Köpa bra platt-TV, förslag någon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Re: Köpa bra platt-TV, förslag någon?

Inlägg av Gimbal »

Mja, vissa saker måste man läsa sig till eftersom det knappast är görbart att prova i butiken.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

OK, det var tre år sedan jag köpte TV, men då gällde:
Till platt-TV behöver man ett separat ljudsystem ("ljudlimpa" eller liknande) för att det ska låta bra. Inbyggda högtalare brukar vara rätt dåliga, med undantag för Phillips och ... Grundig. De låter OK, men inte alls lika bra som tjock-TV:n jag hade innan. Phillips hade modeller med bättre bild än Grundig, men hade också modeller med billigare sorters paneler.

Prova också fjärrkontrollen och TV:ns menysystem i en butik! Efter mycket om och men, fram och tillbaka så köpte jag en Phillips-TV för att slippa ljudlimpa i en liten lägenhet. Men jag hade missat att testa menysystemet, och det var inte särskilt bra: Den tar längre tid att kallstarta än tjock-TV:n gjorde och vilken knapp som gör vad är olika i olika delar av menysystemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ibland finns det speciella "lägen", typ "filmläge" "sportläge" osv, och vissa av dessa fungerar då bättre för snabba rörelser.

Jag höll på att bli knäpp när vi skulle köpa TV, man blir bara mer förvirad ju mer man försöker sätta sej in i ämnet, men tillslut valde vi en samsung 55" baserat först och främst på när vi tittade på olika apparater i butik, men även att den hade goda recensioner.

Förvånansvärt bra ljud i den också, såpass att jag oftast inte orkar dra igång förstärkaren, vilket känns ganska ovanligt med moderna platt-tv.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Sist men inte minst, köp en större tv än du borde... Det som åldras först är storleken.
Hur menar du att tv's storlek åldras?
Det som åldras är mina ögon... eller iofs, det jag har märkt att programinnehållet inte mera är anpassad för små skärmar. Info i form av textrutor och dyl. var i princip oläsliga med den gamla tjock-TV'n.
Eller menar du att eftersom grannen köpt en 20 tum större TV, kommer den egna att åldras?

Hursomhelst, nu har jag varit och titta i tre butiker. Kände mig som en audiofil som ställer orimliga krav på bilden... med den skillnaden att nu handlar det om verkligt synliga defekter i bilden.
Mycket dåligt utbud får jag väl konstatera. Det är väl sämre tider antar jag och butikerna vågar inte ta in de dyrare/bättre modellerna.

I butik #1 fanns en Samsung 48" FullHD med 100Hz panel (UE48H6475) som mina ögon valde ut. Kostade 849 €. Hade den haft dubbla tuners hade det blivit affär med en gång.
I butik #2 (Gigantti, Elgiganten heter det väl i Sverige) fanns inget av intresse. Mest bara udda märken, och ingen apparat med bildkvalitet av intresse.
I butik #3 fanns en Samsung 55" UHD/4k med 200Hz panel (UE55JU7005) med bra bild. Bäst bild hittills. Dubbla tuners men för stor skärm.

Hur är det med apparater med 1 tuner? Kan man banda ett program (extern disk) och börja se på samma program efter en stund (kan det heta Time Shift ?) eller kräver det dubbla tuners?

Vår gamla Topfield digibox kunde banda två program samtidigt som man såg på ett tredje. Frugan använder dessa funktioner mest.

Hur är kvaliteten i TV'ns dekoder jämfört med digiboxar (av bra kvalitet) med HDMI utgång? Jag undrar om det skulle löna sig att köpa en separat bandande digibox istället för en TV med dubbla tuners + extern disk....
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Med att "storleken åldras" menar jag att om du tycker att 40" är stort nu, så kommer du snart tycka att den kunde nog varit lite större.

