Nerre skrev:Jag ser inget som säger att kabeln är dragen utomhus. Visst, antennen sitter kanske utomhus, men det betyder ju inte att hela kabellängden är utomhus. Och att det verkligen skulle behövas utomhuskabel för att 2-3 meter av 25 meter kabel går utomhus ställer jag mig väldigt tveksam till.
Den kabel han använder är ju dessutom UV-beständig så det tyder ju på att den borde vara ok för den korta bit som går från antennen till inomhus.
Men du kanske är så säker på din sak att du kan lova att pröjsa för kabeln om kabel-byte inte hjälper?
Du får väl fråga frågeställaren om det, så han klargör det för dig.
Jag har uppfattat det så.
Och är inte helt bakum flötet när det gäller sånt här.
Och som jag sa så harmonerar inte Teori/Praktik 100% alla gånger
kolla om kabeln är magnetisk i så fall har du nog felet där. Här kan du läsa om kabel kvalité, Biltemas från början men en liten bit ner i tråden står de om Kjell&comps kabel. http://www.ham.se/index.php?threads/var ... -59.22953/
Med anledning av den länkade tråden så mäter jag
På en 100m rulle från en känd kvalitets leverantör (Triax)
Som levererar bara till firmor och då får jag ett mätresultat
Innerledaren:2,2Ohm / 100m, Koppar-1,0 mm i diameter
Skärmen: 3,8 Ohm / 100m
Suverän kabel
Köper man TV-antenn med inbyggd förstärkare, men inte tog reda på hur den skulle strömförsörjas, verkar väl inte helt igenomtänkt, men om mottagarproblem beror på detta är nog osäkert.
Telves är lite besvärliga, hyggliga antenner men deras förstärkare inbyggd i antennen kräver ovanligt hög matningsspänning så egen strömförsörjning krävs.
Designen på Telves förstärkare ska dock vara att om ingen spänning finns, så kopplas signalen förbi oförstärkt, så det inte ska bli helt dött.
DC-resistansen inom rimliga gränser är rätt värdelös att använda för att säga något om hur stor förlusten är per meter i koaxkabel vid t.ex. 500 MHz.
Vid 500 MHz tränger signalen ned ca 3um i centerledaren. Därför kan man minska kostnaden för kabeln genom att använda kopparpläterad järntråd utan att tappa prestanda, om pläteringen är tjock nog. Uppmätt DC-resistans blir däremot högre om mittledaren i huvudsak är järntråd.
Ytterledaren har ofta närmast innerledaren en aluminiumfolie, som därmed är viktigaste returledaren för den ström som går inuti kabeln. Aluminium har än större DC-resistans relativt järntråden, men det har mindre betydelse, av samma skäl som för mittledaren.
Kraftigare koaxkablar som används t.ex. vid större sändaranläggningar är det inte ovanligt att det inte finns någon kärna alls i mittledaren, det är bara ett tunt koppar-rör med luft inuti, eller ibland något kylmedium.
DC-resistansen kan tillåtas vara rätt hög på konsumentkabel, då andra RF-relaterade kabel-förluster oftast gör att DC-resistansen är en marginal-effekt, men betyder mer på priset per meter. Vill man ha mesta möjlig signal för pengarna är det oftast mer välinvesterat i bättre antenn och antenn-placering.
Givetvis finns kabel som är katstrof-dålig men säljs nog inte av större svenska återförsäljare som tänker vara långvariga på marknaden med en produkt.
Värsta svenska exemplet jag sett var en kabel som såldes av Hjem&Fix som antennkabel. Yttre skärm var max 10 trådar, ingen folie alls men gedigen koppartråd om än ovanligt tunn. Dämpningen mätte jag till 10 dB/meter vid 800 MHz. Kabeln kostade 30 kr för 20 meter, så förstod att det var skit men köpte den av nyfikenhet.
Att Hjem&Fix sålde antennkabel var troligen ett tillfälligt parti man köpt från någon annan importör som ratat kabeln, då TV-grejor inte är deras huvudinriktning men då och då säljer tillfälliga partier av vad som helst, på outlet-nivå.
Har kvar kabeln, då den skulle kunna duga i något projekt som måttligt skärmad LF-kabel, Som LF-kabel är 30 kr för 20 meter prisvärt.
Undrar hur många sådana kablar man sålde, och hur många som sedan inte kunde begripa varför man inte fick TV-bild med 20 meter av denna kabeln, med totalt 200 dB dämpning.
