgången på grinden (pin 1 på 4068) ansluts till reset-ingången (MR) på 4060 (pin 12). Detta ser till att räknaren nollställs varje gång den nått en minut.
En 4013 ansluts med CP till 4060's Q11. 4013's Q-invers-utgång ansluts till 4013's D-ingång. R och S kopplas till minusmatningen. (Alla ingångar på den oanvända halvan kopplas till någon av matningsspänningarna, och utgångarna lämnas oanvända). Denna krets kommer växla mellan att Q eller Q-invers är aktiv, växling sker en gång per minut.
En till 8-ingångars AND-grind (räcker egentligen med en med fyra ingångar, men det blir väl enklare att beställa åttaingångars i tvåpack) ansluts med ingångarna till Q7, Q8, Q9 och Q11 på 4060, övringa ingångar till plusmatningen. Denna grind kommer ge en aktiv utgång under de sista 1,12 sekunderna innan räknaren nollställs, d.v.s. den kommer varje minut ge en puls som är drygt en sekund lång.
Två av de fyra NAND-grindarna i en 4011 ansluts så att ena ingången på varje grind går till den sist nämnda åttaingångars AND-grindens icke-inverterade utgång. Den andra ingången på respektive grind ansluts till Q och Q-invers på 4013.
Utgångarna på dessa två NAND-grindar kommer växelvis att gå låg en dryg sekund, varannan grind varannan minut. Dessa signaler kan anslutas direkt till H-bryggan. Då kommer plus ligga på klockans båda poler i viloläget. Om du av någon anledning vill ha minus istället så kan du använda de två återstående NAND-grindarna i 4011 för att invertera signalerna innan de når H-bryggan.
Istället för arduinon så kan du alltså använda en 4060, två 4068, en 4013 och en 4011
OBS, om du använder jah's enkla schema med ostabiliserad matning så måste det vara 4000-seriens kretsar (eller någon annan som klarar lite större spänningsområde). Dessa är specade att fungera med mellan 3 till 15V matningsspänning (och tål 18V men funktionen är väl inte garanterad då), d.v.s. de har en hygglig chans att fungera med den matning som kan bli om kretsen ska orka driva klockan. Ta till en rejäl glättningskonding, gärna separata likriktardioder+glättningskondingar dels för styrelektroniken och dels kraftmatningen för H-bryggan.
OBS, ALLA oanvända ingångar på 4000-logik MÅSTE anslutas till något, enklast är oftast plus/minusmatningen men i princip kan man ta valfri signal (som orkar att belastas med en extra ingång).
Vilket du väljer, detta eller arduinon, beror väl på om du vill lära dig programmera mikrokontrollers eller bygga med en klase logikkretsar.
Förutom den ström h-bryggan eventuellt drar så kommer lösningen med 4000-kretsar att dra så lite ström att den knappt går att mäta med en vanlig multimeter.
4060 kan även användas med kristaller eller liknande, du skulle kunna kombinera en 4060 med kristall och en till 4060 eller 4040 för att bli oberoende av elnätets 50Hz, och på så vis kunna köra kretsen på batteri vid strömavbrott. Vid batteridrift så kan det väl vara en bra idé att korta av tiden som det ligger en puls till klockan, ifall den fungerar på kortare pulser än en sekund. Fast batteridrift är väl överkurs.
En 4060 delar med upp till 16384. 50Hz-signalen ansluts till RS (pin 11). RTC och CTC lämnas oanslutna.
En 8-ingångars AND-grind, t.ex. 4068, ansluts då för att detektera att räknaren nått 1011101110000. Ingångarna på AND-grinden ansluts alltså till Q3, Q4, Q5, Q7, Q8, Q9 och Q11. En ingång blir över, den ansluts till plusmatningen. Den icke inverterade utgången på grinden (pin 1 på 4068) ansluts till reset-ingången (MR) på 4060 (pin 12). Detta ser till att räknaren nollställs varje gång den nått en minut.
En 4013 ansluts med CP till 4060's Q11. 4013's Q-invers-utgång ansluts till 4013's D-ingång. R och S kopplas till minusmatningen. (Alla ingångar på den oanvända halvan kopplas till någon av matningsspänningarna, och utgångarna lämnas oanvända). Denna krets kommer växla mellan att Q eller Q-invers är aktiv, växling sker en gång per minut.