Eller, jag har aldrig hört någon säga att de borde köpt en mindre tv.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

När vi köpte tv för två år sedan blev det en Samsung 48" 100hz mest för den inbyggda smart funktionaliteten med youtube, spotify och inspelning osv.
Den funkar bra men kan kännas lite slö i menyerna. De nyare modellerna är nog snabbare. En 1Tb extern hårddisk används till inspelning. Använder CI+ modul i tvn, det är väldigt smidigt att slippa extern box och extra fjärrkontroller. Sedan skaffade vi chromecast och nu spelar vi sällan in något då det vi tittar på finns att se på när man vill. Idag skulle jag nog tagit en 4k tv prisskillnaden är inte speciellt stor längre.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur är det med apparater med 1 tuner? Kan man banda ett program (extern disk) och börja se på samma program efter en stund (kan det heta Time Shift ?) eller kräver det dubbla tuners?

Det finns externa boxar här man kan skaffa till tv:n för det marksända tv nätet då det analoga är nedsläckt (vet inte hur ni har det i Finland) som tex har två tuners och en hårddisk i sig så att tex timeshift fungerar så man kan pausa i ett direktsänt program vilket är smidigt. Det går även med två tuners att spela in ett program och se på en annat samtidigt eller se på ett inspelat program och spela in från två olika kanaler samtidigt. Sedan finns det även TV apparater som har allt detta inbyggt men de kostar inte för sällan en slant och är inte så överdrivet vanliga vad jag sett.
gkar

Inlägg av gkar »

Jag är jäkligt kinkig när det gäller TV-bild.
Gammal yrkesskada från ett antal år i TV branchen.
Jag och många gamla kollegor köper Sony. Sony är ett av få fabrikat som desutom har ok högtalare i apparaten.
En finness med Sony är att det går att stänga av alla "Coola förbättringar" så som dynamiska färger, kontrasthöjningar, ljudeffekter när man trycker på fjärrkontrollen eller andra saker som gör att bilden ser konstig ut eller är irriterande. Nästan allt går att stänga av eller på.

Köper du en Samsung så kolla att du kan stänga av alla konstiga "förbättringar". På en del modeller går det inte.

LG har ju sina fördelar:..
http://www.tomshardware.com/news/lg-sma ... 25156.html
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mri skrev: Hur är det med apparater med 1 tuner? Kan man banda ett program (extern disk) och börja se på samma program efter en stund (kan det heta Time Shift ?) eller kräver det dubbla tuners?

Hur är kvaliteten i TV'ns dekoder jämfört med digiboxar (av bra kvalitet) med HDMI utgång? Jag undrar om det skulle löna sig att köpa en separat bandande digibox istället för en TV med dubbla tuners + extern disk....
Jag har dubbla tuners i TV'n (ett av skälen till att jag valde just den), det funkar nåt extremt dåligt ändå, jag har även en digitalbox av samma märke (samsung) där inspelningsfunktionerna funkar skitbra, man väljer bara i EPG'n om man vill spela in ett program eller hela serien, man kan ställa in guardtime (alltså hur mycket den ska spela in före och efter) på enkelt sätt, och man kan spela in alt titta på två saker samtidigt.

På TV'n är det otroligt bängligt att hantera, svårt att få översikt på vad som spelas in, och ibland säger den typ "kan inte spela in" utan att ange varför, ungefär som när man har bara en tuner. Dessutom sorterar den in alla program på ett konstigt sätt, och värst av ALLT.. den namger programmen helt åt helvete, om man har guardtime på typ 5min inför "antikrundan" och programmet innan råkar vara ett med naturen, så har TV'n en irriterande ovana att ibland döpa antikrundan till "ett med naturen", för det var ju det som råkades sända när den spelade in.. SUCK..

Varför använder jag då bara inte min digitalbox ? ..jo det gör jag, men den klarar ju inte HD..
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Gimbal skrev:Vadå riktiga 100Hz?
Det sänds väl inte ut mer än 24 eller 25 bilder per sekund i alla fall, och däremellan slocknar inte bilden som på en gammal CRT-skärm. Det var ju det som gjorde att man ville trycka upp refreshraten för att minska flimmret.