Om man är större kabel-inköpare, somliga kabel-tillverkare (Kina) erbjuder olika kvaliteter på samma kabel som del av standardsortimentet, t.ex. RG-59 eller LMR400, eller att man får välja själv vad det ska stå på kabelns ytterhölje om man köper tillräckligt stor kvantitet. Däremot sätter dessa företag aldrig ut sitt egna namn på kabeln, oavsett kvalitet.
Om man som konsument vill undvika de mer osäkra kvaliteterna så är det enklast att läsa på kabel-höljet om det står namnet på någon större kabel-tillverkare.
Det är mer sällan piratkabel som säljs i Sverige även törs utge sej vara en märkeskabel.
Står det inget namn alls, eller än värre, att det står namnet på en general-importör, så är kvaliteten garanterat okänd. Även om kabeltypen anges till t.ex. LMR400, så innebär det inte att alla LMR400-kablar har samma kvalitet som t.ex. det som anges i Beldens data-blad för motsvarande kabel (Belden är känd kabel-tillverkare, ofta av bra kvalitet relativt priset).
Sedan så är det sällan så kritiska behov vid TV-installation, någon dB extra loss pga kabelkvalitet har sällan betydelse, då den relativt låga extra-förlusten kan halvera kabelkostnaden.
Själv använder jag SUCOFLEX 400 som ett bättre alternativ till LMR400 Kabeln tillverkas av HUBER+SUHNER men jag använder bara kortare längder där prestanda är viktigt, då kabeln kostar från 1000kr/m. Denna kabel är en märkeskabel, enbart utvecklad av H+S, men det hindrar inte att kabeln kan köpas via Alibaba billigare än vad H+S säljer den för.
Sådan kabel är bortkastat som matning från TV-antenn om man ser till totalkostnaden relativt prestanda. För dom pengarna kan man få aktivt kyld LNA placerad i TV-antennen, som kan vara en hel array med stora Yagi-antenner, och sedan använda en skitkabel som nedledare och ändå få bättre signal-kvalitet.
Nu vet jag inget om Kjell&Co, hur deras inköp är organiserat men Clas Ohlson har eget hyfsat dugligt mätlab med mätkammare där de kan mäta upp prestanda på elektronik-produkter de tänker lägga in i sortimentet. Det är om inte annat en kostnadsfråga att köpa in billigt, som blir dyrt i slutändan för företaget, om det blir mycket returer.
Vit koaxkabel, som är angivet som UV-beständig utomhuskabel är jag skeptisk till, men det är personlig åsikt.
Utomhus-kabel som bryts ner av UV-ljus gör att det blir små sprickor i höljet. Då läcker det efter några år in fukt innanför ytterhöljet och det ökar kabel-dämpningen kraftigt. Det är en vanlig del i problemet att TV-bilden försvinner vid fuktigt väder.
Otäta skarvar och anslutningar i antenn är en annan del. Vulktejp är billig fukt-tätning vid t.ex. anslutning mot TV-antenn.
Det ska även vara RF-tätt för att minska förlusterna. Det är därför det finns aluminiumskärm för bättre tätning än vad ytterledarens fläta klarar.
Aluminiumfolien måste även vara tät där den överlappar sej själv. Det görs ibland på ett sådant sätt att överlappningen kan brista om man böjer kabeln för snävt vid installationen. Somliga folier har därför en delvis rörlig överlapp.
Bristningar i folien kan vara svår att hitta i efterhand.
Om man ska felsöka om det är hög dämpning i en kabel, men saknar mätinstrument kan man skaffa en billig TV på USB-sticka i bärbar dator så kan man jämföra signal-styrkan med och utan den långa kabeln genom att ta med sej datorn till tak-antennen.
Men DC resistansmätning är iallafall en finger visning om kabeln är en KATASTROF
om man inte har tillgång till en labb.
Fråga till E kafeman:
Du skrev 1000 kronor/m antennkabel ,stämmer det?
Och angivna dämpningen på kabeln, är det per meter
På vissa ställen i tråden har det förekommit att det är per 100 meter
Vad är det som gäller? Du som är bra kunnig på detta område(ingen pik det är ärligt)
Tänk vad mycket man kan skriva om skärmad kabel.