En till 8-ingångars AND-grind (räcker egentligen med en med fyra ingångar, men det blir väl enklare att beställa åttaingångars i tvåpack) ansluts med ingångarna till Q7, Q8, Q9 och Q11 på 4060, övringa ingångar till plusmatningen. Denna grind kommer ge en aktiv utgång under de sista 1,12 sekunderna innan räknaren nollställs, d.v.s. den kommer varje minut ge en puls som är drygt en sekund lång.
Två av de fyra NAND-grindarna i en 4011 ansluts så att ena ingången på varje grind går till den sist nämnda åttaingångars AND-grindens icke-inverterade utgång. Den andra ingången på respektive grind ansluts till Q och Q-invers på 4013.
Utgångarna på dessa två NAND-grindar kommer växelvis att gå låg en dryg sekund, varannan grind varannan minut. Dessa signaler kan anslutas direkt till H-bryggan. Då kommer plus ligga på klockans båda poler i viloläget. Om du av någon anledning vill ha minus istället så kan du använda de två återstående NAND-grindarna i 4011 för att invertera signalerna innan de når H-bryggan.
Istället för arduinon så kan du alltså använda en 4060, två 4068, en 4013 och en 4011
OBS, om du använder jah's enkla schema med ostabiliserad matning så måste det vara 4000-seriens kretsar (eller någon annan som klarar lite större spänningsområde). Dessa är specade att fungera med mellan 3 till 15V matningsspänning (och tål 18V men funktionen är väl inte garanterad då), d.v.s. de har en hygglig chans att fungera med den matning som kan bli om kretsen ska orka driva klockan. Ta till en rejäl glättningskonding, gärna separata likriktardioder+glättningskondingar dels för styrelektroniken och dels kraftmatningen för H-bryggan.
OBS, ALLA oanvända ingångar på 4000-logik MÅSTE anslutas till något, enklast är oftast plus/minusmatningen men i princip kan man ta valfri signal (som orkar att belastas med en extra ingång).
Vilket du väljer, detta eller arduinon, beror väl på om du vill lära dig programmera mikrokontrollers eller bygga med en klase logikkretsar.
Förutom den ström h-bryggan eventuellt drar så kommer lösningen med 4000-kretsar att dra så lite ström att den knappt går att mäta med en vanlig multimeter.
4060 kan även användas med kristaller eller liknande, du skulle kunna kombinera en 4060 med kristall och en till 4060 eller 4040 för att bli oberoende av elnätets 50Hz, och på så vis kunna köra kretsen på batteri vid strömavbrott. Vid batteridrift så kan det väl vara en bra idé att korta av tiden som det ligger en puls till klockan, ifall den fungerar på kortare pulser än en sekund. Fast batteridrift är väl överkurs.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 2 november 2015, 22:11:28
Re: Centralur / styrning
Jag har hamnat i en liknande situation, har fått tag i en gammal Westerstrand klocka som fungerar med samma typ av signaler. Jag har prövat att skicka in en 12V signal genom att bara koppla in polerna för hand utan att få något att hända. Klockan har några år på nacken men om Westerstrand inte har bytt teknik så tyder denna länk på att det krävs 24 V för att få det att funkar.
http://www.westerstrand.se/tid/guide/tidimpuls.htm
Så till minna frågor:
Vad skulle man behöva ändra i den föreslagna Arduino lösningen för att få det hela att funka för en klocka på 24V?
@pekkaplanet fick du din klocka att snurra?
Andreas
http://www.westerstrand.se/tid/guide/tidimpuls.htm
Så till minna frågor:
Vad skulle man behöva ändra i den föreslagna Arduino lösningen för att få det hela att funka för en klocka på 24V?
@pekkaplanet fick du din klocka att snurra?
Andreas
- farbrorvattenmelon
- Inlägg: 284
- Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21
Re: Centralur / styrning
Någon som vet historien bakom varför man kör varannan puls polvänt?
Undvika kontaktstuds?
Undvika kontaktstuds?