Sen försöker man iofs interpolera fram bildmaterial och presentera mellan de bilder som skickas ut och på så vis höja bildfrekvensen. Och det fungerar alldeles utmärkt i vissa fall, men är en fullständigt omöjlig uppgift i andra fall. Det gör att jag för det mesta har den funktionen avslagen, det är mer irriterande när det inte fungerar än det är trevligt när det fungerar.

Sen när man bedömmer vilka som lyckas bra och vilka som lyckas dåligt så gäller förstås att man tittar på samma material eftersom olika tv-kanaler/sändningar komprimerar materialet olika mycket. Så en fotbollsmatch på TV4 kan se sämre ut än en fotbollsmatch på TV1 (eller tvärtom) utan att det är TV'ns fel.

Sist men inte minst, köp en större tv än du borde... Det som åldras först är storleken.
Va då slocknar ?
En CRT slocknar inte mellan bilderna, efter alla mina år som TV reparatör har jag inte sett nåt bildrör som slocknar, då har du nog haft en riktigt dålig TV.
Efterlysningen i ett CRT rör gör att bilden inte slocknar.

Beträffande storleken har du också fel, större är inte bäst, hur trevligt är det när skärmen blir så stor att man ser pixlarna ?
Gränsen går runt 40 tum, större än så gör att du får sitta ännu längre från skärmen för att det skall bli njutbart.
Men att imponera på kompisar med en 65 tummare kanske är kul.

Beträffande råd att köpa TV, läs tester som finns bl.a. i Ljud och Bild och andra facktidningar.
Gå SEDAN ut och kolla på deras testade apparater i butikerna.

Alla stora handlare typ Elgiganten säljer bara efter den bästa förtjänsten, ingenting annat.
Trixar gör dom med tecknade filmer vilket gör att alla skärmar blir bra.
Börjar man fråga expediten efter lite mer teknisk information så blir han ställd direkt, ojdå det här fick jag inte lära mig på kursen !!!
Vad han fick lära sig var att styra kunden efter att kunden stått framför dom alla 100 olika apparaterna som är ingång samtidigt till den med den bästa förtjänsten.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

FormerMazda skrev:Vad som sänds ut i Hz har jag ingen känsla för. Men att det är brutal skillnad på en panel i 50Hz och 100Hz, det lovar jag. Bara att stövla in i en butik och jämföra, som sagt.

Vad gäller 4K så resonerar jag som så att det är för tidigt nu och det kommer ta flera år innan det är så pass standard att man kan ha nytta av det.
De flesta som prånglar ut TV-kanaler har fortfarande Full-HD som tillval. Och har nån ens 4K sändning alls att tillgå?
Hyrfilmer är väl samma visa där, blu-ray är väl knappt utvecklat för 4K och vanlig DVD är fortfarande gångbart.
Så för egen del ser jag inte att 4K kommer vara till nytta än på ett bra tag.
Netflix har ultra hd-filmer. Så det lär komma mer och mer inom snar framtid.
https://help.netflix.com/sv/node/13444
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

"Va då slocknar ?
En CRT slocknar inte mellan bilderna, efter alla mina år som TV reparatör har jag inte sett nåt bildrör som slocknar, då har du nog haft en riktigt dålig TV.
Efterlysningen i ett CRT rör gör att bilden inte slocknar."

En CRT flimrar, det måtte väl du som TV reparatör veta? 50Hz på en datorskärm (CRT) är outhärdligt för de med "snabba" ögon, 50Hz är för mig som att titta på ett stroboskop. TVapparaterna verkade ha längre efterlysning än datorskärmar men nog tusan flimrade de.

Givetvis kan en TV också bli för stor, men gränsen går inte vid 40" om det är ett normalt avstånd till TV'n. Själv föredrar jag en större bild före samma bild fast i litet format, även om man teoretiskt kan se en pixel. Jag har 55" och har provsuttit på mindre än 2meters avstånd om det är HD material utan att irriteras av pixlar. Detta är förstås omöjligt enligt vissa urgamla tv-regler om storlekar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Så är det då beställt en 48" version av den där "bästa" apparaten jag tittade på. Samt en 1TB USB-disk.

http://www.samsung.com/se/consumer/tv-a ... JU7005TXXE
Skriv svar