Apropå dålig kabel: En bekant ville att jag ska komma o se varför han inte får alla
kanaler på sin kabel tv som han har rätt till. Byt kabel sa jag, den är gammal
Har köpt en sa han men det blev bara värre.Då trodde jag att han hade fumlat
Med kanalsökningen men det visar sig att den nya kabeln fimpade 3 av hans kanaler.
Mina gråa hjärnceller blev än gråare.Men så tog jag en av mina 2m kabel och
Vad hände? Jo vi fick alla kanaler. Då undrar man vilka SOPOR säljer man.
Att en två meter kabel kan fimpa tre olika frekvenser i kabelnätet
50 Ohm DC-resistans på 100 meter konsument-kabel, betyder inte så mycket relativ övriga förluster, ingen katastrof då den bara marginellt påverkar totala förlusten.
Nja, 1000kr per meter är i underkant. Kabeltypen finns i flera utföranden som kan vara olika dyra. Nu är det ett tag sedan jag köpte kabel, men har för mej jag betalade $200 per meter, är nog lite dyrare nu.
Dämpningen på SUCOFLEX 404 (min kabel) har jag nog inte sagt något om men den anges till 0.99 dB/m, för löpande meter, vid 26.5 GHz och rumstemperatur, av S+H. Löpande meter avser oterminerad kabel. SUCOFLEX kan fås certifierad med vissa termineringar.
Nu är det ofta inte dämpningen som är huvudproblemet vid de mätningar jag gör, de kan man lätt kompensera för, utan det är fas-stabiliteten som är bra i denna typ av kabel.
De flesta lite mer flexibla koaxkablar kan göras frekvens-selektiva, dvs bara släpper fram vissa frekvenser. Det räcker med att klämma kabeln på mitten.
Skadan behöver i efterhand inte synas när ytterhöljet återtagit sin normala form, men man kan ofta känna skadan genom att dra kabeln lätt böjd, genom handen.
Vad tycker du om resonemanget om du läser hela tråden?
Om vi tar bara vanlig antennkabel.
Är det någon som är helt ute o CYKLAR??
Kommentera gärna utan att trampa någon på tårna .
Jag älskar KUNSKAP, håller gärna igång mina GRÅA celler
Älskar Elektronik/Fysik
E Kafeman skrev:50 Ohm DC-resistans på 100 meter konsument-kabel, betyder inte så mycket relativ övriga förluster, ingen katastrof då den bara marginellt påverkar totala förlusten.
Nja, 1000kr per meter är i underkant. Kabeltypen finns i flera utföranden som kan vara olika dyra. Nu är det ett tag sedan jag köpte kabel, men har för mej jag betalade $200 per meter, är nog lite dyrare nu.
Dämpningen på SUCOFLEX 404 (min kabel) har jag nog inte sagt något om men den anges till 0.99 dB/m, för löpande meter, vid 26.5 GHz och rumstemperatur, av S+H. Löpande meter avser oterminerad kabel. SUCOFLEX kan fås certifierad med vissa termineringar.
Nu är det ofta inte dämpningen som är huvudproblemet vid de mätningar jag gör, de kan man lätt kompensera för, utan det är fas-stabiliteten som är bra i denna typ av kabel.
De flesta lite mer flexibla koaxkablar kan göras frekvens-selektiva, dvs bara släpper fram vissa frekvenser. Det räcker med att klämma kabeln på mitten.
Skadan behöver i efterhand inte synas när ytterhöljet återtagit sin normala form, men man kan ofta känna skadan genom att dra kabeln lätt böjd, genom handen.
Du har pejl på läget så jag tänkte hoppa in en fråga.
Har byggt en bredbandig antenn till en bärbar radio som kör kan köra på både VHF och UHF.
Var dock tvungen att fixa en fulfix och bygga om kontakten från RP-SMA till SMA.
Så i själva i kontakten på radion så saknas 5mm av plaströret som skall vara isolator , nån aning om hur saftigt impedans missmatch man får just innan antennen?.
Den fungerar över förväntan så jag tror inte det skall vara några problem , man verkar få ut full effekt så swr verkar definitivt vara lågt och den slår skiten ur original gummiantennen
Om isolatorn i SMA-kontakten saknas, men inget annat, så blir det en viss påverkan på transmissionen. Problemet blir mer märkbart ju högre frekvens.
Vid t.ex. WiFi eller BT-frekvenser, 2,4GHz, skulle man nog kunna rent praktiskt märka skillnaden, men för PMR under 1 GHz lär det inte märkas någon nedsatt uteffekt.