Re: Centralur / styrning
Eller så utnyttjar man faktumet att vanliga "analoga" urverk drivna på ett 1.5V-batteri brukar ha en solenoid (eller vad man ska kalla den) som drar fram sekunderna, där kan man lätt sno en fin ren och exakt 1Hz-puls rakt av, man får förstås dra upp den till lämplig logisk nivå, men sen är det ju bara att dela den med 60, eller anpassa resten av bygget till 1Hz.Volvo245GLT skrev:Ett till alternativ är att utgå från ett vanligt väggur, och utnyttja det faktum att sekundvisaren gör ett varv varje minut.
Då är det ju bara trigga på den, förslagsvis med något optiskt i stil med led/lampa+fototransistor. Sekundvisaren byts förslagsvis ut mot en skiva med ett hål i så att fototransistorn ser ljuset och drar en gång varje minut.
Min nixieklocka som varit på ritbordet i ~30 år hade en sådan tidskälla i sin första reinkarnation (som var baserad helt på 74xx-logik och aldrig kom längre än en ritning)
Re: Centralur / styrning
Jag gjorde för länge sedan en sådan klockstyrning på jobbet.
Först testade jag ett polväxlande relä men den höll bara i någon månad innan den ibland tappade pulser.
Lösningen blev att använda en L6205 motorstyrkrets. Det funkade fint.
Först testade jag ett polväxlande relä men den höll bara i någon månad innan den ibland tappade pulser.
Lösningen blev att använda en L6205 motorstyrkrets. Det funkade fint.
- olalofberg
- Inlägg: 242
- Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
- Ort: Kristdala
Re: Centralur / styrning
...man kan få arduino nano kloner för 20-25 kr inkl. Frakten från kina.
De klarar detta tillsammans med h-bryggan.
"Väggvårta" på 12v brukar finnas för nån tia på loppisar.
De klarar detta tillsammans med h-bryggan.
"Väggvårta" på 12v brukar finnas för nån tia på loppisar.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 2 november 2015, 22:11:28
Re: Centralur / styrning
Nu har jag kommit första lilla steget i att bygga min klocka. Jag har fått tag i en 24v väggvårta och fått klockan att faktiskt snurra när jag byter pol.
Nu ska vi se om jag kan formulera några frågor, min erfarenhet av elektronik är begränsad så hoppas ni har överseende med att jag kanske rör till saker och ting. Jag tänker mig att använda logikkretsar för att lösa det hela eftersom jag programmerar till vardags och vill ha en annan utmaning.
* Dioder, kondensator och motstånd i @jah;s kopplingsschema är för att kontrollera 50 hz signalen från elnätet och se till så att spänningen blir lägre över logiken?
* D2 känner jag inte igen symbolen för, vad betyder 4V7?
* Eftersom min klocka går på 24V behöver jag större motstånd?
Har ni några andra nybörjartips som passar bra, något särskilt jag ska vara extra noggrann med?
Nu ska vi se om jag kan formulera några frågor, min erfarenhet av elektronik är begränsad så hoppas ni har överseende med att jag kanske rör till saker och ting. Jag tänker mig att använda logikkretsar för att lösa det hela eftersom jag programmerar till vardags och vill ha en annan utmaning.
* Dioder, kondensator och motstånd i @jah;s kopplingsschema är för att kontrollera 50 hz signalen från elnätet och se till så att spänningen blir lägre över logiken?
* D2 känner jag inte igen symbolen för, vad betyder 4V7?
* Eftersom min klocka går på 24V behöver jag större motstånd?
Har ni några andra nybörjartips som passar bra, något särskilt jag ska vara extra noggrann med?
Re: Centralur / styrning
Man kan ju även gå på loppis och köpa sig ett Westerstrand huvudur för några hundralappar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Centralur / styrning
Detta westerstrand huvudur håller alltså tiden mekaniskt och skickar ut en synkroniseringssignal?
Re: Centralur / styrning
Japp, den drar upp sig själv ungefär var tredje minut med hjälp av 24 volten, sen skickar den ut en impuls i minuten.
Re: Centralur / styrning
Är det till den där du skulle koppla ReadOuten som du köpte av mig?Halvorsen skrev:Man kan ju även gå på loppis och köpa sig ett Westerstrand huvudur för några hundralappar...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 64#p752764